stdClass Object ( [id] => 164020 [title] => OPASNA METODA Analiziraj ovo, ali ne i 'ono' [alias] => opasna-metoda-analiziraj-ovo-ali-ne-i-ono [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Film: A DANGEROUS METHOD; drama; Velika Britanija/Njemačka/Kanada/Švicarska
Režija: David Cronenberg
Uloge: Michael Fassbender, Keira Knightley
Distribucija: Discovery
Ocjena: ***

Tjelesni horor zaštitni je znak “curriculuma” kultnog Davida Cronenberga (“Videodrom”, “Zona smrti”). Neugodna prizornost eksplodirajućih glava (“Moć razaranja”, 1981.) ili preobražaj Jeffa Goldbluma u hibrida čovjeka i insekta (“Muha”, 1986.) još uvijek je mnogim sinefilima sinonim za estetiku fizičke odurnosti, s kojom je Cronenberg hrabro rušio tvrdokorne tabue. No, ne treba zaboraviti da je vanjskim “body” užasima kanadski redatelj oduvijek ispoljavao mračnu stranu ljudske prirode, unutarnje, psihičke horore (“Ukleti blizanci”, “M. Butterfly”, “Goli ručak”).

Navedimo “A History Of Violence” (2005.), triler koji označava Cronenbergov službeni ulazak u “mainstream”. Viggo Mortensen igrao je kriminalca čija će “povijest nasilja”, zakračunata u podsvijesti, izaći na površinu i posredovati mrcvarenjem protivničkih tjelesa. Nije čudno da je u još nasilnijim “Ruskim obećanjima” (2007.) Cronenberg postavio Mortensena u londonsko gangstersko (seksualno) podzemlje, lokaciju koja simbolizira horor duše, a u njihovoj trećoj suradnji, “Opasnoj metodi” (2011.), dodijelio mu ni manje ni više nego ulogu Sigmunda Freuda.

Kostimirana drama, ekranizacija kazališnog komada “The Talking Cure” Christophera Hamptona, govori o (pra)počecima psihoanalize. U centru priče nalazi se odnos Freuda, Carla Gustava Junga (Michael Fassbender) i Sabine Saperlein (Keira Knightley). Kamera je naklonjenija potonjima, što je jedan od problema filma kompluzivno pedantne stilizacije i mizanscene, režijski urednog, ali distanciranog. Otac psihoterapije opsjednut seksualnošću puno je zanimljiviji lik od ruske pacijentice židovskih korijena koja se prilikom neurotičnih ispada “krivi” kao da je na “ecstasyju”, dislocirajući vilicu pod gotovo nemogućim kutom.

Početkom 20. stoljeća Freudov (prestolo)nasljednik Jung kalio se kao mladi, naizgled sretno oženjeni psihijatar u umobolnici blizu Züricha, otkrivajući i primjenjujući eksperimentalne metode svog “očinskog uzora”, sklona tumačenju svakog simptoma kroz seks. Stvari se mijenjaju kad Jung počne liječiti razgovorom atraktivnu, ali histeričnu Sabinu, studenticu medicine izmučenu traumama iz djetinjstva (očevo batinanje).
Zatomljeni liječnikovi seksualni apetiti naglo se bude sa zorom uzajamna sadomazohizma u scenama najzastupljenijim u medijima (“spanking” sesije s Jungom kako po turu praši nadraženu Sabinu koja traži uzbuđenje). “Zadovoljstvo je jednostavno dok ga ne zakompliciramo. Nemoj proći kraj oaze, a da se ne napiješ”, savjetuje Junga perverzni Freudov proteže i pacijent Otto Gross (Vincent Cassel).

S vremenom, međutim, Jung ne preispituje samo ljubav s pacijenticom i ubrzo asistenticom, već i Freuda. “Osjećam se poput Kolumba, kročio sam na obalu i shvatio da zemlja postoji. Otvorio sam vrata, a na mladima je da uđu”, kazuje racionalistički Freud mlađem kolegi, znatno radikalnijem unutar faha. Freudov prvi razgovor s Jungom trajao je 13 sati.


Filmom “A Dangerous Method” dominira konverzacija i gledateljski je poticajno slušati dvojicu medicinski uglednika kako se dodavaju mislima, tumače snove i hrvaju se egom oko dominantne teorije da je uzrok svih neuroza seksualne prirode. Orijentiraniji na romansu Junga i Sabine, Cronenberg ih, nažalost, ne stavlja prečesto pred kameru u paru da bi iskre frcale na sve strane i istinski zapalile intelektualnu vatru studenog filma.

Štoviše, redatelj raskida spone među njima kad im odnos počne visiti o niti, zahvaljujući Jungovu razočarenju Freudovim “krutim pragmatizmom”, time što se čvrsto drži svog učenja i ne namjerava zaći dalje u neistraženi teritorij podudarnosti i nedokučivog. Jung je prikazan kao prokletnik, napaćena duša razapeta između podvojenosti i grizodušja spram bližnjih zbog vlastitih postupaka, svojevrsni Michael Corleone psihoanalize (zadnji kadar “Opasne metode” sa zamišljenim, izgubljenim psihoanalitičarem zove u sjećanje “Kuma II“). Zanimljivo, kap koja prelijeva Jungovu čašu jest Freudovo zatajenje “iznimno opširna sna” koji bi “rado ispričao, ali misli da ne smije”, jer bi tako “ugrozio autoritet”, nakon što je u njegovim snovima trupac dovodio u vezu s penisom.

Na temelju latentne homoerotike nazočne u njihovim pogledima i dijalozima, može se naslutiti da su psihoanalitičari bili nešto više od kolega i prijatelja, no Cronenberg se ne zadržava puno na tome i odbija iskristalizirati Freudove misli, lišavajući “Opasnu metodu” jedine prave “opasnosti”. Sjetimo li se “frojdovskog” filma “Crash” (1996.), o frontalnom sudaru/neraskidivoj vezi erosa i thanatosa, Cronenberg je čuvenog oca psihoterapije mogao snažnije povući za bogovski prosijedu bradu. Analiza dovršena.


Kad Jung usne 'apokaliptični san'

- Jung pred kraj filma govori kako je sanjao “apokaliptični san” u kojem teče “krv Europe”. Jamačno se referirao na početak 1. svjetskog rata, tijekom kojeg je bio unovačen kao vojni doktor.
- Za ulogu Freuda razmatrani su oskarovci Christoph Waltz i Christian Bale, a pripremajući se za izvedbu, Viggo Mortensen je pročitao sve što je mogao o ocu psihoanalize, posjetio njegov dom (sada muzej) u Beču i pušio danske cigare.
- Keira Knightley je uoči snimanja dvojila kako “skinuti“ Sabininu histeriju sve dok nije pročitala njezine zapise u kojima je sebe opisivala kao “demona ili psa“. Knightley se tada počela kreveljiti i Cronenbergu preko “Skypea“ pokazivala izraze lica dok zajedno nisu odabrali najbolji.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-04-16 17:52:49 [created_by] => 22323 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-04-16 23:27:34 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-04-16 20:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3642 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/04/16/Panorama/OPASNA METODA.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x465" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7350271 Threads: 3 Questions: 1523819944 Slow queries: 4632715 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110478138 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 45 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kolumne/opasna-metoda-analiziraj-ovo-ali-ne-i-ono-164020 [printLink] => /kolumne/opasna-metoda-analiziraj-ovo-ali-ne-i-ono-164020?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 213467 [name] => cinemark [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => OPASNA METODA Analiziraj ovo, ali ne i 'ono' [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-09-00-05-22323 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/04/16/Panorama/OPASNA METODA.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/04/16/Panorama/OPASNA METODA.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Film: A DANGEROUS METHOD; drama; Velika Britanija/Njemačka/Kanada/Švicarska
Režija: David Cronenberg
Uloge: Michael Fassbender, Keira Knightley
Distribucija: Discovery
Ocjena: ***

Tjelesni horor zaštitni je znak “curriculuma” kultnog Davida Cronenberga (“Videodrom”, “Zona smrti”). Neugodna prizornost eksplodirajućih glava (“Moć razaranja”, 1981.) ili preobražaj Jeffa Goldbluma u hibrida čovjeka i insekta (“Muha”, 1986.) još uvijek je mnogim sinefilima sinonim za estetiku fizičke odurnosti, s kojom je Cronenberg hrabro rušio tvrdokorne tabue. No, ne treba zaboraviti da je vanjskim “body” užasima kanadski redatelj oduvijek ispoljavao mračnu stranu ljudske prirode, unutarnje, psihičke horore (“Ukleti blizanci”, “M. Butterfly”, “Goli ručak”).

Navedimo “A History Of Violence” (2005.), triler koji označava Cronenbergov službeni ulazak u “mainstream”. Viggo Mortensen igrao je kriminalca čija će “povijest nasilja”, zakračunata u podsvijesti, izaći na površinu i posredovati mrcvarenjem protivničkih tjelesa. Nije čudno da je u još nasilnijim “Ruskim obećanjima” (2007.) Cronenberg postavio Mortensena u londonsko gangstersko (seksualno) podzemlje, lokaciju koja simbolizira horor duše, a u njihovoj trećoj suradnji, “Opasnoj metodi” (2011.), dodijelio mu ni manje ni više nego ulogu Sigmunda Freuda.

Kostimirana drama, ekranizacija kazališnog komada “The Talking Cure” Christophera Hamptona, govori o (pra)počecima psihoanalize. U centru priče nalazi se odnos Freuda, Carla Gustava Junga (Michael Fassbender) i Sabine Saperlein (Keira Knightley). Kamera je naklonjenija potonjima, što je jedan od problema filma kompluzivno pedantne stilizacije i mizanscene, režijski urednog, ali distanciranog. Otac psihoterapije opsjednut seksualnošću puno je zanimljiviji lik od ruske pacijentice židovskih korijena koja se prilikom neurotičnih ispada “krivi” kao da je na “ecstasyju”, dislocirajući vilicu pod gotovo nemogućim kutom.

Početkom 20. stoljeća Freudov (prestolo)nasljednik Jung kalio se kao mladi, naizgled sretno oženjeni psihijatar u umobolnici blizu Züricha, otkrivajući i primjenjujući eksperimentalne metode svog “očinskog uzora”, sklona tumačenju svakog simptoma kroz seks. Stvari se mijenjaju kad Jung počne liječiti razgovorom atraktivnu, ali histeričnu Sabinu, studenticu medicine izmučenu traumama iz djetinjstva (očevo batinanje).
Zatomljeni liječnikovi seksualni apetiti naglo se bude sa zorom uzajamna sadomazohizma u scenama najzastupljenijim u medijima (“spanking” sesije s Jungom kako po turu praši nadraženu Sabinu koja traži uzbuđenje). “Zadovoljstvo je jednostavno dok ga ne zakompliciramo. Nemoj proći kraj oaze, a da se ne napiješ”, savjetuje Junga perverzni Freudov proteže i pacijent Otto Gross (Vincent Cassel).

S vremenom, međutim, Jung ne preispituje samo ljubav s pacijenticom i ubrzo asistenticom, već i Freuda. “Osjećam se poput Kolumba, kročio sam na obalu i shvatio da zemlja postoji. Otvorio sam vrata, a na mladima je da uđu”, kazuje racionalistički Freud mlađem kolegi, znatno radikalnijem unutar faha. Freudov prvi razgovor s Jungom trajao je 13 sati.


Filmom “A Dangerous Method” dominira konverzacija i gledateljski je poticajno slušati dvojicu medicinski uglednika kako se dodavaju mislima, tumače snove i hrvaju se egom oko dominantne teorije da je uzrok svih neuroza seksualne prirode. Orijentiraniji na romansu Junga i Sabine, Cronenberg ih, nažalost, ne stavlja prečesto pred kameru u paru da bi iskre frcale na sve strane i istinski zapalile intelektualnu vatru studenog filma.

Štoviše, redatelj raskida spone među njima kad im odnos počne visiti o niti, zahvaljujući Jungovu razočarenju Freudovim “krutim pragmatizmom”, time što se čvrsto drži svog učenja i ne namjerava zaći dalje u neistraženi teritorij podudarnosti i nedokučivog. Jung je prikazan kao prokletnik, napaćena duša razapeta između podvojenosti i grizodušja spram bližnjih zbog vlastitih postupaka, svojevrsni Michael Corleone psihoanalize (zadnji kadar “Opasne metode” sa zamišljenim, izgubljenim psihoanalitičarem zove u sjećanje “Kuma II“). Zanimljivo, kap koja prelijeva Jungovu čašu jest Freudovo zatajenje “iznimno opširna sna” koji bi “rado ispričao, ali misli da ne smije”, jer bi tako “ugrozio autoritet”, nakon što je u njegovim snovima trupac dovodio u vezu s penisom.

Na temelju latentne homoerotike nazočne u njihovim pogledima i dijalozima, može se naslutiti da su psihoanalitičari bili nešto više od kolega i prijatelja, no Cronenberg se ne zadržava puno na tome i odbija iskristalizirati Freudove misli, lišavajući “Opasnu metodu” jedine prave “opasnosti”. Sjetimo li se “frojdovskog” filma “Crash” (1996.), o frontalnom sudaru/neraskidivoj vezi erosa i thanatosa, Cronenberg je čuvenog oca psihoterapije mogao snažnije povući za bogovski prosijedu bradu. Analiza dovršena.


Kad Jung usne 'apokaliptični san'

- Jung pred kraj filma govori kako je sanjao “apokaliptični san” u kojem teče “krv Europe”. Jamačno se referirao na početak 1. svjetskog rata, tijekom kojeg je bio unovačen kao vojni doktor.
- Za ulogu Freuda razmatrani su oskarovci Christoph Waltz i Christian Bale, a pripremajući se za izvedbu, Viggo Mortensen je pročitao sve što je mogao o ocu psihoanalize, posjetio njegov dom (sada muzej) u Beču i pušio danske cigare.
- Keira Knightley je uoči snimanja dvojila kako “skinuti“ Sabininu histeriju sve dok nije pročitala njezine zapise u kojima je sebe opisivala kao “demona ili psa“. Knightley se tada počela kreveljiti i Cronenbergu preko “Skypea“ pokazivala izraze lica dok zajedno nisu odabrali najbolji.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/opasna-metoda-analiziraj-ovo-ali-ne-i-ono-164020 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=477a8753eb5655dabd3f2bd48b1981e283b0978a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=OPASNA+METODA+Analiziraj+ovo%2C+ali+ne+i+%26%23039%3Bono%26%23039%3B&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fopasna-metoda-analiziraj-ovo-ali-ne-i-ono-164020 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fopasna-metoda-analiziraj-ovo-ali-ne-i-ono-164020 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

OPASNA METODA Analiziraj ovo, ali ne i 'ono'

Piše PSD.
16. travnja 2012. - 22:21
Film: A DANGEROUS METHOD; drama; Velika Britanija/Njemačka/Kanada/Švicarska
Režija: David Cronenberg
Uloge: Michael Fassbender, Keira Knightley
Distribucija: Discovery
Ocjena: ***

Kad Jung usne 'apokaliptični san'

- Jung pred kraj filma govori kako je sanjao “apokaliptični san” u kojem teče “krv Europe”. Jamačno se referirao na početak 1. svjetskog rata, tijekom kojeg je bio unovačen kao vojni doktor.
- Za ulogu Freuda razmatrani su oskarovci Christoph Waltz i Christian Bale, a pripremajući se za izvedbu, Viggo Mortensen je pročitao sve što je mogao o ocu psihoanalize, posjetio njegov dom (sada muzej) u Beču i pušio danske cigare.
- Keira Knightley je uoči snimanja dvojila kako “skinuti“ Sabininu...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 11:00