Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

Koronavirus
StoryEditor
Biznisstrah pred sezonu

‘Telefoni jedva zvone, uplate ne stižu‘: koronavirus neće poštedjeti ni hrvatski turizam, gosti se ne boje samo da će se razboljeti na putu...

Piše Ružica Mikačić
26. veljače 2020. - 21:55
Ante Čizmić/HANZA MEDIA

Ni najveći optimisti u turističkom sektoru više ne mogu tvrditi kako se aktualna situacija s koronavirusom neće baš ni na koji način odraziti na putovanja, planirane odmore, avioindustriju i cijelu predstojeću predsezonu.

Da se problemi i širenje virusa zaustave sutra, milijarde gubitaka već su uknjižene u turističkim i prijevozničkim tvrtkama, trgovini i uslužnim djelatnostima na svim stranama svijeta, pa ni Hrvatska neće ostati pošteđena od toga.

Iako zimski mjeseci nisu vrijeme značajnijeg turističkog prometa u Hrvatskoj, sada glavobolju turističkim djelatnicima zadaju ožujak i travanj.

Stanje rezervacija za dolaske u predsezoni već tri tjedna miruje, telefoni jedva zvone, uplate ne stižu, kažu nam turistički operativci u većini agencija koje smo kontaktirali, zadovoljni što je prije toga buking bio odličan, pa se minusi još ne pokazuju.

I dok se do sada razmišljalo kako je koronavirus ipak negdje daleko od Hrvatske, posljednje informacije iz Italije promijenile su taj odnos.

Pitanje je koliko će Talijana tradicionalno krenuti u preduskrsno vrijeme prema Jadranu ili bilo gdje na Mediteranu u situaciji kad virus vreba posvuda, pa se svi osjećaju najsigurnije kod svoje kuće. A to je za turizam pogubno, kažu nam iskusni turistički radnici.

– Nije problem samo strah turista od toga da će se razboljeti na putu, nego se boje i kako će biti zdravstveno zbrinuti tamo gdje se zateknu, kako će komunicirati s medicinskim osobljem i kada će u konačnici smjeti kući. Više je takvih razmišljanja odgodilo rezervacije putovanja za proljeće nego sami strah da bi se mogli zaraziti virusom jer znaju da nije smrtonosan u velikom postotku. Ali, ljudi ne žele ostati zarobljeni negdje u karanteni zbog predostrožnosti – kaže nam iskusna direktorica turističke agencije.

Proljeće je vrijeme za kratka putovanja Europom, koja su u to doba godine najbolje prodavana, pa je pitanje i koliko će naših građana tijekom uskrsnih blagdana i školskih praznika krenuti prema Italiji, koja je bila tradicionalna zemlja za posjet Toscani, Rimu, Padovi.

Saznajemo da je nekoliko hodočasničkih tura u Padovu trenutačno otkazano i odgođeno, baš kao i onih za Rim.

Zbrajanje gubitaka

– Kod nas nema otkazivanja rezervacija za travanj i svibanj jer mi prije i nemamo posebnih programa. Nama je referentna točka u poslovanju službena zabrana putovanja, a nje još uvijek nema i mi sve svoje programe držimo po planu. U Italiji imamo Rim, Toskanu, Siciliju u travnju i svibnju i za sada nema otkaza rezervacija. Jučer je prodano nekoliko rezervacija za krstarenje talijanskom kompanijom. Za Uskrs imamo čartere za Portugal i Španjolsku i za sada sve ide po planu jer se svi nadamo kako će se situacija smiriti i putovanja će se normalno odvijati – kaže nam Nikolina Frklić iz “Atlasa”.

Problemi su i s turističkom promocijom koja je u tijeku na nekoliko sajmova u Italiji, gdje je teško osigurati transport promotivnog materijala do Milana, odakle dalje taj posao preuzimaju Talijani.

Naime, špediteri iz Europe izbjegavaju voziti do Milana zato što vozače nakon povratka čeka obavezna dvotjedna karantena, jer su bili u epidemijom zahvaćenom području Lombardije. Pa i gosti koji bi u Hrvatsku stizali automobilima iz europskih zemalja preko Italije, ne žele riskirati da umjesto na odmoru završe u karanteni jer su prošli Lombardijom.

Turistički kruzeri koji su samo u tri najveće svjetske kompanije imali oko dva milijuna Kineza na brodovima također zbrajaju gubitke, jer su kompanije za krstarenja već otkazale 50 putovanja, a sedam svjetskih luka je zatvoreno za kruzere, pa se rezervacije otkazuju već i za svibanj.

Svijet zbraja gubitke


Međunarodno udruženje zračnog prijevoza (IATA) objavilo je da aviokompanije računaju na gubitke od oko 29,2 milijarde dolara u ovoj godini zbog sadašnje situacije, a sam Air France-KLM kaže da će od veljače do travnja izgubiti oko 200 milijuna eura.

Italija gubi oko četiri milijuna turističkih dolazaka, a u Parizu koji je godišnje imao oko jedan milijun Kineza, 100 posto je otkazanih dolazaka za ožujak, a dio već i do kraja travnja.

Kada se zna da su Kinezi u Parizu ostavljali oko 1,1 milijardu dolara na putovanjima, jasno je o kolikom se gubitku radi. Za Aziju i Japan 75 posto putnika otkazuje putovanje u veljači, kaže Catherine Heald, direktorica udruge agencija Azije.

ITF Berlin izdao upute


Predstojeći najveći turistički sajam ITB koji se idućeg tjedna odvija u Berlinu uz sudjelovanje oko 160 tisuća ljudi, te će biti jedno od najvećih europskih okupljanja u zatvorenom prostoru od pojave koronavirusa, već je na službenim stranicama objavio upute izlagačima.

Navode tako da će se sajamske hale i sanitarni čvorovi dodatno dezinficirati i čistiti, te da su pripremili dovoljno medicinskog osoblja koje govori engleski jezik, što sve ulijeva strah tisućama izlagača i sudionika.

No, u Berlinu je cijela jedna hala predviđena za izlaganje Kine i nekoliko drugih za Aziju sa stotinjak informatora, izlagača i poslovnih ljudi iz Kine, pa ostaje vidjeti kako će se organizatori osigurati od eventualnog širenja virusa.

#KORONAVIRUS#TURIZAM

Izdvojeno