StoryEditor

LOV Javni linč alfa mužjaka

Piše PSD.
11. srpnja 2013. - 23:00
Film: JAGTEN; drama; Danska, 2012.
Režija: Thomas Vinterberg
Uloge: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen
Distribucija: Discovery
Ocjena: **** 1/2

Dvoznačne scene lova na jelene iz filma “Jagten“ Thomasa Vinterberga, jednog od najnagrađivanijih europskih uradaka u posljednje vrijeme (Cannes, EFA...), u sjećanje zazivaju američki klasik “The Deer Hunter“ (1978.) Michaela Cimina. Slikovnost Vinterbergove drame okupana je sličnim bojama prohladne (danske) jeseni, kad je listopad već odavno predao štafetu zimice studenome da je odnese prosincu. Plus, lov je također doslovan i figurativan.

U njemu sudjeluje Lucas (izvrsni Mads Mikkelsen, zasluženo ovjenčan za naj-glumca u Cannesu), friško razvedeni alfa muškarac koji radi u vrtiću. On je marljivi radnik i uzoran član male danske zajednice, junak radničke klase kao De Nirov Michael koji je u prvoj sceni lova skinuo jelena, da bi u drugoj odlučio ostaviti na životu krasan primjerak lopatara, makar ga je držao na nišanu. U nastupih dvadesetak minuta Lucas će pokositi jelena. Teturava životinja simbolizirat će Lucasa, iako on još toga nije svjestan, a sam lov – moderni lov na vještice.
Lucas će se naći na domašaju poput jelena i biti pokošen metkom javnoga mnijenja. U jednome trenutku, Lucas je uzoran građanin koji se druži s prijateljima po šumama i krčmama. U drugom, on je parija, prognanik, izopćenik. Interesantno je da Vinterberg već u startu – u sceni kad se grupa muškaraca drukčijih od njega, redom glasnih, bradatih i drobatih, opija i međusobno izaziva na ulazak u studeno jezero, jedan se od njih svuče i skoči, a Lucas ga “upeca“ - prikazuje protagonista kao različitog od okoline i da će baš zbog toga morati platiti “buletu“. U Vinterbergovu filmu slutnja onoga što dolazi pojačava ionako visok stupanj dramske napetosti.

A dolazi, i to u formi prave noćne more. Naime, Lucas će biti krivo optužen da je “radio grozne stvari u vrtiću“. Mala Klara (Annika Wedderkopp), kći njegova najboljeg prijatelja Thea (Thomas Bo Larsen), bubnut će ravnateljici (Susse Wold) da je vidjela Lucasove “intimne dijelove“. Vinterberg sugerira što je dovelo do toga da curica, koja inače slovi da ima “bujnu maštu“, ispriča takvo što. Njezini se roditelji često svađaju, stariji brat pokazao joj je djelić pornića, a Lucas, kojeg obožava, kao i ostala djeca u vrtiću, rekao joj je da malo srce, namijenjeno njemu, treba dati nekom dečku, odnosno dane ljubi u usta nikog osim mame i tate, nakon što je njemu pokušala dati cjelovčić.
“Ti si lažljivac“, nadureno će emotivno zbunjena djevojčica. Ravnateljica misli da Klara ovaj put ne izmišlja. “Više ne razgovaram s tobom“, osorno će se istresti na Lucasa i obratiti mu se s “bolesniče“. Lanac nemilih događaja je pokrenut kad se glasine da se u vrtiću “zbilo nešto što se ne smije događati između djece i odraslih“ zapale poput šumskog požara i stvar počne izmicati kontroli u ruralnoj danskoj zajednici toliko da na kraju ispada kako je Lucas dirao i drugu djecu. Donedavni bliski prijatelji, koji ga znaju cijeli život, okreću se protiv Lucasa uvjereni u istinitost Klarinih tvrdnji.

Jer, ona je dijete, a djetetu se više vjeruje i ono je, drži redatelj, uvijek nevino u lakovjernim očima odraslih. Zaludu Lucasu što govori da nije taknuo njegovu kći; Theo ga pušta da seutapa u moru sumnji i odbija prihvatiti da ne laže, premda znade da ima tik i trepće okom kad to radi. Nitko se ne obazire ni na to što Karla vrlo brzo veli da je “samo rekla nešto glupo“ i “on nije ništa učinio“.Štoviše, to tumače kao da se možda ne želi sjećati “čina“. Slijedi erupcija nasilja i paranoje koja briše godine povjerenja i umalo rezultira javnim linčom.


Kamen biva bačen u prozor Lucasove kuće, njegov pas biva ubijen, uskraćuje mu se pravo kupovine osnovnih namirnica u lokalnom dućanu, gdje će ga djelatnici pošteno i namlatiti kad se pobuni... Scene Lucasova isključenja iz društva posjeduju osjetne “trilerske“ tenzije, bolne su za gledanje s obzirom da smo svjesni protagonistove nevinosti vidljive na njegovu licu, čime je tragedija dvostruko veća. Vrhunac režijske i glumačke intenzivnosti, bildanja teškokilaškog “suspensea“, dolazi u religiozno intoniranu prizoru Lucasova dolaska na ponoćku.

Tim činom Lucas pokazuje poštovanje spram ideje “zajednice“ iznevjerene od strane mještana kojima Vinterberg kao da daje priliku za zajedničko otpuštanje grijeha. U filmu o kolektivnoj histeriji, (ne)povratnosti stigme i tome kako pojedinac lako može biti opozvan iz društva kad se najmanje nada, Lucas uspijeva ostati čovjek usprkos dehumanizirajućim uvjetima.

MARKO NJEGIĆ

EU u 'Kinoteci'

“Lov“ je preskočio redovni repertoar splitskih kina, što se nekim filmovima u posljednje vrijeme događa sve češće. No, zahvaljujući ciklusu “Europo, dobar dan“, upriličenom u povodu ulaska Hrvatske u EU, barem se prošli tjedan, na jednoj, ali vrijednoj, predstavi ukazao u “Kinoteci“, kao jedan od najatraktivnijih naslova. Sad je dostupan i u videotekama.

Mikkelsen u crtiću

Thomas Vinterberg (“Festen“, “It's All About Love“), jedan od osnivača Dogma 95 pokreta, najavio je svoj idući projekt – dramu “Far From The Madding Crowd“ u kojem će glavnu ulogu žene koja održava veze s trojicom različitih mukaraca, ponijeti Carey Mulligan (“Vožnja“, “Veliki Gatsby“). I Mads Mikkelsen ne miruje. Danski glumac, najpoznatiji kao crvenooki negativac iz “Casina Royale“, dodao je još jedan film na popunjenu listu. Radi se o vesternu “The Salvation“, a njegovi su partneri Eva Green i Jeffrey Dean Morgan. Mikkelsen će posuditi glas i jednom od likova u crtiću “Kung Fu Panda 3“.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. siječanj 2022 23:19