StoryEditor

ČUDESNI SPIDER-MAN 2 Poljubac Čovjeka-pauka

Piše PSD.
28. travnja 2014. - 20:20
Film: THE AMAZING SPIDER-MAN 2; fantastična akcija; SAD, 2014.
Režija: Marc Webb
Uloge: Andrew Garfield, Emma Stone
Distribucija: Continental
Ocjena: ****

Usputni prolazak kamere kroz ostakljene hodnike korporacije OsCorp pred kraj “Čudesnog Spider-Mana 2“ u jednom izlogu otkriva set metalnih krila, u drugom egzoskelet s više ruku/pipaka. Otprilike na izmaku prve trećine filma, na sastanku OsCorpa, upoznat ćemo pomoćnicu Normana Osborna (Chris Cooper) - Feliciju (Felicity Jones). Poznavatelji superjunačkih stripova prepoznat će brojne (ne)skrivene referencije... a) predstavljena je oprema supernegativaca Vulturea i Doctora Octopusa, b) tajničino prezime možda ostaje skriveno, no prema svemu sudeći radi se o Feliciji Hardy alias čuvenoj Black Cat.

Svemir Čovjeka-pauka užurbano se bilda i najavljuju se mogući antagonisti budućih filmova. Tako, “The Amazing Spider-Man 2“ povremeno doziva “Iron Mana 2“ u smislu da je, sagrađen poput petlje koja se račva na nastavke ili “spin-offove“, jednim dijelom više priprema za “nadolazeće atrakcije“ (ondje s kulminacijom u “Avengersima“, ovdje u “Sinister Six“) nego film “per se“. Osoviti franšizu na duge noge primarni je cilj koji opravdava sredstvo. Zato su korporacijski uvjeti nastanka skupih hollywoodskih blockbustera franšizna zamaha stvoreni da zatiru autorstvo redatelja i njegovu viziju ostave na ulaznim vratima studija.
Iz tog razloga “major“ kompanije najčešće angažiraju prvoligaške “štancere“, poslušnike koji će posao obaviti korektno, bez nužnosti udaranja vlastitog pečata kojeg ni nemaju. Ipak, ponekad im se zalomi rizik, kao u slučaju serijala “Spider-Man“. Sam Raimi, jedan od originalnijih američkih žanrovaca s ruba srednje struje, otisnuo je visokostiliziranu autorsku osobnost barem u prva dva “Spider-Mana“ (2002., 2004.), poglavito briljantnoj dvojki, ako se već pogubio u trećem filmu (2007.) pod pritiskom studija da iznjedri najveći “superhero“ spektakl svih vremena s multiplim negativcima.

Prilikom resetiranja megaisplative “Spider-Man“ franšize 2012., kompanija Columbia Pictures nanovo je povukla neočekivan potez - iza kamere je postavila mladog “indie“ redatelja Marca Webba, autora sjajne romantične komedije “500 dana ljubavi“ (2009.). “Čudesni Spider-Man 1&2“ nisu stopostotno autorsko djelo uzevši u obzir spomenute kompromise radi višeg franšiznog cilja, no u vrijeme kad se blockbusteri akcijsko-fantastične orijentacije natječu u pornografiji filma katastrofe i ljuljanju neboderčina dok se ne ispruže po tlu koliko su dugi i široki, blago je osvježenje vidjeti spektakle s romansom kao kucajućim srcem priče.
Pa i superjunaka, Spideyja, koji, za razliku od Supermana, pazi da odlomljeni komadići zgrada ne poklope slučajne prolaznike kad započne budžetirano pustošenje supernegativca (šifra: “Čovjek od čelika“). Visokoproračunski prvijenac i drugijenac Marca Webba autorski su utoliko što se esencijalno radi o “500 dana Spider-Mana“ zamaskiranih u crveno-plavi triko superherojskog blockbustera, sa zadihanošću u trenucima zaljubljenosti i potištenošću od (potencijalne) srcobolje. Podjednaka minutaža romantičnih previranja i superjunačenja u basnoslovno skupim filmovima nešto je što bi trebalo izazivati respekt.

Nakon odgledanog “The Amazing Spider-Man 2“ ključni Webbov identifikacijski učinak za avanture Čovjeka-pauka nedvojbeno je uvodna rečenica Petera Parkera (Tobey Maguire) iz Raimijeva prvog filma - “Ova priča, kao i sve druge koje išta vrijede, priča je o djevojci“. Djevojka je sada plavuša Gwen Stacy (Emma Stone) umjesto crvenokose Mary Jane Watson (Kirsten Dunst). Mreža je ispletena najviše oko interakcije Petera Parkera/Spider-Mana (Andrew Garfield) s voljenom Gwen, pa tek onda s ujnom May (Sally Field), starim prijateljem iz djetinjstva Harryjem Osbornom (Dane De Haan) ili Maxom Dillonom (Jamie Foxx) alias supernegativcem Elektrom.
Negativci su solidno karakterizirani i nisu svojom krivnjom postali nakaze. Max Dillon, usamljeni, “nevidljivi“ inženjer u OsCorpu i Spider-Manov fan, samo je htio da ga primijete, a njegov će se gnjev ispoljiti elektricitetom kad postane zlikovac sa strujom u venama, “iskričav“ poput “čuvara“ Doktora Manhattana i Mr. Freezea iz “Batmana“, srećom ne posve preko ruba karikature potonjeg, suprotno iritantnom “schumacherovskom“ znanstveniku Kafki (Marton Csokas) koji nad njim vrši pokuse. Umirući Harry Osborn, pak, treba Spider-Manovu krv jer bi mu ona bolesnom mogla spasiti život (paukova moć samoizliječenja) i odlazi na tamnozelenu stranu oca Normana kad ne dobije to što traži.

Ako se Webb podučavao režiji spektakularnih scena u prethodniku, sad je već stasao kao akcijski redatelj - Spider-Manove duele s negativcima režira “raimijevskom“ lakoćom i pritom rasteže blagodati “treće dimenzije“. Vlak-scena iz “Spider-Mana 2“ ostaje nenadmaš(e)na, no Webb u više navrata - osobito kad smiri orgijanje računalnim učincima - uspijeva režirati akcijnost visokog kapaciteta. Posezanjem za efektnim zamrzavanjem kadrova i usporenim pokretima (uvodna “gužva s mafijom i strojnicama“, Elektrov “teror na Times Squareu“...), ostavlja dojam da je iščupao stranice stripa i nepokretne crteže transportirao na veliki ekran načinivši ih pokretnima. Međutim, ponovimo, film nosi zavodljiva romansa savršenog para Peter-Gwen.
Webb je imao tu sreću da su simpatični Andrew Garfield i neodoljiva Emma Stone postali stvaran par. Njihova je romantična kemija  iskrena, životno dodirljiva u scenama kad pokušavaju biti “samo prijatelji“, a zatim jedno drugome predbacuju “taj osmijeh“ (“Smisli neki iritantniji!“). U nekom drugom filmu veliki natpis “I Love You“ na mostu savijen od paučine bio bi možda predmet cinične poruge, ali u ovom izaziva osmijeh dragosti zato što Webb “patetiku“ miješa sa stripovski zdravim “spajdijevskim“ humorom poput Spider-Manova munjevita vezivanja Gwen mrežom za automobil da ne bi pošla s njime u opasnost. MJ je bila mahom karakterizacijski svedena na damu u nevolji, Gwen želi biti relevantna sudionica u akciji.

Zbog toga je opipljiva i Parkerova bojazan za nju ako neprijatelji otkriju njegov alter-ego. Ostanu li zajedno, njezin život može biti ugrožen. “Ne mogu i tebe izgubiti“, govori Peter prisjećajući se obećanja da će je se klonuti, danog njezinom ocu na samrti (Dennis Leary) kojeg ne može izbiti iz glave. Svaki superjunak ima neki unutarnji sukob da ga razdire. U ovom filmu on je primarno ljubavne (Gwen), sekundarno identitetske prirode (rasvjetljavanje smrti roditelja). Parker bi najradije skinio s leđa teret superjunačkog alter-ega, maknuo se u sjenu i posvetio individualnoj sreći s Gwen umjesto da je prati iz daljine, u pauzama od slobodnih padova s visina i vješanja po višekatnicama u hiperrealističnom 3D-u, jer je to “najbliže da bude s njom“.


Od Raimijeva “Spider-Mana 2“ Webb je preuzeo i razmišljanja o “velikim moćima“ s kojima u paketu dolazi “velika odgovornost“. Trenutak iz superiorn(ij)e dvojke, u kojem Peter razgovara s klincem ugledanim u Spideyja, sada je preslikan u scenu Spider-Manova spašavanja nekog dječaka od “bullyja“ koji će kasnije staviti masku uzora i hrabro stati pred oklopljena Rhinoa (Paul Giamatti s karikaturalnim ruskim naglaskom), nagnavši superheroja da nanovo prihvati ulogu zaštitnika/borca protiv zločina i prione kolektivnom stvaranju nade da će “možda na kraju sve biti u redu“. No, Webb još više od Raimija stavlja Peterovo zaljubljeno srce na kocku. Odnos Parkera i Gwen nalazi se u središtu mreže “Čudesnog Spider-Mana 2“, pa je akcijsko/dramsko uzbuđenje time veće kad se neprijatelji ujedine (Electro, Green Goblin) i ozbiljno zaprijete superjunaku. Znamo da Spidey ne može tek tako stradati. Spideyjevo srce, s druge strane, može biti slomljeno.

MARKO NJEGIĆ

Ništa od 'križanja' s 'X-Men'

Na polovici odjavne špice, ljubitelji Marvelova svemira ugodno će se iznenaditi pojavom Mystique (Jennifer Lawrence) iz “X-Mena“. No, Mystique u akciji nije zalog budućeg “križanja“ superjunačkih likova, tzv. crossovera, koji su se već sretali na stranicama stripova, nego najava novog “X-Mena“ (“Dani buduće prošlosti“). Podsjetimo, iza “Spider-Mana“ stoji Sony/Columbia Pictures, a iza “X-Mena“ 20th Century Fox. Redatelj Marc Webb ima ugovor s Foxom da snimi još jedan film nakon prvijenca “500 dana ljubavi“, što nije napravio radi preklapanja tajminga sa snimanjem “Čudesnog Spider-Mana 2“. Fox mu je dozvolio da se posveti “Spider-Manu“ ako će Sony besplatno promovirati “X-Men“. Pitanje je, međutim, kad će Webb ispuniti obveze prema Foxu s obzirom da za 2016. ima zakazanu premijeru trećeg “Spider-Mana“.

'Izrezana' MJ Watson

Shailene Woodley (“Nasljednici“) odabrana je za ulogu Mary Jane Watson u “Čudesnom Spider-Manu 2“, čak je i snimila neke scene. No, uloga je na kraju sasječena iz filma jer su Webb i producenti odlučili da bi tako prenapučili već likovima ionako dobrano nasljenu radnju i zakomplicirali ljubavnu priču. Možda se MJ pojavi u nadolazećim poglavljima, no dvojbeno je hoće li Woodley biti dostupna - čekaju je nastavci “Različite“.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. svibanj 2022 23:30