StoryEditor
Svijetsve smo uništili

Priroda je totalno izbezumljena: biljke sada cvjetaju 30 dana ranije nego bi trebale. Znanstvenici ovo zovu ‘ekološkom neusklađenosti‘ i kažu da je situacija alarmantna

Piše PSD
2. veljače 2022. - 20:10

Znanstvenici u Velikoj Britaniji procijenili su da su rastuće temperature uzrokovale cvjetanje nekih biljaka gotovo mjesec dana ranije, što predstavlja opasnost od oštećenja od mraza i poremećenih ciklusa hranjenja životinja. Studija koju su proveli istraživači sa Sveučilišta Cambridge promatrala je više od 400.000 snimaka cvjetanja 406 vrsta drveća, grmova, biljaka i biljaka penjačica diljem Ujedinjenog Kraljevstva. Otkrili su da je prosječni datum prvog cvjetanja između 1987. i 2019. 30 dana raniji od prosječnog datuma od 1753. do 1986. godine.

Obrasci cvjetanja čuvani su u bazi podataka pod nazivom "Kalendar prirode", koja sadrži zapažanja znanstvenika, prirodoslovaca te amaterskih i profesionalnih vrtlara unatrag više od 200 godina. Rezultati su "uistinu alarmantni" zbog ekoloških prijetnji koje predstavlja rano cvjetanje, rekao je profesor Ulf Büntgen, koji je vodio istraživanje. Büntgen je dodao da bi proljetno vrijeme u Ujedinjenom Kraljevstvu moglo postati češće u veljači ako globalne temperature nastave rasti trenutnom brzinom. Ova brza promjena ciklusa mogla bi utjecati na šume, farme i vrtove.

Kasni mraz može ubiti ili oštetiti biljku koja prerano cvjeta. Međutim, istraživači su rekli da je ovo najveća prijetnja divljim životinjama poput ptica i insekata čije su razvojne faze sinkronizirane s obrascima cvjetanja biljaka na koje se oslanjaju za preživljavanje. Ako ti ciklusi više nisu adekvatno povezani, popratni rezultat se naziva "ekološka neusklađenost".

"Neka biljka cvjeta, privlači određenu vrstu insekata, koja privlači određenu vrstu ptica i tako dalje", rekao je Büntgen u priopćenju za javnost. "Ali, ako jedna komponenta reagira brže od ostalih, postoji rizik da će biti neusklađena, što može dovesti vrste do kolapsa ako se ne mogu dovoljno brzo prilagoditi."

Najveći pomak prema ranijoj cvatnji, sa 32 dana, pronađen je u ljekovitom bilju koje se može brzo genetski prilagoditi. Büntgen je rekao da je promjena "ogromna", kao i da je potrebno više podataka za proučavanje utjecaja ranijeg cvjetanja na širi ekosustav.

U siječnju su Ujedinjeni narodi izvijestili da su proteklih sedam godina bile najtoplije ikada zabilježene, s prosječnom globalnom temperaturom 2021. oko 1,11 stupnjeva Celzijusa iznad predindustrijskih razina.

06. srpanj 2022 12:09