
Režija: Veronika Franz i Severin Fiala
Uloge: Susanne Wuest, Elias Schwarz
Ocjena: **** 1/2
Hitna pomoć morala je svratiti krajem proteklog tjedna u zagrebačko kino “Europa“ u posljednjoj etapi 12. ZFF-a. Jednoj djevojci je navodno pozlilo, pa je krenula vani iz dvorane, saplela se i pala u nesvijest. Tko zna od čega je nesretnu curu oprala muka, no znakovito je da se na velikom ekranu “Europe“ prikazivao austrijski horor “Laku noć, mamice“ (“Goodnight Mommy“; izvorno “Ich seh, Ich seh“). Zadnji put kad je Hitna intervenirala u kinima, barem da se za to čulo, na platnu su se, u Cannesu, vrtjeli “Nepovratno“ (2002.) i “Srpski film“ (2010.). Tad nije bilo sumnje da je gledateljima došlo slabo od onoga što vide na ekranu u grozomornom dvojcu “Irreversible“ i “A Serbian Film“.
“Laku noć, mamice“ nije ekstremno brutalan u egzekuciji scena strave i užasa kao navedeni “shockeri“, ali definitivno nije za svačije okice. Redateljski dvojac Veronika Franz-Severin Fiala u orkestraciji jeze oslanja se na sporogoreće stvaranje klinički hladnog ugođaja na razmeđi realističkog i oniričkog, stvorenog da izazove psihološku nelagodu po uzoru na ranije žanrovske subverzije Michaela Hanekea (“Benny's Video“, “Funny Games“), funkcionirajući kao “šašava (pred)igra“ za kasnija iskliznuća u “cronenbergovski“ tjelesni horor i torturu prema receptu Japanca Takashija Miikea (“Audition“) prilikom koje se “kreativno“ rabi zubni konac.
![]() |
A tek da na zvono reagira njihova majka (Susanne Wuest) s glavom prekrivenom zavojima? “Nešto tu ne štima“, pomislili bi Hanekeovi antagonisti, pogledali onako “metafilmski“ u kameru i rekli da su pogriješili kuću, što shvaćaju i pripadnici Crvenog križa kad u nju banu u posljednjoj trećini filma, uvedeni u priču da na trenutak prekinu horor humorom. Doista, nešto tu ne štima, a iščašenosti kumuje već uvodna dokumentaristička scena u kojoj Von Trappova djeca pjevaju uspavanku za laku noć s pomajkom. Slijedi prva službena scena filma ambijentirana u kukuruzište sa zaigranim blizancima, od kojih jedan potom skriva lice ispod one uznemirujuće maske. Malci prekidaju igru i kreću kući skakutajući po skorenoj, a mekanoj zemlji koja ne izgleda kao da je s ovoga svijeta.
![]() |
Pitanja se staju rojiti. Ne postavlja se samo pitanje kako to da nije naslutila identitet u igri unatoč aluzijama klinaca. Zanima nas sve više što joj se dogodilo s licem da je morala na operaciju – je li posrijedi estetska kirurgija ili oporavak od nečega (nesreća)? Ako se, recimo, (samo spomenuti) otac ne ukazuje se ni u jednom kadru, čak i na fotografijama koje su uklonjene iz kuće (razvod), tko li je onda djevojka koja pozira na jedinoj slici u albumu s majkom u mladim danima i veoma joj je nalik, kao da su blizanke? Krije li se pod zavojima majka blizanaca ili neka druga žena, moda upravo ta sa fotke?
![]() |
Franz i Fiala uskraćuju puni pogled na majčino lice kad skine zavoje. Kad je jedan blizanac ćiri kroz poluotvorena vrata kupatila kako mijenja zavoje u vjerojatnoj horor sceni godine, kamera će samo letimično zabilježiti majčino rekonstruirano lice i zadržati se na njezinom izobličenom oku u zrcalu. Majka promatra i dječake, vrebajući poput čudovišta ili arhetipske zle maćehe iza vrata i kroz žaluzine u horor scenama režiranima da zamaskiraju osnovne teme (obiteljska disfunkcija, praiskonski odnos majke i sina) i finalni “twist“.
Austrijski duo znalački manipulira gledateljevim mislima i emocijama, poglavito u finalnoj trećini kad racionalna ponašanja klinaca odlaze kvragu tako se gledateljeva naklonost prebacuje na majku uz dozu opreza (pad u nesvijest se, prema očevicima, dogodio upravo u tom dijelu filma). Što zavoji bivaju sve manji i na kraju se potpuno skinu otkrivajući (pre)savršeno lice, majka izgleda još neprirodnije, kao nekakav ženski kiborg, spoj Renée Soutendijk (“Eve Of Destruction“) i Kristanne Loken (“Terminator 3: Rise Of The Machines“) u smislu nečovječnosti i studene ljepote. Barem je potpisnik ovih redaka takvom percepira, a redatelji ionako dopuštaju slobodu u vlastitom čitanju filma, što je odlika najboljih horora. Dobar dio košmarnih scena odigrava se na samome rubu sna i jave, moguće i u glavama gledatelja, ne samo blizanaca.
'It Follows' i 'The Babadook'Horori prikazani u multipleksima 2014. zasad nisu bili nimalo epohalni, dapače (“Izbavi nas od zla“, “Annabelle“...). Najbolji je dojam ostavio “Ogledalo smrti“, no tek treba(mo) vidjeti friški “no. 1“ hit u Americi “Prizivanje duhova“. Izvan “mainstreama“ situacija se čini znatno interesantnija. “Laku noć, mamice“ nije jedini ovogodišnji niskobudžetni film strave i užasa koji sinefili i fanovi žanra moraju pogledati. Tu je i drukčiji, ali jednako izvrsni američki horor “It Follows“ Davida Roberta Mitchella, prikazan u Cannesu. A prema festivalskom ehu sa Sundancea, “must see“ film je i australski “The Babadook“ redateljice Jennifer Kent, proglašen najstrašnijim hororom u posljednje vrijeme. Nadajmo se da su hrvatski distributeri ovo pročitali.Strava na slavnoj 35-iciPredstavimo ukratko austrijski redateljski duo. Veronika Franz je inače novinarka austrijskog dnevnog lista “Kurier“, a s Ulrichom Seidlom je surađivala na nekoliko filmskih scenarija, poput “Dog Days“ (2001.), “Import/Export“ (2007.) i “Paradies: Liebe“ (2012.). S druge strane, Severin Fiala, Seidlov nećak, studirao je na filmskoj akademiji u Beču i dosad je korežirao kratki film “Elephant Skin“ (2009.). Franz i Fiala su redateljski prvijenac, kako stoji na odjavnoj špici, snimili na slavnoj 35-milimetarskoj vrpci (“shot on glorious 35mm“). |
![]() |