StoryEditor

72 DANA Šerbedžije trče (po)časni krug

Piše PSD.
22. srpnja 2010. - 13:59

Film: 72 DANA; komedija; Hrvatska, 2010.
Režija: Danilo Šerbedžija
Uloge: Rade Šerbedžija, Bogdan Diklić
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****

Gromoglasan pljesak publike u pulskoj Areni nije garancija da će film kojem se aplaudiralo u redovnoj distribuciji automatski požnjeti uspjeh. No, “72 dana”, dugometražni cjelovečernjak Danila Šerbedžije, Radina sina i Lucijina brata (oboje glume u filmu), mogao bi lako postati hit(ić) kad se nadolazeće jeseni/zime pojavi u kinima.

Bilo (mi) je to jasno na ovogodišnjem Cannesu, gdje se Šerbedžijin debi pretpremijerno zavrtio u sklopu marketa “Marche du film”. “72 dana” sa smješkom su ispratili strani kolege, novinari i distributeri, iako su se neke stvari (iz)gubile u prijevodu, poput bujice psovki koje se tiču “sunca kalajsanog”, a domaćoj su publici savršeno razumljive.

Domaća publika mogla bi kina pohoditi u solidnom broju, jer poznato je da kod nas komedije najbolje prolaze, posebice ako su dobre (“Kako je počeo rat na mom otoku”, “Što je muškarac bez brkova”), kao “72 dana”, ali u posljednje su vrijeme gotovo nestale iz “multipleksa i ostalih kina”. “Kad je crklo, valja mijenjati”, poetika je Šerbedžijina filma koja se može primijeniti i na ”domaćice” općenito.

Nažalost, hrvatski (art)filmovi namijenjeni festivalima vrte se pred šačicom gledatelja, stoga je, izgleda, vrijeme za povratak humoru dok nam je zemlja na umoru. Pa ipak, Šerbedžijin humor nije “brešanovskog” tipa. U priči o članovima ličke obitelji - koji, nakon smrti babe, kako ne bi ostali bez američke penzije njezina pokojna muža, odluče “ukrasti” novu iz staračkog doma - redatelj baštini ono najbolje od srpske škole komedije s prepoznatljivim krasopisom “uzora” Slobodana Šijana (“Maratonci trče počasni krug”).

Lička patrijarhalna obitelj Paripović umnogome evocira familiju Topalović iz “Maratonaca”. Radnja oba filma locirana je u malo selo i odvija se nakon “povijesnih događaja” (ovdje Domovinski rat, tamo atentat na kralja Aleksandra u Marseilleu). Šerbedžiju, međutim, unatoč nategnutim susjedskim odnosima na relaciji Hrvati-Srbi (Dejan Aćimović-Rade Šerbedžija), pa i slici Tita koja ponosno krasi tinel Paripovićevih, politika odveć ne zanima.

Draže su mu životno apsurdne situacije obojane gdjekad iznimno urnebesnim crnim humorom, kao i primjereno živopisni likovi, “luđaci i pijanci”, koje redatelj, za razliku od mizantropskog Šijana, voli, a izvrsno ih utjelovljuju Bogdan Diklić, Krešimir Mikić, Mira Banjac, Nebojša Glogovac... S njima su Šerbedžije otrčale počasni krug u čast velikim “Maratoncima”.

#CINEMARK

Izdvojeno

08. srpanj 2020 06:47