StoryEditor
HrvatskaPONIŠTEN NATJEČAJ

Upitan Čiovski most: Zašto je izabrana najlošija ponuda?

Piše PSD.
23. prosinca 2014. - 08:25
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave poništila je natječaj za gradnju mosta kopno – Čiovo koji je, između ukupno osam ponuditelja, dobila tvrtka Viadukt.

Natječaj su početkom studenog raspisale Hrvatske ceste, a most se financira novcem europskih fondova u iznosu do 80 posto, odnosno 32 milijuna eura. Ponuda Viadukta pritom je bila četvrta po visini, nešto povoljnije ponude dali su Brodosplit, Integral iz BiH te, zajedno, austrijski Strabag i hrvatska Skladgradnja.

Brodosplit najpovoljniji


Na natječaju su, zbog manjkavosti, eliminirane sve ponude osim Viaduktove, a na takvu odluku žalili su se kako Brodosplit, tako i Strabag i Skladgradnja. Usvojena je Brodosplitova žalba, dok je ova druga odbijena. Brodosplitova ponuda na natječaju je bila najpovoljnija.

– Zaprimili smo odluku Komisije i razmatramo je, te ćemo odlučiti o daljnjem postupanju – komentar je Tamare Pajić, glasnogovornice Hrvatskih cesta, na novonastalu situaciju.

No, s obzirom na Zakon o javnoj nabavi, HC će sasvim sigurno morati ponoviti natječaj. Da prethodno nisu diskvalificirane sve ostale kompanije zainteresirane za gradnju, HC bi morao izuzeti Viadukt i izabrati najpovoljniju ponudu među preostalima.

Žalba Brodosplita prihvaćena je po dvije osnove. Prva je ta što je Viadukt na natječaju priložio kopiju bankarske garancije umjesto originalne. U Hrvatskim cestama su u odgovoru na te tvrdnje naveli kako su sve dostavljene garancije po zaprimanju pospremljene u sef, pa su u dokumentaciji kopije. No, u odgovoru Komisiji pritom nisu dokazali da je Viadukt zaista dostavio originalno jamstvo, pa je taj razlog Brodosplita prihvaćen.

Druga osnova poništenja natječaja jest činjenica da Viadukt nije uspio dokazati da je izveo radove na izradi minimalno 300 bušenih pilota, betonskih konstrukcija za temeljenje mosta, koji završavaju u tvrdoj stijeni i u određenom profilu. Viadukt je u nadopuni dokumentacije priložio brojne dokumente o sličnim radovima koje je obavljao, no ukupna dužina pilota u traženom profilu nije, po mišljenju Komisije, niti naknadno dokazana.

S druge strane, Brodosplitova i Strabagova ponuda odbijene su zbog znatno manjih propusta. Odbijeni su jer nisu precizirali jedinične cijene za pojedine elemente sustava za pokretanje mosta, nego su naveli ukupnu cijenu, a navode se i određene nepodudarnosti u prikazu cijena radova između tablice analize cijena radova, tablice radova i troškovnika.

HC zakazao


Komisija je priznala i Brodosplitu i Stragabu da su u pravu kada tvrde da HC nije dovoljno jasno obrazložio koje su nepodudarnosti u prikazu i izračunu cijena razlog odbijanja ponuda, dok je prikaz cijene sustava za podizanje mosta ostao kao razlog eliminacije.

Konačni rok za gradnju mosta je listopad 2016. godine. Budući da EU financira most, od osnovne je važnosti da projekt bude završen na vrijeme.

Viadukt je u posljednjih nekoliko godina u pravilu prvi izbor kad su natječaji u cestogradnji u pitanju.
Trenutno je ova tvrtka nositelj dvaju takvih projekata: mosta preko Drave kod Osijeka i dovršetka koridora 5-C, te mosta preko Save kod Svilaja, koji zajednički financiraju Europska banka za obnovu i razvoj, Hrvatska i BiH. S hrvatske strane nositelj posla su Hrvatske autoceste.

Kad je u pitanju most preko Drave, riječ je o trenutno najskupljem projektu u Hrvatskoj, vrijednom oko 950 milijuna kuna. Posao su konzorciju tvrtki kojih je Viadukt član dodijelile Hrvatske autoceste još 2011. godine, u jeku korupcijskih afera zbog kojih su pokrenute istrage protiv tadašnjeg vodstva HAC-a. U konzorciju su još bili Skladgradnja, Osijek koteks, Konstruktor...

Most za Svilaj


Kako će se priča dalje razvijati na ovom gradilištu, tek treba vidjeti. Krajem studenog otvorene su ponude izvođača za dovršetak koridora, i među ponuđačima je i Viadukt, ali opet nije najjeftiniji. Njihova je ponuda od 16,8 milijuna eura za oko 300.000 eura skuplja od ponude austrijske tvrtke Swietelsky.

Posebna je priča most Svilaj, za koji je natječaj već nekoliko puta poništen, a upravo je odabir Viadukta kao skupljeg izvođača razlog zbog kojega radovi nisu započeli niti četiri godine od prvog natječaja.

Natječaj je dovršen tek u veljači 2012. godine i kao najpovoljniji izvođač odabran je austrijski Strabag. No, ta tvrtka nije u roku uvedena na gradilište, odnosno naručitelji su zakasnili jedan dan, pa Strabag raskida ugovor i podiže tužbu za isplatu penala u iznosu od pet milijuna eura. Posao se stoga dodjeljuje Viaduktu kao sljedećem najpovoljnijem izvođaču, no Europska banka za obnovu i razvoj traži da se natječaj ponovi.

Uvijek Viadukt


Na ponovljenom natječaju, raspisanom u prosincu 2012., Viadukt je opet četvrti po iznosu ponude, što je ključni kriterij natječaja. Najjeftinija je španjolska tvrtka OHL, čiji je partner hrvatska Skladgradnja, no posao je dodijeljen Viaduktu, nakon što su ostali ponuđači diskvalificirani zbog manjkave dokumentacije.

No, da je riječ o birokratskim smicalicama, postalo je jasno nakon što je objavljeno da je ponuda OHL-a odbijena zbog jednog papira (od ukupno 1700) koji ionako nije ulazio u evaluacijske dokumente, na temelju kojih se donosi ocjena o ponudi. Osim toga, ostali su ponuđači pozvani na dopunu dokumentacije, svi osim tvrtki povoljnijih od Viadukta.

Protiv nekoliko dužnosnika u BiH zbog ovog je natječaja pokrenuta istraga, a epilog je bio očekivan: i taj je natječaj poništen, te bi novi trebao biti raspisan u prvoj polovini 2015. godine.

MARIJO KAVAIN

PONUDE

Brodosplit – 155,4 milijuna kuna
Integral inženjering (BiH) – 157,6 milijuna kuna
Strabag i Skladgradnja – 160,5 milijuna kuna
Viadukt – 161,9 milijuna kuna


Most u brojkama

546
metara dužina mosta

1,8
kilometara pristupne ceste

25
metara širina plovnog puta nakon podizanja mosta


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

25. studeni 2020 15:49