StoryEditorOCM
HrvatskaPRVI NA EU NEBU

Hrvatski MUP uskoro dobiva dva nova helikoptera kakve u Europi još nitko nema! Evo svih detalja, to će biti ‘zvijeri‘

Piše Jadran Kapor
21. svibnja 2024. - 16:30

Hrvatski MUP prvi će u Europi letjeti na novoj, značajno unaprijeđenoj inačici helikoptera Subaru Bell 412EPX. Dva helikoptera ovog tipa trebala bi biti isporučena najkasnije do 30. studenoga ove godine, potvrdili su nam iz MUP-a.

Doduše, isporuka kasni više od godinu dana jer je ugovor, vrijedan 36,3 milijuna eura, potpisan još u srpnju 2022. godine, s rokom isporuke od 15 mjeseci, no odgoda je nastala na zahtjev tvrtke Bell Textron Inc, kojoj je bilo potrebno dodatno vrijeme za završetak certifikacije kod Agencije Europske unije za sigurnost zračnog prometa (EASA). Nabavu ovih dvaju helikoptera financira EU u visini od 85 posto ukupnog troška.

Riječ je o značajno unaprijeđenoj inačici veoma pouzdanog helikoptera kakve već godinama koristi američka Služba domovinske sigurnosti, policija New Yorka (NYPD), Spasilačko-vatrogasna služba San Diega, brojne vojne postrojbe, ali i civilni sektor diljem svijeta. Dio njih proizveden je u SAD-u, dio u tvornicama talijanske Auguste, a najnovija inačica 412EPX dolazi iz proizvodnih pogona japanskog Subarua, poznatog i po proizvodnji izdržljivih terenskih automobila. 

Bel 412 oduvijek je karakterističan po čvrstoj konstrukciji i pregradama za zaštitu kod prevrtanja, spremnici za gorivo otporni su na propucavanje, rezači štite helikopter kod naleta na kabele, ima i drugu pasivnu zaštitu te dva vrlo pouzdana motora. Komplet avionike uključuje autopilot s tri osi kako bi se smanjilo radno opterećenje i zamor posade (postoji i opcija s automatskim lebdenjem), "crnu kutiju" te elektronički informacijski sustav leta s četiri zaslona. Od suvremene navigacijske opreme ima uređaj za mjerenje udaljenosti (VOR/DME), meteo-radar, transponder za lociranje u nuždi (ELT) i dva VOR-LOC uređaja za instrumentalno slijetanje.

Nova inačica ima dva motora Pratt&Whitney PT6T-9 Twin-Pac, koji pružaju 15 posto više snage na polijetanju po vrućem danu, veću maksimalnu nosivost i povećanja tzv. izlaznog momenta za više od 10 posto pri brzinama od 60 čvorova. Kabina nudi odbaciva vrata pilotske kabine, potpuno nove staklene displeje za navigacijski prikaz i kontrolu motorskih parametara, te najmodernije navigacijske uređaje. No dvije su stvari ipak najvažnije – 11 posto jači prijenos energije na osovini glavnog rotora i transmisijsku glavu rotora koja omogućuje polusatni "dry run". Radi se o tome da u slučaju istjecanja maziva glava rotora omogućuje još pola sata sigurnog leta do pogodnog mjesta za prinudno slijetanje. Pri najvećoj brzini krstarenja od 228 km na sat, to znači više od sto kilometara sigurnog leta.   

Helikopteri će biti u floti Ministarstva unutarnjih poslova, a koristit će se za potrebe akcija spašavanja civilne zaštite i HGSS-a te hitnih medicinskih letova. No malo ćemo se još strpjeti jer, prema informacijama koje imamo, inačica EPX još nema certifikaciju Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost (EASA). Agencija ima čak pet, šest prigovora koje Japanci trebaju riješiti za certificiranje novog motora, flight management sustava, kontrolne jedinice motora i novih ekranskih displeja kabine. Također, EASA navodno traži dodatnu, iako minornu, obuku pilota i tehničara (jedan dan i jedan letački sat za pilote te četiri dana za tehničare).

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. svibanj 2024 03:33