StoryEditor

IRON MAN: Superjunačka metalurgija

Piše PSD.
9. svibnja 2008. - 14:33

Film: IRON MAN; fantastična akcija; SAD, 2008.
Režija: Jon Favreau
Uloge: Robert Downey Jr., Jeff Bridges
Distribucija: Blitz
Ocjena:  **** i 1/2

Čini se kao da filmskim superjunacima u posljednje vrijeme nedostaje “željeza u prehrani”. “Spider-Man 3” bijaše prilično anemičan. “Ghost Rider” također. A “Fantastična četvorka 2” solidno populistička, ali daleko od akcijsko-egzistencijalističke impresivnosti “X-Mena”. Svjesni su toga “marvelovci” pa su odlučili bolje kontrolirati vlastita “čeda” od gramziva hollywoodskog stroja.

Marvel Studio nedavno je, tako, potpisao ugovor za paket od pet visokobudžetnih filmova s kompanijom Paramount pod uvjetom da imaju odriješene ruke u odabiru mahom novih projekata (ne nastavaka!), odnosno suradnika koji će ih oživjeti na velikom ekranu. “Iron Man” je bio prvi na tapetu za upoznavanje s publikom, i to računajući ne samo Marvelov paket, nego i ostale superjunake koji će ovoga ljeta letjeti iznad hollywoodskoga neba (Hellboy, Batman, Hulk, Hancock). S obzirom da je proračun “Iron Mana” bio “sjeverniji” od 150 milijuna dolara, k tome da je film imao razmjerno neiskusnog Jona Favreaua iza, te karakternog (ne akcijskog) glumca Roberta Downeyja Jr-a ispred kamere, malo je tko očekivao da će “upoznavanje” biti dolično.

Ispostavilo se, međutim, kako Stan Lee i ekipa nisu puno pogriješili u "taktici". “Čovjek od željeza” premijernog je vikenda samljeo stotinjak milijuna dolara samo u Americi i još toliko u ostatku svijeta, uspjevši u onome u čemu “Jumper” i “10 tisuća prije Krista” nisu - stjecanju statusa prvog pravog blockbustera 2008. Najsnažniji motor filma upravo su Favreau i Downey, redateljsko-glumački duo gotovo ravan nenadmašnom Christopheru Nolanu i Christianu Baleu iz posljednje inkarnacije Čovjeka-šišmiša ("Batman početak").

Njih su dvojica osovili (buduću) franšizu na noge i kupili ulaznicu za još bolji nastavak uvelike se oslanjajući na “kako se kalio superjunak” dramaturgiju “Batmana” i pripadajuću mu akcijnost, ovdje konkretno zamjetnu u spektakularnim “robocopovskim” ili “transformerskim” scenama sudara zveketajućeg metala. Čovjek od željeza je, poput Čovjeka-šišmiša, “samouki” Superman. Nakon što, ironično, umalo strada od oružja s logom njegove firme, film prolazi u znaku superjunakova (uglavnom dobrodošlo humorna) suočavanja sa samim sobom, odnosno prednostima i manama teškog oklopa kojeg je izumio najprije da izvuče živu glavu iz talibanskog uzništva, a potom da u njemu spašava svijet.

Također, kao i Nolan, Favreau je svoga superheroja mudro uzemljio u stvarnosti, uprkos tome što ovaj leti i hrva se s mlažnjacima visoko na nebu ili akcijsku muku muči sa superiornom inačicom samoga sebe. Odatle politički kontekst filma koji je, doduše, ovdje tek implicitno načet, ali svejedno valja pozdraviti hrabrost da se unutar hollywoodske srednjestruje uopće progovori o ratu na Bliskom i Srednjem istoku. No, Favreau se pokazao kao preinteligentan redatelj da bi Iron Mana olako pretvorio u propatriotskog Kapetana Ameriku ili se upustio neograničeno "pro et contra" filozofiranje o Davidu i Golijatu kao Paul Haggis “Dolini nestalih”. Njegov željezni superjunak dovoljno je pametan da znade razlikovati tko je David, a tko Golijat.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. srpanj 2022 09:55