StoryEditor
HrvatskaOŠTRO PO MINISTRU

Pilot Selak: Da me Banožić i zvao na svečanost - ne bih došao. On je potpuno nekompetentna osoba; Otkrio i zašto je Hrvatska uzalud kupovala Rafale

16. svibnja 2022. - 15:22

Ne pozivanje heroja Domovinskog rata Ivana Selaka na proslavu 30. obljetnice preleta dvaju MIG-ova iz JNA na hrvatsku stranu, sramota je o kojoj bruji cijela Hrvatska. Tako se, u režiji HDZ-ove Vlade, još jednom grubo falsificira povijest, a sve zbog jeftinog politikanstva i taština.

Na svečanost je pozvan tek pilot Ivica Ivandić, koji je zajedno sa Selakom preletio iz Srbije u Hrvatsku kad su neprijateljima umaknuli dva MiG-a ondašnje JNA, a kritičaru ministra obrane Marija Banožića, čovjeku s petljom koji se ne libi ukazati na sve slabe točke našeg obrambenog sustava - "spuštena je rampa".

Ministar Banožić ‘opalio‘ po pilotu Selaku, predbacivao mu remont MIG-ova i spominjao da je srušen samostan časnih sestara. Govorio i što je proživio kao dijete...

Gospodine Selak, odavno se Vlada nije ovako izblamirala. Kako ste doživjeli to što niste pozvani na događaj koji se obilježava upravo radi hrabrog čina vas i kolege Ivandića? Što vam to govori?

- Iskreno, meni ne govori ništa što već nisam znao o dotičnom ministru obrane. To što je urađeno zapravo govori apsolutno sve o Mariju Banožiću koji stoji iza toga. Meni takvo što uopće ne treba, a iskreno govoreći, da me taj tip i zvao na ovu svečanost - ne bih došao.

image

Ivan Selak

Zašto?

- Zato što se radi o jednoj potpuno nekompetentnoj osobi koja je na čelu Minstarstva obrane Republike Hrvatske. Ne pada mi na pamet sudjelovati na svečanosti koju on organzira. Da je riječ o ministrima obrane poput Ante Kotromanovića i Damira Krstičevića, a mislim da je u mandatu jednog od njih dvoje i pokrenuto obilježavanje ovog događaja, u njemu bi sudjelovao s ponosom na ono što smo kolega Ivandić i ja napravili. Zna se dobro tko su Kotromanović i Krstičević, i što znači i što je značila za vrijeme rata Četvrta gardijska brigada za koju se nije zaludu govorilo da će, kad krene, goriti i nebo i zemlja. A, kad ovaj tip na čelu ministarstva obrane krene, mogu goriti samo "veprovi".

Ministru Banožiću najviše zamjerate nekompetenciju?

- Svi znamo što mu se sve stavlja na teret. Istina, on ništa ne zna o resoru koji vodi, ali zato očito dobro zna za svoju korist.

Hrvatska će dvanaest francuskih borbenih zrakoplova platiti milijardu eura. Bit će isporučeni 2024. i 2025. godine. Zamjereno vam je što ste otvoreno govorili protiv nabavke francuskih borbenih aviona Rafale 16?

- Stojim apsolutno iza svega što sam na tu temu govorio. Nisam popio svu pamet svijeta, ali da se sve moglo i tebalo odraditi drukčije u vezi nabave borbenih aviona, to svakako. Upozoravao sam vrlo jasno, nemojmo se vezati uz Francuze jer ako s nekim po tom pitanju treba uspostaviti čvrstu suradnju, to su prije i poslije svih - Amerikanci. Govorio sam stalno da mi za nabavu ovako skupog i sofisticiranog tipa aviona, "formule jedan" među borbenim zrakoplovima, apsolutno nismo spremni i da ćemo izgubiti najmanje petnaest, možda i dvadeset godina da bi, kako tako, počeli koristiti njihove tehničke kapacitete.

Desetljeće i pol će nam trebati da borbena flota profunkcionira na pravi način?!

- Ako i tada! Bojim se da se to, a s obzirom na ukupnu situaciju u našem zrakoplovstvu, neće dogoditi nikada, što bi tek bila teška šteta. Katastrofa. Međutim, nitko me od odgovornih u Ministarstvu obrane nije slušao kad sam na ovo upozoravao. Oni samo galame. Tip aviona Rafale 16, kao i borbeni avioni Falcon Block 70 i 72, to su, ponavljam još jednom, prave "formule jedan", presuvremeni avioni za zrakoplovstvo čiji piloti danas upravljaju zrakoplovima druge kategorije, a ovo je četiri, ma što četiri - četiri plus kategorija. Rafale 16 je avion iz budućnosti.

image
Darko Tomas/Cropix

Zašto smo onda nabavili francuske, a ne američke borbene zrakoplove?

- Pitajte Zvonimira Frku Petešića. Hrvatska će imati najsuvremenije avione, a koristit ćemo najviše dvadeset, trideset posto njihovih mogućnosti?! Suludo, ali je tako. Nije problem pilota, to još - još, oni će vremenom svladati upravljanje tako sofisticiranim borbenim avionima; problem je kompletne logistike koja prati te zrakoplove zadnje generacije. Jesu li u Vladi svjesni da mi nemamo nikakvog kadra koji bi stalno opsluživao Rafale 16: ni tehničara, ni inženjera strojarstva, informatičare...

Nikakve infrastrukture za najsuvremenije borbene avione mi nemamo. Ničega osim golog betona! I sve će to morati raditi i skupo naplaćivati Francuzi. A, da se odlučilo za suradnju s Amerikancima, sve bi to bilo riješeno od početka do kraja jer oni mogu sve. Ovako, to će nekako na jedvite jade štimati dok nam dvije godine oko toga budu pomagali Francuzi, a ne vjerujem ni da ćemo s njima uspjeti odraditi više od 130 do 160 sati leta po pilotu, a kasnije neka nam je Bog na pomoći. Kažem, manji su problem piloti, ali tko će uspostaviti takvu logistiku koja će pratiti Rafale 16?

Znači, glavni je problem što smo nabavili iznimno zahtjevne zrakoplove koje ćemo na koncu malo koristiti, a skupo servisirati?

- Pa mi ni prastare MIG-ove ne koristimo kako spada! Sam ministar obrane je rekao da naši piloti u njima ne mogu letjeti noću. Pazite sad, danas vam se svaki i manji vojni sukob u šezdeset posto slučajeva događa noću, a mi imamo borbeno zrakoplovstvo koje tome nije doraslo?! Mi nismo bili u stanju nabaviti gume za MIG-ove i dijelove za otvaranje kabine, a mi ćemo održavati skupocjene Raffale 16 zadnje generacije?! Kupili smo "formulu jedan" da bi se s njom vozili do dućana i nazad kući?! Strašno.

Jesmo li u "dealu" s Francuzima mogli proći jeftinije i bolje?

- Dakako. I nemam ja ništa protiv Francuza osobno. Dapače, kolega, francuski pilot, veli mi, pa što niste barem išli na jeftiniji model "šesnaestice" ili na Mirage 2000? To je prethodna generacija, a dobar skoro kao i Rafale 16 i raspolaže odličnim naoružanjem. Velim vam, i on se čudi što nam bi da smo tako ishitreno kupili najsuvremenije od najsuvremenijeg. Mi preskačemo dvije generacije zrakoplova, za razliku, recimo, od Grka, čije se zrakoplovstvo razvijalo postepeno pa oni sebi mogu priuštiti Rafale jer imaju i Mirage. Desetljeća vam trebaju da pređete s generacije na generaciju aviona. I na koncu, najapsurdnije od svega, mi smo tako moćne i sofisticirane avione kao što su Rafale 16, kupili za puku kontrolu zračnog prostora! Njihova iskorištenost neće biti ni dvadeset posto. Ispada da smo bogati kao Katar, pa nabavljamo što god hoćemo.

Upozoravate i na problem naoružanja koje prati takav tip zrakoplova?

- Pa da, vi za takve avione morati kupiti i naoružanje. Ajde, neka kažu, kad su baje, ja sam taj koji se odlučio za kupovinu ovih francuskih aviona radi toga i toga.

Formalno je ministar Banožić taj koji je donio odluku?

- On? Pa on govori od o dugoročnim, srednjoročnim i kratkoročnim raketama. I to nije lapsus linguae. Toliko o njemu. Trebalo je kupiti jeftinije avione s čijim smo se tehničkim karakteristikama mogli nositi te usporedo ulagati u protuzračnu obranu, a sad smo tu gdje jesmo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. lipanj 2022 12:32