
Režija: Alain Guiraudie
Uloge: Pierre Deladonchamps, Christophe Paou
Ocjena: **** 1/2
Rizik je sadržan već na plakatu francuskog filma “Neznanac na jezeru“ redatelja i scenarista Alaina Guiraudiea. Plavokosi muškarac u prvom planu ljubi crnog frajera s brkovima Freddyja Mercuryja, a u podlozi se nalaze nudisti na plaži pored jezera. Kakva provokacija, uskliknuše uglas konzervativci! Ne pomaže ni što je posrijedi crtež. Plakat je bio uklonjen na nekim mjestima u pariškim predgrađima. Homoseksualni prizor je, naime, “vrijeđao“ pojedine konzervativne građane koji se očito nisu pomirili s razmjerno friškom legalizacijom gay brakova u Francuskoj.
Kako bi isti tek reagirali da su ušli u kino u kojem se vrti “L’inconnu du lac“ (“Stranger By The Lake“)? Scene seksa povremeno su natkrivene sjenama stabala i limitrane na siluete. No, Alain Guiraudie, deklarirani homoseksualac, ne ustručava se okupati golišava (muška) tjelesa sunčevim zrakama granične pornografske eksplicitnosti kakvom nije ni izbliza obilovao “Cruising“ koji u usporedbi s ovim filmom izgleda kao turistički posjet “straight“ režisera Williama Friedkina gay subkulturi. Utoliko, “L’inconnu du lac“ je vrlo srodan kontroverznoj Kecicheovoj ljubavnoj drami “La vie d'Adele“ jednako slobodna seksualnog libida.
![]() |
Heroina Adele je proživljavala nevino seksualno pupanje s Emmom. Protagonist Guiraudieova filma Franck (Pierre Deladonchamps) patološki koketira sa smrću kad upozna misterioznog Michela (Christophe Paou). Najveća opasnost za Adele vrebala je od slomljena srca. Ovdje seks dolazi u paketu s potencijalnom pogibijom, kao u klasičnom erotskom trileru tipa “Basic Instinct“. “Neznanac na jezeru“ zapravo odvažno izokreće zakonitosti žanra s podrazumijevanim seksom, ubojstvom i kobnom privlačnosti među akterima.
![]() |
Iz takve postavke Guiraudie odapinje strijele u srce erotskotrilerskih tenzija nagoneći, recimo, Francka da zapliva s Michelom nasred jezera, nedaleko mjesta utapanja, namjesto da detektivu Damroderu (Jérome Chappatte) saopći stanje stvari. Gledatelj je čitavo vrijeme na oprezu nakon što dozna da Michel ne želi biti vezan za nekoga pa se pita zajedno sa Franckovim osamljenim prijateljem Henrijem (Patrick D'Assumçao) hoće li ovaj i njega ubiti nakon što ga se zasiti. Pa ipak, Guiraudieova režija uprizoruje “eszterhasovski“ scenarij više kao psihoseksualnu art dramu nego erotski triler.
Guiraudieu ne trebaju “hičkokovske“ glazbene partiture da stvori “suspense“ i tako pogoduje ugođaju – dovoljno mu je naćuliti uši na mreškanje jezera i vjetar u drveću obližnje šume. Zagonetna priča filma je ispričana audiovizualno, svedena na nekoliko dana na istom lokalitetu jezera s likovima koji ne postoje izvan tog ambijenta. Za njih je jezero simbol (gay) slobode, a redatelju služi kao sredstvo za naraciju u smislu da istjecanje vremena ovjekovječuje statičnim voajerskim kadrom drukčije parkiranih automobila na rubu šume.
Režija je uopće voajerska, slike hipnotične, sa scenama spolnih odnosa postavljenima gdjekad na razmjeni tajanstvenog predvečerja i još tajanstvenije večeri. Završnicom s igrom lovca i lovine usred mrklog mraka redatelj budi osnovne “basic instinct“ nagone, pračovječnije od seksa. Prvobitni eros i thanatos nerazdvojni su ljubavnici u filmu, isprepleteni poput nagih muških tijela.
Vikend na FMFS-uOsim “Neznanca na jezeru“, tempiranog za prikazivanje u “Kinoteci“ ove subote, na dan splitskog Pridea, FMFS za vikend nudi još nekoliko zanimljivih filmova. Festival je sinoć otvoren s “U potrazi za mađioničarem“, danas je na repertoaru “Trg“, a u nedjelju “Dok nas smrt ne rastavi“ i “Venera u krznu“ Romana Polanskog. |
![]() |