Kada su prošle godine u mjesecu studenome inspektori Hrvatskog registra brodova (HRB) na trajektu "Lastovo" obavljali redovni godišnji tehnički pregled, rampa koja je prošloga vikenda, u Malom Lošinju usmrtila trojicu "Jadrolinijinih" pomoraca bila je ispravna.
- Tehnički pregledi brodova obavljaju se u redovnim intervalima slično kao i Tehnički pregled vozila, samo, što naravno duže traje. Posljednji godišnji Tehnički pregled "Lastova" obavljen je u studenome prošle godine dok je brod bio u remontnom brodogradilištu i njegove svjedodžbe su uredno ovjerene, isto kao što automobil dobiva pečat u prometnoj dozvol, rekli su nam iz HRB-a.
Naravno, ne traje pregled svakog broda jednako dugo.
- To ovisi o vrsti broda, o njegovoj starosti i može se razlikovati po opsegu i strogosti. Naravno, što je brod stariji to je pregled stroži i duži, u odnosu na pregled onog broda koji je star godinu ili dvije dana. Osim redovnih godišnjeg pregleda svakih pet godina se obavlja i tzv. Obnovni (sveobuhvatni) pregled koji uključuje i pregled broda u suhom doku. Da vaši čitatelji ne bi pomislili kako se godišnji pregled radi "onako od oka" moramo istaknuti da smo na zadnjem pregledu "Lastova" u tih 15-tak dana brod temeljem primjenjivih tehničkih propisa pregledali do najsitnijih detalja, istaknuli su iz HRB-a.
Prijava nije bilo
Krajem ove godine "Lastovu" dospijeva Obnovni pregled.
Zanimalo nas je što se događa, ukoliko 15 do 20 dana nakon što se na brodu obavi godišnji pregled nešto otkaže, što tada vlasnik broda i posada moraju ili trebaju uraditi?
- Ukoliko se između dva pregleda utvrdi nedostatak ili kvar koji ugrožava sigurnost plovidbe ili sigurnost ljudi na brodu onda vlasnik taj nedostatak ili kvar treba odmah prijaviti Hrvatskom registru brodova i/ili Ministarstvu pomorstva, nakon čega se utvrđuju daljnje mjere. Moramo istaknuti da od posljednjeg godišnjeg pregleda "Lastova" takvih prijava nije bilo, istaknuli su iz HRB-a.
‘Nećete ponovno na tehnički...‘
Sve ovo ne znači da kroz proteklu godinu dana nije bilo prijavljenih kvarova na "Lastovu."
- Na brodovima su kvarovi uobičajena stvar. No, tada su zapovjednik broda, kao i vlasnik broda ti koji moraju procijeniti težinu kvara i na osnovu postupka za redovno/izvanredno održavanje odlučiti o težini kvara i hoće li on biti prijavljen nadležnoj instituciji. U slučaju manje ozbiljnih kvarova posada ili ovlaštene servisne tvrtke redovito otklanjaju te kvarove ili obavljaju redovna servisiranja o čemu moraju postojati odgovarajući zapisi. Zamislite da vama 10 dana nakon Tehničkog pregleda automobila "crkne" hladnjak motora. Pa nećete zbog toga ponovno ići na tehnički pregled, nego ćete jednostavno otići kod ovlaštenog servisera koji će vam promijeniti hladnjak motora. E, tako vam je i sa brodovima, zaključuju iz HRB-a..
Na kraju se postavlja logično pitanje, koje će vjerojatno progoniti sve one koji u uključeni u ovaj slučaj. Je li troje pomoraca baš moralo biti ispod deset tona teške rampe, što su išli provjeravati i tko ih je poslao da idu provjeriti brodsku rampu... Kada na ta pitanja budemo znali odgovore, vjerojatno ćemo doznati i zbog čega je rampa pala.