
Režija: Zack Snyder
Uloge: Henry Cavill, Amy Adams
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****
“Imam neke moći koji drugi ljudi nemaju.“ – “Čovjek od čelika“ (2013.)
Religiozne konotacije nove megabudžetirane inkarnacije Čovjeka od čelika u režiji Zacka Snydera (“300, “Čuvari“) i pod producentskom supervizijom Christophera Nolana (trilogija o Vitezu tame/Batmanu) još su potenciranije u odnosu na prethodnu (“Povratak Supermana“ Bryana Singera, 2006.). “Man Of Steel“ starta kao raskošna svemirska opera scenom rađanja malog Kal-Ela na planetu Kripton, sastavljenom od djelića Međuzemlja (“LOTR“), Pandore (“Avatar“) i Ziona (“Matrix“), uoči njegove propasti i posvemašnje destrukcije.
“On nije postao Superman, on je rođen kao Superman“, u sjećanju odzvanjaju riječi Billa (“Kill Bill 2“) kako Jor-El (nadahnuti Russell Crowe) priprema spasenje jedinca, posljednjeg sina Kriptona i skorašnjeg superjunačkog Mesije skrivenog iza imena Clark Kent koje su mu nadijenuli zemaljski, adoptivni roditelji, kanzaški farmeri Jonathan i Martha (sućutni Kevin Costner i Diane Lane). Jor-El će uprijeti letjelicu na Zemlju, planet unutar galaksije žutog Sunca čije se “stanovništvo čini inteligentno“.
![]() |
Simbol “S“ na njegovim prsima upravo to znači odakle Kal-El dolazi - nada. Podudarnosti li, Clark će otkriti svoju pravu narav i odijelo Supermana, Nadčovjeka, pričvrstiti za svoje mišićavo tijelo točno 33 godine nakon što ga je na Zemlju poslao njegov nebeski otac, dakle u istoj dobi kad je Isus Krist završio na raspelu i uskrsnuo. Singerov Superman (podcijenjeni Brandon Routh) u jednoj je lijepoj sceni, sjetimo se, lebdio nad Zemljom/nama, osluškivao milijarde vapaja ispod sebe i zatim žurno dolijetao u pomoć, da bi u završnici simbolično nosio svijet na svojim širokim plećima i padao na naš planet u krucifiksnom položaju.
![]() |
Clark Kent u Snyderovu blockbusteru dobar dio minutaže provodi kao prognanik, lutajući svijetom nastojeći se stopiti i tajiti izvanzemaljsku stranu sebe, slušajući očeve kako ga uče poimanju ljudskosti, što znači biti (super)čovjek, pokušavaju mu prenijeti svrhu njegova sudbinskog rođenja i poslanja, kovanja vlastite sudbine, da mu je “suđeno nešto veće“. Dok za “zagonetnim čovjekom“ traga novinarka Lois Lane (odlična Amy Adams), njegova buduća ljubav, privučena “pričom o svemircima u našim redovima“, Kent se pita odakle potječe, dvoji o identitetu (izvanzemaljac/čovjek), prisjeća se ranijih (ne)ugodnih iskustava, pretresa svoje mjesto pod suncem, mjereći teret (tuđeg) svijeta koji treba ponijeti na leđima.
![]() |
U Nolanovim filmovima, od “Batman početak“ do “Vitez tame: Povratak“, Čovjek-šišmiš se hrvao s k(r)ivnjom i sličnim uzburkanim emocijama što prethodno nisu tako eksplicitno stanovale pod njegovim crnim plaštom. “Batmanovska“ tama očituje se ovdje u partituri Hansa Zimmera i sivo-plavoj paleti boja, recimo Supermanove Tvrđave samoće koja više nije svjetlucava kristalna palača, već mračni “alienski“ labirint. Tama će istupiti iz Supermana i osloboditi suspregnutu ljutnju, primjerice kad prvi puta odalami generala Zoda kao školskog “bullyja“ kojemu napokon može uzvratiti udarac kako spada.
U “Supermanu III“ (1983.) Čovjek od čelika vodio je nutarnju bitku sa samim sobom, no Snyder, za početak, Clark Kent/Superman dihtomiju svodi na “most između dva naroda“. Dakako, taj će most eksplodirati popola kad general Zod, njegova desna ruka Faora (dojmljiva Antje Traue) i preostali Kriptonijci preplove “ocean zvijezda“ do Zemlje i naš se svijet nađe pod prijetnjom. Zaglušujuće biblijsko uništenje nastupa kad Snyder zatomljuje vlastiti “slow-motion“ izričaj i pušta unutarnjeg Michaela Baya s brnjice u posljednjoj, prenabrijanoj trećini filma.
Superjunačenje među razvalinama gradova i podrhtalih nebodera pretvorenih u pepeo s mislima na 9/11 neminovno je da se “Man Of Steel“ uhvati u koštac s trendom sveopće masovne akcijnosti superblockbustera a la “Avengers“ i “Transformers (3)“. No, srce i dušu “Čovjeka od čelika“ ionako ne treba tražiti u galamljivoj akciji, već u tihim momentima uoči nje. U dodiru ruku Supermana i Lois, ovjekovječenom u nježnom krupnom planu najave njihove besmrtne romanse. U kontemplativnim “flashbackovima“ na relaciji “djetinjstvo-dječaštvo-mladost“, toliko predivnim i poetičnim da se čini kao da Terrence Malick režira superherojski spektakl rasprostranjen među zvijezdama.
DC u ofenziviPotpomognut odličnim startom “Čovjeka od čelika“, kompanija Warner Bros već je najavila nastavak, ali i nove ekranizacije DC-jevih superjunačkih stripova. Navodno je realizaciji nikad bliži superherojski ansambl “Justice League Of America“, DC-jev odgovor na Marvelove “Avengerse“ koji na jednom mjestu spaja Supermana, Batmana, Flasha, WonderWoman, Green Lanterna... Marvel je “Avengerse“ pumpao “solo“ filmovima sa superherojima poput Iron Mana, Thora, Kapetana Amerike i Hulka, a DC navodno razmišlja ići obratno – najprije “Justice League Of America“ pa onda “WonderWoman“, “Flash“ i novi “Batman“, možda čak i “Green Lantern“, iako istoimeni film iz 2011. nije požnjeo uspjeh kakav se očekivao. |
![]() |