
Režija: Christopher Nolan
Uloge: Matthew McConaughey, Anne Hathaway
Distribucija: Blitz
Ocjena: *****
Rođen si 40 godina prerano ili prekasno - uvjerava punac Donald (John Lithgow) junaka znanstveno-fantastičnog “Interstellara“ Coopera (novopečeni oskarovac Matthew McConaughey). Dijaloška scena između njih dvojice uoči Cooperova odlaska na spektakularno međuzvjezdano putovanje kako bi pronašao potencijalno naseljiv svijet u svemirskim crvotočinama za žitelje umiruće Zemlje od krupne je važnosti za redatelja Christophera Nolana i njegov film, pa i SF žanr općenito. Davajući kompliment Cooperu, njegov se punac u sjećanju na trenutak vratio unatrag kroz vrijeme i, otprilike, rekao kako je, kad je bio mali, osjećao da je svaki dan Božić zbog mnoštva novih ideja i otkrića što su kolali svijetom.
Nadodamo li ispred “svijetom“ pridjev “filmskim“, stvari postaju jasnije. “Nekoć smo gledali u nebo...“, nadovezao se Cooper na Donaldove riječi. Iz njega, Coopera, “istražitelja i pionira“, progovara Christopher Nolan (rođen 1970., godinu dana nakon slijetanja “Apolla“) koji je u djetinjstvu gledao prema zvijezdama i širio beskrajne mogućnosti ljudske mašte ispred savršene iluzije velikog ekrana zajedno s revolucionarnim SF filmovima poput “2001: A Space Odyssey“. Nolan je, poput Coopera, “rođen 40 godina prerano ili prekasno“. Prerano u smislu da će vrijeme pokazati koliko je bio redatelj ispred svog vremena. Prekasno zato što bi ga se prije 40-ak godina slavilo kao Stanleyja Kubricka (“2001: Odiseja u svemiru“).
![]() |
Ostatak devedesetih donio je, među ostalim, vrhunski SF trolist, “12 majmuna“ (1995.) Terryja Gilliama, “Kontakt“ (1997.) Roberta Zemeckisa i “Matrix“ (1999.) braće Wachowski, da bi početkom dvijetisućitih epska znanstvena fantastika na filmu posustala pa smo, ne računajući Spielbergovu “Umjetnu inteligenciju“, 2001., godinu “Odiseje u svemiru“, dočekali na Zemlji umjesto negdje gore visoko, u nekom od Kubrickovih kvadranata kozmosa. U tom razdoblju umjesto fantastike su procvale fantazije (“LOTR“, “Harry Potter“) i superjunački spektakli (“X-Men“, “Spider-Man“) kojima je i Nolan dao obol s trima “Vitezima tame“ o superheroju Batmanu. Međutim, Nolan je tada, od 2000. do 2005., još uvijek radio male filmove, poput “Mementa“ i “Nesanice“, fokusirajući (buduće) autorstvo na SF motive vremena (“Terminator“, “12 majmuna“) i snova (“Istrebljivač“, “Potpuno sjećanje“).
![]() |
(Pre)ambicioznom Nolanu ovaj naš svijet više nije dovoljan, zato posjećuje neistraženi svijet onkraj snova i zvijezda. Golemo slavoljublje i kreativnost Nolan je demonstrirao u akcijskom trileru “Početak“ (“Inception“, 2010.), usadivši SF priču u beskonačan mikrokozmos čovjeka i njegovih snova (unutar snova) na tragu beskraja pravoga svemira. Korak dalje od “Inceptiona“ odlazi “Interstellar“ kao jedan od najambicioznijih (SF) filmova i kinoiskustava uopće koji nam daje potisak da Nolana, vizionarskog perfekcionista i smionog maštotvorca visokobudžetnih spektakala prve klase, proglasimo za Camerona 21. stoljeća.
![]() |
“Možeš to samo bilježiti i promatrati“, savjetuje Doyle (Wes Bentley) u jednoj sceni Coopera. Nakon što svemirska ekspedicija uleti u sferičnu crvotočinu, bilježimo posjet dvama “alienskim“ svjetovima u sklopu druge galaksije gdje svaki sat traje sedam godina i promatramo ih širom otvorenih očiju. U vodenom svijetu Cooper i Amelia (oskarovka Anne Hathaway) bježe od naleta vala veličine planine, a voda će ih kao “tvar života“ zamalo odvesti u smrt. U svijetu nalik divovskom smrznutom glečeru njihova će letjelica okrznuti zaleđeni oblak. Hoyte Van Hoytema i Nolan gledateljima pružaju doživljajni pogled na svjetove i galaksije s Božjeg prozora - prednjače panoramski totali snimljeni u dugim kadrovima u prisustvu samog Tvorca.
![]() |
Prolazak male letjelice pokraj Saturna upečatljiv je, recimo, poput kadra usamljene figure koja stoji ispred sunca u filmu “Sunshine“. A Nolanovi kadrovi su geometrijski precizni da bi veoma ponosan bio Kubrick, citiran u transcendentalnom klimaksu naglašene metafizike i fantazmagorije. Film izgleda kao kreativni brak Kubricka i Camerona, uz nazočnost kumova Spielberga i Cuarona. Spielberg je također razmišljao režirati “Interstellar“ prema scenariju Jonathana Nolana i jasno je zašto uzmemo li u obzir McConaugheyjev lik oca koji napušta obitelj, premda to radi za “viši cilj“, suprotno “spielbergovskim“ očevima na službenom putu, no njegova kćerka Murph (odlična MacKenzie Foy i divna Jessica Chastain) isprve to vidi kao izdaju.
![]() |
Scena rastanka od Murph i Cooperovo gledanje 20-godišnjih videoporuka djece koja su odrasla u treptaju njegova suzama natopljenog oka (sina kasnije tumači Casey Affleck) iznimno je emotivna. U “Interstellaru“ se vrijeme i prostor često spominju, kao “relativno“, “fizička dimenzija“, “nadprostor“ (prostor iznad naše tri dimenzije) i tome slično, a jedan ručni sat ima neobično važnu ulogu. Na međuzvjezdanom putu Cooper i ekipa susrest će se s “izmještanjem vremena“. Kvragu, naći će se negdje u “petoj dimenziji“, u beskraju vremena i prostora. Odrednica prostor-vremena je, ponovimo, od presudne važnosti za film, žanr i sanjara Nolana.
Beskraj kinematografskog vremena i prostora Nolanu dozvoljava da John Lithgow, ko-zvijezda Hyamsove “Druge odiseje“, u “Interstellaru“ ima ključnu epizodnu ulogu, a Matthew McConaughey iz sporednog lika “Kontakta“ postane glavni junak i svojevrsni sin sveameričkog heroja, pilota Chucka Yeagera, iz “Puta u svemir“ u tumačenju Sama Sheparda, čovjeka koji je s friškim oskarovcem dijelio ekran u filmu “Mud“, jednom od ključnih ostvarenja za njegovu glumačku renesansu.
U tretmanu vremena, ako ne i prostora, “Interstellar“ ima dodirnih točaka s Nolanovim filmovima “Memento“, “Insomnia“ i “Inception“, neovisno o tome radilo se istragama umorstava, prodiranju u snove ili samoubilačkoj misiji šačice ljudi da se spasi planet na izdisaju. “Memento“ se vrtio unatrag, od kraja prema početku, sadašnjosti prema prošlosti, a Cooper u prvoj “inceptionovskoj“ sceni “Interstellara“ sanja o padu s neba na Zemlju i kasnije se budi u dalekoj budućnosti, mlad kao “stari“ Benjamin Button. Vrijeme unutar vremena poklapa se s Nolanovim “snovima unutar snova“ i izaziva nesanicu.
MARKO NJEGIĆ
MARKO NJEGIĆ
Jedinstven pothvat u Hollywoodu“Interstellar“ je, poput “Inceptiona“, dijelom i “Gravity“, jedinstven pothvat u modernom visokobudžetnom Hollywoodu, film koji ne dolazi u paketu s 3D naočalama i linijama igračaka, spektakl koji nema brendovsko podrijetlo u nekom stripu i nije akcijski orijentiran isključivo na eksplozije. No, osim što je dosad najemotivniji Nolanov film, “Intestellar“ je i njegov najhumorističniji uradak. Ponavljajući geg filma tiče se podešavanja humorističnih postavki robota TARSA. Postavke su na optimalnih 60-ak posto kako TARS slučajno ne bi postao Transformer. |
![]() |