
Režija: David O. Russell
Uloge: Christian Bale, Amy Adams
Distribucija: Continental
Ocjena: ****
Predstavljanjem protagonista “Američkih varalica“ Irvinga Rosenfelda režiser David O. Russell predstavlja čitav film i njegove neskrivene (oskarovske) ambicije. Irvinga upoznajemo u sobi luksuzna hotela. Upada nam u oči njegova proćelava glava i groteskna trbušina koja mu visi preko hlača. Dvostruka potvrda da je tumač lika Christian Bale nabacio ekstremnu kilažu i izgubio se u ulozi kao Robert De Niro u finalu “Razjarenog bika“, napravio nevjerojatnu glumačku preobrazbu kakve s pravom respektiraju članovi Akademije.
Doista, Rosenfeld baš i nije u najboljoj fizičkoj formi. To će kasnije dometnuti njegova djevojka i bliska suradnica Sydney Prosser (Amy Adams). Međutim, vrhunski je prevarant, “varalica od glave do pete“. I upravo se sprema na novu muljažu. Prethodno, dakako, treba od sebe stvoriti iluziju čovjeka naoko pristala izgleda. Vidimo ga kako brižno lijepi vlasulju preko tjemena i ukrašava je lakom za kosu. Dotjerana provedba prekrivanja prilično pustog mjesta na vrhu glave traje nekoliko minuta.
![]() |
Na širem metafilmskom planu, Russellu je s (is)tim materijalima stvorio “American Hustle“, ovogodišnjeg favorita za Oscara predložena za deset zlatnih kipića, od čega sedam otpada na najvažnije kategorije. Zalijepio je “Žaoku“ i “Jackie Brown“, posuo šljokicama “Groznice subotnje večeri“ i ukrasio blještavom epskom naracijom/stilom Scorseseovih kriminalističkih remek-djela poput “Dobrih momaka“ ili “Casina“, s De Nirovim “cameom“ kao šlagom na vrhu torte.
![]() |
Russell je u svojim prethodnim dvama ostvarenjima, zapaženima na Oscarima, osvježio strukturu boksačkog filma (“The Fighter“) i romantične komedije (“Silver Linings Playbook“), a sad čini to isto za humoristični krimić. Retro štih i vibracije “novog Hollywooda“ sedamdesetih u baroknoj “disco“ estetici, scenografiji i kostimografiji zasigurno su privolile Akademijine glasače. “American Hustle“ vraća publiku unatrag u vrijeme velikih američkih filmova u “widescreenu“. Rosenfeldove i Sydneyine spletke na tragu su onih Henryja Gondorffa (Paul Newman) i Johnnyja Hookera (Robert Redford) u klasiku “The Sting“, ovjenčanom sa sedam Oscara.
![]() |
Filmski dvojna fabula zategnutih odnosa, manipulacija, testiranja odanosti i multiplih “true lies“ uloga, koje neki živopisni akteri igraju s ciljem projiciranja fantazije o boljem životu, Russellu su zanimljiviji od vrtloga istinitog “Abscam“ skandala. Stoga, “Američki varalice“ podrazumijevaju određene samovoljnosti, pa i kompliciranje zapleta da gledatelji možda neće pohvatati sve konce, no ne bi trebali napustiti kino s osjećajem prevarenosti. Kroz kaotičnu maskaradu smiješnih i tužnih klauna, kao “umjetnost preživljavanja“ iznutra mahom ispraznih karaktera, film vode izvanredni glumci i uzdižu likove iznad karikatura.
Jennifer Lawrence kao očajna kućanica, “Picasso pasivno-agresivna karatea“, redovito zapali svaku scenu u kojoj se pojavi, ponekad i doslovno. Kovrčajući kosu uvijačima, sve bolji Bradley Cooper, zvijezda “Mamurluka“, pokušava izazvati nedostižnog Balea u transformaciji. No, “American Hustle“ krade Amy Adams, trenutno vjerojatno i najbolja američka glumica, radijantnija nego ikad prije. Dajte joj Oscara, više!
Uvertira u 'Oscar reviju'“Američki varalice“ ovog se vikenda pretpremijerno vrte u hrvatskim kinima, a u redovnu distribuciju kreću idućeg četvrtka, 23. siječnja, kao uvertira u “Oscar reviju“. |