
Režija: Alejandro G. Inarritu
Uloge: Michael Keaton, Emma Stone
Distribucija: Blitz
Ocjena: *****
“Popularnost je droljasta mala rodica prestiža.“ – “Birdman“ (2014.)
Ovo ti više nisu devedesete - rečeno je glumcu Rigganu Thompsonu (Michael Keaton) u “Birdmanu“. Riggan je nekoć, u devedesetima, bio filmska zvijezda. Poletio je visoko do hollywoodskog neba ulogom Birdmana, superheroja u kostimu od ptice. Danas je “propali superjunak“ na rubu razuma i nastoji ponovno postati “relevantan“ u teatru - na kazališnim daskama Broadwayja, naime, Riggan postavlja adaptaciju Raymonda Carvera koju je napisao, režira i igra jednu od glavnih uloga.
Metafilmska paralela “Birdmana“ poteže se prije Rigganove dijaloške razmjene sa superherojskim alter-egom koji obitava u njegovim halucinacijama. “Zarađivali smo milijune“, prisjeća se Birdman s dubokim glasom Batmana u izvedbi Christiana Balea (!). “To je bilo 1992.“, kreše Riggan njegova ptičja krila. Filmoljupci pamte da je Keaton, tumač Riggana, u “stvarnosti“ utjelovio superjunaka Čovjeka-šišmiša davno prije Balea u dvama hit-filmovima Tima Burtona - “Batman“ (1989.) i “Batman se vraća“ (1992.), pretečama današnjih “superhero“ blockbustera s “pozerima“ kojima su Birdman i Riggan “dali ključeve kraljevstva“.
![]() |
Kreativan proces njegove potrage za tim, novim-starim smislom života, veliki redatelj Alejandro G. (Gonzales) Inarritu, poznat po “Pasjoj ljubavi“, “21 gram“, “Babelu“ i “Biutiful“, ocrtava magičnim realizmom, “fellinijevskom“ (“Osam i pol“) i “lynchovskom“ (“Mulholland Drive“) san-java/svijest-podsvijest mizanscenom da se od prizora do prizora zamagljuje granica između “filmske“ zbilje i protagonistovih uobrazilija. U “JCVD-u“ su takvi momenti bili svedeni samo na Van Dammeov akcijskojunački zamišljaj kako sređuje otmičare, daje “besu” policajcu i javlja se obožavateljima.
![]() |
Inarritu, dakle, širi “Birdmana“ u autorefleksivnom i samosvjesnom smjeru tzv. filma o filmu kontrastiranjem “arta“ i “entertainmenta“, odnosno seciranjem začaranog kruga hollywoodskog “star“ sistema i filmske industrije kojima češće vladaju “poznate osobe“, rjeđe “glumci“, a vrijednost se, podsjeća nepopustljiva kazališna kritičarka (odlična Lindsay Duncan), mjeri u vikend-otvaranjima. U toj konstelaciji Marvelovi hitovi, “Transformersi“ i “Spider-Mani“ ispadaju vrijedniji od naslova poput njegova “Birdmana“.
![]() |
U “Birdmanu“ će se Naomi Watts u ulozi emotivno shrvane glumice poljubiti s Andreom Riseborough evocirajući sjećanje na poljubac s Laurom Harring (“Mulholland Drive“), spominju se blockbusteri što svjetlucaju na milijunima velikih ekrana, (pred)nastavci i oskarovski nominenti kojima je Hollywood stavio superjunački plašt (Jeremy Renner) i potencijalno zapečatio njihove karijere dobrih glumaca, slično Keatonu. U ulozi Riggana, Keaton je centar “Birdmanova“ svemira, a svi ostali odlični glumci u teatarski intenzivnim izvedbama njegovi su vjerni prirodni sateliti.
Prijelomna kamera Emmanuela Lubezkog prati ga u stopu po labirintnim hodnicima teatra nalik koridorima letjelice u naizglednom neprekinutom dugom kadru zamaskiranom majstorskim nevidljivim montažnim “rezovima“, ne želeći se odvojiti od njega, kao što se jedva razdvajala od Sandre Bullock u nedavnoj “Gravitaciji“ Alfonsa Cuarona. “Gravity“ i “Birdman“ povezani su uvodnom scenom Inarrituovog filma s kadrom umiruće zvijezde/poniranja nekakve svemirske kapsule prema Zemlji koja izgleda kao finalna Cuaronovog. Umjetnička i egzstencijalistička iskušenja Keatonova podignuta su na kozmičku razinu.
Batman lovi King KongaPosljednjih desetak godina Michael Keaton uglavnom je pred kamerama boravio u sporednim ulogama (“The Other Guys“, “Need For Speed“, “RoboCop“) ako ne računamo glavnu u filmu koji je sam režirao (“The Merry Gentleman“). Oscaru se do “Birdmana“ nije približio, premda mnogi smatraju da je mogao biti nominiran za ulogu u drami “Clean and Sober“ (1988.). “Birdman“ ga je vratio pod reflektore pa je već počeo snimati triler “Spotlight“, a vidjet ćemo ga i u nadolazećem spektaklu “Kong: Skull Island“, prednastavku “King Konga“.Nevjerojatni HulkObračun šakama između Michaela Keatona i Edwarda Nortona najbliže je što je publika dosad došla okršaju Batmana i Hulka. “Birdman“ funkcionira i kao svojevrsni Nortonov “meta“ film. Na prijelazu milenija, Norton je bio slavljen kao glumčina, De Niro svoje generacije (“Iskonski strah“, “Generacija X“, “Klub boraca“) da bi ga danas u glavnim ulogama mijenjali frajeri poput Ryana Goslinga, eksplicitno navedenog u jednoj sceni. Isto tako, Norton je poznat kao “metodski“ glumac nevjerojatno težak za suradnju, poput njegova lika koji pije pravi džin, želi se zapravo poseksati s glumicom na pozornici i tom procesu izluđuje redatelja. |
![]() |