
Iz Ministarstva obrane vrlo jezgrovito: jedan e-dopis s pitanjima su dobili, za drugi kažu da nisu. Nama na zaslonima ništa u tom smislu nije pisalo. A dvaput smo slali, za svaki slučaj.
Prvi tekst pročitajte ovdje.
Nema veze, evo što govore o obalnim ophodnim brodovima ugovorenim u splitskom brodogradilištu prije sedam godina, od kojih je dosad isporučen tek prototip, nazvan "Omiš" i predan koncem 2018., a ostala četiri tek se trebaju izgraditi. Kasne i oni. Podsjetimo, prvi među njima trebao je biti u floti Hrvatske ratne mornarice u rujnu, kako je to u lipnju najavljivao Mario Banožić, ministar obrane.
"Vezano za Vaš upit, izvještavamo Vas kako je do kašnjenja u isporuci prvog obalnog ophodnog broda došlo zbog novonastale situacije s pandemijom Covid-19 koja je utjecala na dinamiku gradnje kao i na isporuku materijala i opreme te uređaja na brodovima serije.
Sukladno Ugovoru o gradnji, prva tri broda trebala bi biti završena i predana Ministarstvu obrane tijekom 2022., a četvrti tijekom 2023. godine. Sankcije za kašnjenje u isporuci i penali će se implementirati sukladno Ugovoru o gradnji, uzimajući u obzir i novonastalu situaciju s pandemijom Covid-19."
Dakle, iz MORH-a sada poručuju da će zaposlenici brodogradilišta u vlasništvu Tomislava Debeljaka u jednoj godini - 2022. - predati HRM-u tri broda. Pa četvrti godinu poslije.
Trebalo bi i reći da tijekom pandemije bolesti koju izaziva novi koronavirus splitski škver nije zatvarao pogone. Štoviše, radilo se, čime se Tomislav Debeljak rado hvalio u javnosti. Naime, da rade bez zastoja.
"Trenutno je izvršena nabava većeg dijela ključne opreme i uređaja, izgrađena je konstrukcija trupa i nadgrađa te se provodi opremanje na kolijevci."
Nepoznata faza gradnje ostalih brodova
To je dio MORH-ova odgovora na pitanje u kojoj je uopće fazi gotovosti prvi u seriji od četiri broda. Napominju i da "na brodovima serije neće biti odgoda i preinaka".
Kao što je to bilo s prototipom.
Ostaje nepoznato u kojoj su fazi gradnje ostali brodovi.
Iz Ministarstva obrane odgovaraju I da "graditelju nisu unaprijed plaćena sva četiri broda, a plaćanje se provodi temeljem provedbe pojedine faze gradnje, sukladno Ugovoru o gradnji".
"Vezano za cijenu i plaćanje ugovornih kazni zbog kašnjenja, kao što smo vam i prethodno odgovorili, oni su definirani ugovorom koji je klasificiran te nismo u mogućnosti iznositi navedene podatke. Gradnju nadziru članovi projektnog tima MORH-a i Hrvatski registar brodova."
Podsjetimo, Vlada je 2. prosinca 2021. donijela odluku da će "Brodosplitu" uplatiti još 38 milijuna kuna jer su u međuvremenu, od sklapanja ugovora 2014. godine do današnjeg dana - za koje vrijeme je isporučen samo prototip "Omiš" - jako poskupjeli rad, energenti, materijali i slično. Ukratko, Debeljakovi troškovi gradnje. Kao što smo pisali, a rekla je Vlada, "ukupna cijena za pet brodova iznosi 431 milijun kuna s PDV-om, što predstavlja povećanje u ukupnom iznosu od 39 milijuna kuna".
Iz MORH-a nisu objasnili znači li to onda da je za oko osam milijuna kuna (39 podijeljeno s pet) povećana i cijena broda "Omiš"?! Koji je isporučen prije tri godine! Kažu da nisu dobili taj e-mail. U kojemu smo još pitali i kako je moguće da toliko odmicanje od izvornih rokova donosi brodograditelju nove desetke milijuna proračunskih kuna, a Hrvatskoj još ne donosi obalne ophodne brodove.