StoryEditor

AMERIČKA PITA: OKUPLJANJE Parada morona i hormona bez pardona

Piše PSD.
18. travnja 2012. - 22:55
Film: American Reunion; SAD, 2012.
Režija: Jon Hurwitz i Hayden Schlossberg
Uloge: Jason Biggs, Seann William Scott
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****

Zbunjenom facom američkog srednjoškolca Jima (Jason Biggs) uokvirenom među dugim nogama češke seks-bombe Nadie (Shannon Elizabeth) redatelji Paul i Chris Weitz savršeno je uhvatio čitavu “moroni i hormoni“ poetiku teen-komedije u jednom kadru. Jim i njegovi pajdaši iz megahita “American Pie“ (1999.) - Kevin (Thomas Ian Nicholas), Finch (Eddie Kaye Thomas) i Oz (Chris Klein) – bili su podjednako nesigurni, očajni maturanti, napaljeni i na likove iz crtića (Ariel, “Mala sirena“). “Pronađite napokon pimpeke i skinite celofan“, rugao im se kradljivac scena Stifler (Seann William Scott), nametavši im još veći pritisak od gubljenja nevinosti. Dosta je “glađenja palice“, pomislili su momci i u strahu da ne dođu na faks kao djevci brže-bolje sklopili pakt da nešto poševe i povijest ih ne osudi na celibat. Iako seks nije "lansiranje rakete“, njihova potraga za “svetim kaležom“ i ulazak u “klub muškaraca“ bila je mukotrpna.

U borbi s hormonima prednjačio je Jim kao svojevrsna moronska, tinejdžerska inačica Woodyja Allena. U uvodu filma starci su ga uhvatili kako masturbira na sadržaj “zabranjenog kanala“ s penisom u dokoljenki. “Pričao bih o masturbaciji“, predložio je Jimov tata (Eugene Levy), a (ne)ozbiljni razgovori na relaciji otac-sin predstavljali su jednu od humornih okosnica “Američke pite“ koja je prštila od urnebesno ponižavajućih (“slapstick“ i “gross-out“) prizora. Kad su mu prijatelji rekli da je osjećaj “zabijanja gola“ usporediv s “toplom pitom od jabuka“, Jim je penisom nasrnuo i na tu slasticu, te opet bio uhvaćen na (ne)djelu.

Dakako, ključna scena filma Jimov je seksualni debakl s Nadiom kojeg je neka cura u nastavku “American Pie 2“ (2001.) najkraće opisala riječima “Špric! Čekaj, Nadia, špric!“. “Američka pita“ nastavila je tamo gdje je stao serijal “Porky's“ (1982.-1985.), fino se naslonivši na moderni zahodski humor tjelesnih izlučevina i poigravanje sa stavovima političke ispravnosti bez pardona u režiji braće Farrelly (“Svi su ludi za Mary“, 1998.). Paul i Chris Weitz redefinirali su i nanovo popularizirali (post)teen-komediju ("Zov divljine", "Jednostavno savršena", "Engleska pita"...), ujedno najavili sentimentalnost nadolazećih "američkih (krem)pita" s potpisom Judda Apatowa (“Superbad“, 2007.). “American Pie“ nije bio “još jedan glupi film za mlade“.

Nedorasla bestidnost filma, sperma u pivi, sva ona lokanja ili bljuvanja, samo su postavka za toplu (melo)dramu o savezništvu, odrastanju i rastanku najboljih prijatelja, onom neminovnom trenutku u životu kad ostaju nasamo svaki sa svojim kondomom i (budućom) djevojkom. Drugi i treći (“American Wedding“, 2003.) dio okupio je društvo u više ili manje punom sastavu nakon prve godine fakulteta, odnosno uoči Jimova ulaska u bračnu luku sa “štrebericom s fetišom flaute“ Michelle (Alyson Hannigan). No, pjenušci od mokraće, osvajanja lezbijskog uporišta i masturbiranja uz pomoć superljepila umjesto maziva, hranjenja psića zaručničkim prstenima i slučajna “brijanja“ s bakicama bila su u prvom planu “sequela“, zbog čega se ekipa raštrkala, a serijal preselio direktno na video u još četiri nastavka ("Band Camp", "The Naked Mile", "Beta House", "The Book Of Love") s nekim novim klincima koju su u prazno verglali ofucane klišeje žanra.

Dobra vijest jest da je aktualni, četvrti dio “Američke pite“, podnaslovljen “Okupljanje“, bliži originalu nego generičkim, umjetno zaslađenim nastavcima. Vidljivo je to i po prirodnim grudima koje će sijevnuti kadrom, za razliku od silikona iz prethodnih dvaju filmova. A da je scenaristički i redateljski par Jon Hurwitz-Hayden Schlossberg (serijal “Harol i Humar“) prilagodio “četvorku“ XXL mjerama suvremenih američkih “R rated“ komedija (“Mamurluk“, “Djeveruše“), koje su slobodoumnu razuzdanost ionako crpile od izvornih Jimovih nepodopština, pa i proširio okvire dozvoljenog, potvrđuje uvodna scena. Kad mu ženica ušuška sina na spavanje i ode po tuš, Jim poseže za dokoljenkom i internetskom pornjavom. Neugodnosti će uključiti penis zgnječen laptopom, čarapu na sinčićevoj glavi i Michellin “incident u kadi“ na bazi samozadovoljavanja tušem.

Seksualna kolotečina naselila se u braku Jima i Michelle, a njezina nimfomanija nestala bez traga. Ni ostatak njegove ekipe (sada) trideset-i-nešto-sitno godišnjaka nije prošao puno bolje u svijetu odraslih sastavljenom od razočarenja, “dosadnih poslova, klinaca i glupih sranja“. Oz je postao voditelj sportske emisije i u vezi je s atraktivnim fotomodelom-partijanericom (Katrina Bowden). Kevin je začahuren u domestikalnom životu i gledanju “Pravih kućanica“ sa ženom. Stiflera maltretira šef na poslu... Na spomen godišnjice mature i zajedničkog vikenda s dečkima svima će se oči raširiti od sreće. “Bit će kao u stara dobra“, obećava Stifler koji planira bančiti kao da je 1999. i predlaže ekipi da “pronađu jaja i vrate ih u mošnje“.

“Reunion“ je naseljen pojedinim “fuj“ scenama koje bi možda (samo) u srednjoj bile smiješne (Stiflerova osveta tinejdžerskim klipanima u vidu obavljanja velike nužde u frižideru piva, stidne dlake na njegovu licu nakon oralnog zadovoljavanja korpulentnije djevojke). Jon Hurwitz i Hayden Schlossberg s umjerenom se nostalgijom prisjećaju ikoničkih sastojaka izvorne “Američke pite“ (internetska bruka s Nadiom, “Jednom na logorovanju...“, savjeti Jimova tate, “stara koka dobra juha“ seksepil Stiflerove mame, Sherminatorova zaluđenost s “T2“...), a tu su i nježniji rom-com momenti prisjećanja na pr(a)ve ljubavi s Kevinom i Vicky (Tara Reid), to jest Ozom i Heather (Mena Suvari). Ipak, “Američka pita: okupljanje“ nije posve zapela u prošlosti, jer efektno spaja staro i novo (Finchova mama – Rebecca DeMornay - kao ekstra dodatak). Primjerice, jutro nakon izlaska s prijateljima Jim se budi u kuhinji, gol i mamuran. Slutimo da je, pijan, (po)ševio raznovrsnu hranu na stolu.

U nezgodnom trenutku na vrata će banuti Michelle s prijateljicom, dok Jim prozirnim poklopcem neuspješno pokušava sakriti ponos, ovjekovječen u krupnom planu “R“ predikata. Redatelji odlaze korak dalje svjesni da “nikad neće biti kao nekad“ i usputno se ovlaš sprdaju sa svime što se u međuvremeno na širem planu dogodilo od trećeg filma naovamo (Facebook, rat u Iraku, recesija). Tako slušamo “uman stav o vanjskoj politici“, a Stifler bari tinejdžerice, kojima “Spajsice“ predstavljaju “klasični rock“, citiranjem “Sumrak sage“ (“Mladi mjesec“ je njegov “favorit“) i poziva ih na koncert Justina Biebera. Umješnost tajminga fizičke komedije Hurwitz i Schlossberg demonstrirali su u nekolicini urnebesnih, znalački orkestriranih situacija (naroljavanje Jimova tate).


U središtu najbolje scene filma opet je Jim, no ovaj put ga prijatelji ne prate “online“, nego uživo. Jim će zapeti s preseksi 18-godišnjom susjedom Karom (Ali Cobrin) koju je nekoć čuvao kao klinku. Prepijana da vozi, Kara moli Jima da je odbaci kući nakon tuluma. Kara se u autu stane skidati, zavoditi ga i dirati. Spletom okolnosti, djevojka udara glavom u volan i pada u nesvijest ravno među Jimove noge. To je samo preludij ludnice: Jim zove Stiflera i kompaniju da ometaju Karine roditelje kako bi je on polunagu krišom uvede na zadnja vrata. Sve što može krenuti po zlu na koncu će i poći. Jer, Jim je i dalje onaj isti tip koji uvijek nekako upadne u još veća kompromitirajuća sranja od jednog Bena Stillera, a Stifler nađe načina da sve zezne. “Sve je isto, samo smo mi stari“, zaključuje škvadra i najavljuje okupljanje svake godine. Budu li budući nastavci budu kao ovaj, nemamo ništa protiv filma s junacima na nekoj novoj godišnjici mature ili u sredovječnoj krizi. Podignimo s njima čaše u zrak do do “idućeg puta“.

Ponudi joj 'ekstra' ruku!

Prva “Američka pita“ imala je jedan od najboljih isječaka unutar suvremene komedije. Nadia i Jim dogovaraju zajedničko učenje kod njega doma. Kako je kazala da dolazi direktno s treninga i trebala bi se kod njega presvući, Stifler predlaže Jimu da taj čin emitira na internet. Jim postavlja kamericu i daje petama vjetra kod Kevina i Fincha. Kamera, akcija! Čehinja se razodjenula i udobno zavalila na Jimovu krevetu, narajcala na “prljave magazine“ (“Nadia smije dirati što hoće!“) i počela samozadovoljavati na radost brojnih promatrača jer Jim je krivo adresirao e-mail i načinio video dostupnim gotovo čitavoj školi (“Ovo je najcool stvar ikada!“). Kevin je dao najbolji savjet Jimu: “Ponudi joj 'ekstra' ruku“. Na povratku kući Jim to i predlaže “komadu iz Istočne Europe“, pokušavši je zavesti suludim striptizom i plesom na techno klasik “Anomaly (Calling Your Name)“. Sirotom mladiću bilo je previše dočim ga je zgodna mačka zajašila i dodirnula pa je “procurio“ prije vremena. Isti scenarij, “prerano svršavanje na netu“ s ekstra rezervom, dogodio se par trenutaka kasnije kad je iskusna brineta zavodljivo skinula gaćice (“Je li 'obrijana' pravi izraz?!“) i s njegovom rukom posegnula “dolje“. Houstone, imamo problem!

Jagma za kartama

Sve tri “Američke pite“ u SAD-u su zaradile preko 100 milijuna dolara. Serijal je popularan i u Hrvatskoj. U domaćim kinima prva je “Pita“ probila granicu od 100 tisuća gledatelja, a i ostale dvije su išle preko 50. Četvrti dio u Americi nije uspio svrgnuti hitoidne “Igre gladi“ s prvog mjesta box-officea, no zato ga je u Lijepoj našoj u prvom vikendu prikazivanja vidjelo preko 23 tisuća gledatelja, a jagma za kartama vladala je i na pretpremijernim projekcijama u domaćim kinima

Što je bilo poslije (prve) 'Američke pite'?

JASON BIGGS – Nastavio je više ili manje uspješno varirati ulogu traljavog Jima u (tinejdžerskim) komedijama ("Od štrebera do frajera", "Dečki i cure", "Djevojka mog prijatelja). Solidnu dramsku ulogu ostvario je u "Naciji prozaca" (2001.) pored Christine Ricci i dobro je skinuo "woodyallenovske" manire u rom-comu "Ljubav i sve ostalo" (2003.). No, iako talentiran, nije posve uspio skinuti etiketu "pitoševca" i postati komičarska megazvijezda poput Adama Sandlera s kojim ga i u četvorki uspoređuju zbog fizionomije, a zanimljivo je da je bio gost na Motovun Film Festivalu 2004. i u vrijeme treće "Pite" "snimio reklamu za "Cinestar" (šifra: "Đesi li za kino?").

ALYSSON HANNIGAN – Simpatična komičarka na velikom ekranu nije imala sreće ("Film za upucavanje"), no zato je na malima 2005. ubola "jackpot" – popularnu seriju "Kako sam upoznao vašu majku" koju s pravom nazivaju novim "Prijateljima".

SEANN WILLIAM SCOTT – Od svih iz ekipe najviše je uspio ostati u igri. Odmah poslije prve "Pite" dobio je uloge u "Evoluciji" (2000.) i "Čovječe, gdje mi je auto?" (2000.). Komedija je ostala njegov izričaj, iako je znao nastupiti i u akcićima ("Dobrodošli u džunglu", "Zaštitnik") koje bi "zasolio" humorom, a angažirao ga je i kultni "indie" redatelj Richard Kelly na filmu "Southland Tales" (2006.). Uskoro bismo ga trebali vidjeti u sportskoj komediji "Goon".

MENA SUVARI – Iste godine kad je utjelovila “čistunku iz zbora“ u prvoj “Piti“ bila je upečatljiva kao tihe maloljetnička patnja Kevina Spaceyja u oskarovcu "Vrtlog života", no takav prepoznatljivi nastup nažalost više nije ponovila. Najviše smo je viđali u nezavisnjačkoj produkciji ("Sonny", "Edmond", "Factory Girl"), mahom u manjim ulogama.

CHRIS KLEIN – Hollywood je od mišićavog tipa pokušao napraviti novog akcijskog junaka s McTiernanovim remakeom "Rollerballa" (2001.). Međutim, isti je propao na blagajnama i time ga koštao možebitnih uloga. Iole bitniji filmovi koje je potom snimio nastupajući u epizodama ne mogu se nabrojati ni na prste jedne ruke ("Bili smo vojnici", "The United States Of Leland", "American Dreamz").

TARA REID – Iako je karijeru startala kod braće Coen (“Veliki Lebowski“), glumu je s vremenom pretpostavila partijanju s prijateljicom Paris Hilton. Ne čudi da je, nakon ulogica u komedijama “Josie And The Pussycats“ (2001.) i “Kći moga bossa“ (2003.), završila pod skutama najgoreg redatelja svih vremena, Nijemca Uwea Bolla ("Alone In The Dark", 2005.).

EDDIE KAYE THOMAS&THOMAS IAN NICHOLAS – Prvi je s malih ekrana znao iskoračiti na velike mahom zahvaljujući serijalu o Haroldu i Kumaru. Drugi je zapeo u TV serijama i direktno na DVD produkcijama, ako ne računamo ulogice u šačici hvaljenih “indie“ filmova (“Pravila privlačnosti“, “Dar od srca“).

SHANNON ELIZABETH – Bujna ljepotica bila je aktualna netom poslije "Američke pite" u slično žanriranim filmovima ("Scary Movie", "Tomcats"), no nije uspjela ponoviti lik Nadije. Okušala se i u hororu ("13 duhova"), a seksepilom je defilirala u "Jay i Silent Bob uzvraćaju udarac" i "Zapravo ljubav" da bi ubrzo (s)pala na televiziju i u (video) B produkciju.
item - id = 164265
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2021 13:17