StoryEditor

GOSPODARICA ZLA Feministica Zlurada u zemlji čuda

Piše PSD.
22. lipnja 2014. - 10:40
Film: MALEFICENT; fantazija; SAD, 2014. 
Režija: Robert Stromberg
Uloge: Angelina Jolie, Elle Fanning
Distribucija: 2i Film
Ocjena: ***

Smaragdne oči Angeline Jolie svijetle poput krijesnica i strijeljaju publiku prilikom svake pojave njezine Maleficent. Angelina izgleda kao nacrtana u megahitu “Maleficent“, što ima smisla. “Gospodarica zla“ je svojevrsni prednastavak Disneyjeva bajkovitog crtića “Uspavana ljepotica“ iz 1959., film koji staru priču o Trnoružici pripovijeda iznova, i to premještajući fokus s princeze Aurore na negativku Zluradu ili Maleficent, po recepturi nedavne “Snjeguljice“. Ako za Maleficent slučajno niste čuli, za njezinu kletvu zasigurno jeste.

Malu je kraljevnu Maleficent proklela da će se ubosti na vreteno preslice za 16. rođendan i pasti u san nalik smrti iz kojeg će se moći probuditi samo od poljupca prave ljubavi. No, tko je zapravo Maleficent? Odakle joj motivacija za kletvu? Je li rođena zla? Koja je njezina priča? Nastao u produkciji studija Disney, “Maleficent“ odgovara na pitanja za one koji su ih postavljali gledajući ili čitajući “Sleeping Beauty“. Nastupne riječi naracije “Jednom davno...“ uručuju pozivnicu na teritorij bajke.
“Gospodarica zla“ tu se ukopava od prvih kadrova i pušta debelo korijenje. Izdašni bajkoviti krajobrazi više su “Avatar“, “Alisa u zemlji čudesa“ i “Carstvo velikog Oza“ nego klasični Disney, zato što gledamo film trendovskog blockbusterskog 3D mentaliteta i redateljski ga potpisuje Robert Stromberg, supervizor specijalnih efekata zaposlen na navedenim trima naslovima. U jednom letu kamere po magičnim predjelima Močvarišta, Stromberg ponosno podastire budžet filma na pladnju - vizualno raskošno, nema što, premda nekako sterilno, pa i artificijalno u kreativnosti.

Letimo iznad predjela “avatarskog“ Močvarišta, računalno generiranih do prenapregnuća piksela, srećemo kompjuterski stvorena “family-friendly“ bića koja su možda ispala iz finalne verzije “Alise“ ili “Oza“... Napokon se u kadru pojavljuje i mlada Maleficent (Ella Purnell). Ona je vila, ne bilo kakva djevojčica, upućuje nas naratorica. Djevojčica se zaljubljuje u dječaka Stefana (Jackson Bews) iz susjednog kraljevstva ljudi. Stefan se nadao da će ukrasti dragulj iz Močvarišta, a ukrao je “nešto vrijednije“ - nevino srce Maleficent.
Romansa pupa do naizglednog “poljupca prave ljubavi“, stara mržnja ljudi i vila biva zaboravljena. Ipak, u procesu odrastanja Maleficent i Stefan sve se više razilaze. Da je Maleficent dala srce krivome muškarcu, kristalno je jasno kad odrasli, pohlepni Stefan (Sharlto Copley) izda vilu i silom (od)uzme njezina krila kako bi mogao postati kralj. Scena je prilično uznemirujuća za najmlađe okice, na određeni način metafora za silovanje. Metaforička čitanja idu u prilog filmu i podižu ga iznad prosjeka hollywoodskog blockbustera u čijim akcijskim scenama sudjeluje i pokretna flora iz Močvarišta (divovski ratnici od stabala nalik Entima iz “Gospodara prstenova“).

Kod Stromberga Maleficent prije odgovara karakterizaciji antiheroine, a ne klasične baba-roga negativke iz bajke. Priču pokreće osveta povrijeđene žene jer Maleficent izgovara kletvu na krštenju male Aurore s ciljem nanošenja boli njezinu ocu Stefanu. “Poljubac prave ljubavi“ namjerno je spomenula u kletvi; “on ne postoji“. Slomljena srca, Maleficent podiže oko sebe velike zidove od trnja i neko vrijeme “piruje u tuzi“. Feministički aspekt filma dao je Strombergu kostimografskog podstreka da Maleficent bude oslikana kao nekakav suvremeni modni “girl power“ ideal koji na sebi decentno nosi četiri komplementarne boje - zelene oči, grimizne usne, crni rogovi, mliječnobijela put.
Modni stilisti zasigurno maštaju o ovakvoj muzi, spoju gotičke “drag queen“ ikone, Lady Gage iz spota “Born This Way“ s implatantima na obrazima i akcijske Catwoman heroine u lateksu boje noći. Kako je ovo ipak “mainstream“ spektakl, akcijska heroina u konačnici natkriljuje intrigantn(ij)u antiheroinu, no film barem nije lišen zgodnog postmodernog “twista“ u odnosu na klasičnu bajku s pečatom Disneyja. Aurora (Elle Fanning; kao klinku je igra Angelinina prava kćerkica Vivienne Jolie-Pitt) naziva Maleficent “dobrom vilom“, a ova je nadgleda do njezine 16. godine poput crnog anđela čuvara.

Majčinski osjećaji prevladavaju i Maleficent utjelovljuje Aurorinu surogatnu mamu koja, prije nego princeza navrši 16, pokušava skinuti vlastitu osvetoljubivu čaroliju, (izvorno) podatnu za seksualne konotacije konzervativnog nijekanja ženskog buđenja na pragu puberteta. Preokret slijedi kad Aurora upozna lijepog princa Philipa (Brenton Thwaites), poput ostalih muških likova postavljenog na rub kadra. Iskre će među njima poletjeti, ali nedovoljno da zapale vatru. “Dečko je njezina jedina prilika“, uglas zbore tri vile (Imelda Staunton, Juno Temple, Leslie Manville) u nadi da će Philipov poljubac prenuti Auroru iz duboka sna.


Kad se ne dogodi čudo, vile govore Philipu da vjerojatno nije poljubio Auroru “kako treba“. Bajkoviti koncept “poljupca prave ljubavi“ više nema spasonosni učinak, kao ni u nedavnom crtiću iz Disneyjeve radionice, izvrsnom “Snježnom kraljevstvu“, gdje je sestrinska, a ne prinčeva, ljubav spasila heroinu. Kletvu sada na tom tragu poništava majčinska ljubav. Stvari se, dakle, trajno mijenjaju. Muškarci su postali suvišni i nebitni u suvremenom Disneyjevom “girl power“ svijetu.

MARKO NJEGIĆ

Veliki povratak Angeline Jolie

“Gospodarica zla“ predstavlja svojevrsni “comeback“ glumice Angeline Jolie nakon četverogodišnje pauze (“Turist“, 2010.). Angelina se u zadnje vrijeme više (pro)nalazi iza kamere. Režirala je “In The Land Of Blood And Honey“ (2011.), a upravo privodi kraju postprodukciju drugijenca “Unbroken“ za kinopremijeru u prosincu. Film sa scenarističkim potpisom braće Coen ovjekovječuje priču Olimpijskog trkača Louisa Zamperinija kojeg su zatočili Japanci tijekom Drugog svjetskog rata. Šuška se da bi se Jolie, na krilima uspjeha “Maleficent“, ubrzo mogla junačiti u “Salt 2“ i još jednom podijeliti ekran s Bradom Pittom u nezavisnjačkom filmu, navodno posve drukčijem od akcijskog “Mr. And Mrs. Smith“ (2005.) na snimanju kojeg je njihova ljubav i buknula.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2022 23:21