
Režija: Juan Antonio Bayona
Uloge: Naomi Watts, Ewan McGregor
Distribucija: Blitz
Ocjena: **** ½
Statistika: ovo je istinita priča jedne obitelji koja je preživjela elementarnu nepogodu vala izazvanog potresom u Indijskom oceanu. Katastrofalni tsunami nemilostivo se nadvio nad obale jugoistočne Azije na izmaku 2004., poklopio i opustošio ljetovališta, pomevši u smrt gotovo 300 tisuća ljudi. Bijela slova na ekranu zavijenom u crno statistički, dakle, upozoravaju publiku što će gledati, a za svaki slučaj, u podlozi se čuje i šum valova.
No, ništa na ovome svijetu ne može istinski pripremiti gledatelja na "Nemoguće" španjolskog redatelja Juana Antonija Bayone, priču o opstanku u svom najsirovijem obliku, osjetna osjećaja ugroze i opipljivih emocija. Nijedan hollywoodski film katastrofe sa spektakularnom sekvencijom gigantskog vala (npr. "Žestoki udar" i "Dan poslije sutra"). Čak ni "Život poslije života" (2010.) Clinta Eastwooda koji se dodirnuo tragedije u dojmljivom "tsunami" segmentu.
![]() |
Henry, Maria i klinci slijeću na božićne blagdane u tajlandsko odmaralište Khao Lak. Na Badnju večer prisustvuju prekrasnom obredu puštanja lampiona u nebo. Idućeg jutra otvaraju božićne darove, kupaju se i rone u prozirnome moru... Obiteljsku idilu nakratko razbijaju Henryjeve (predrecesijske) brige hoće li izgubiti posao, no njegovi bližnji uglavnom uživaju ne znajući što ih čeka. Publika zna i zato dvostruko strepi od prijetećeg mora, osobito kad u jednom kratkom trenutku Bayona prikaže odmorište iz "(polu)božanske" perspektive natmurenog oceana. Silovitom naletu vala prethode izvrsno dočarani zlokobni detalji.
![]() |
Eastwood je, recimo, po uzoru na Rolanda Emmericha ("2012"), rastezao računalne piksele do maksimuma u sličnoj sceni pobjesnjelog talasanja iz "Hereafter". Nasuprot njemu, Bayona se više pouzdaje u "cameronovsku" fizički dodirljiviju s(t)imulaciju morskog mlaza, s bujicom prave vode umjesto kompjutorske. Havarija nezamisliva nekome tko je nije iskusio postaje senzorno još predočivija kad kamera zaroni ispod vode prikazujući kako bespomoćnu Mariju i Lucasa snažna strujanja nemilice lemaju, guraju ih pod ruševine odmarališta, bacaju lijevo-desno kao u nekakvoj divovskoj miješalici, nabadaju na krhotine palmi, spajaju i odvajaju dok se pojedinačno bore da dođu do zraka.
![]() |
Vidljivo je to kad se vodena stihija s vremenom napokon malčice primiri i redatelj uperi objektiv u užasne ozljede djeteta i majke kojoj, primjerice, zalistak kože visi s noge (meso se rasparalo prilikom udara o grane). Impresivni prikaz krhkosti ljudskog života ide pod ruku s drukčijom vrstom horora u odnosu na Bayonin nadnaravni prvijenac - onaj mitskog "survivalskog" tipa. Redatelj miješa krv i blato pobratimljujujući čovjeka i prirodu (šifra: Maria, Lucas i još jedan klinac na stablu) kao Neil Marshall u "Špilji užasa" (2005.).
Nakon što postariji lokalac s anđeoskim sunčevim sjajem poviše glave ranjenu Mariju odvuče kroz krš/šipražje i dovede je do obližnje bolnice, ostatak filma nešto je manje dojmljiv, međutim svejedno vrlo emotivan, dokudramski sveden, s jedne strane, na Lucasovu skrb za majku i ostale preživjele u pretrpanoj bolnici, podsjećajući na Jima "Jamieja" Grahama (Christian Bale) u Spielbergovu "Carstvu sunca" (1987.), odnosno, s druge, na potragu Henryja i dvojice klinaca za ostatkom obitelji koja će u nekoliko navrata rezultirati "sudbinskim" razdvajanjima i mimoilaženjima. Tu Bayona koristi "spielbergovski" sentiment na temu trijumfa ljudskog duha, no pritom ne prelazi granice patetike, štoviše orkestrira neke vrlo dirljive (filozofske) momente, poput priče jedne vremešne žene Henryjevu sinčiću o neuzaludnosti smrti i "životu poslije života", "zvijezdama koje su se ugasile, ali su toliko jako svijetlile da im svjetlost još uvijek putuje po nebu".
Utoliko, Bayona završava film u pogođenom tonu, ostavljajući preživjele s vječnom traumom, a publiku s tsunamijem suza u očima. Snomorični "flashback" prikazuje Mariju između "ovog" i "onog" svijeta, tame kliničke smrti ispod površine vode i sunčeve svjetlosti iznad nje, na korak do "gašenja". Scena je bliska onom finalnom priviđenju heroine "The Descenta", uz tu razliku što halucinacija Bayonove junakinje ima uporište u stvarnosti.
MARKO NJEGIĆ
Prave žrtve tragedijeEwan McGregor i Naomi Watts, par koji je već glumio zajedno ("Ostati mrtav", 2005.), na festivalu u Torontu upoznao je pravu španjolsku obitelj prema kojoj su likovi Henryja, Marije i njihovih sinova utemeljeni, a zanimljivost je i da su mnogi statisti u filmu "Nemoguće" žrtve tragedije u jugoistočnoj Aziji. |
Teški hororVjerojatno najneugodnija scena tjelesnog horora u filmu jest ona kad Maria počne povraćati u bolnici, da bi potom iz usta izvukla algu dugu barem metar. David Cronenberg bi bio veoma ponosan. |
Zlatni kipićOvo je druga oskarovska nominacija za glavnu žensku ulogu Naomi Watts; prvi je put australska glumica bila predložena za dramu "21 gram" (2003.). |