
Titulu “kraljeva sniženja” od Lidla bi lako mogao preuzeti “Elipso”, trgovina kućanskih aparata, bijele tehnike i elektronike.
Nakon što smo, naime, prošli tjedan napisali kako Lidl spektakularno oglašava proizvode kao snižene, mada im je cijenu spustio samo za jednu lipu (bila je riječ o smrznutim argentinskim crvenim kozicama koje su s 52 kune snižene na 51.99 kuna), počeli su nam se javljati čitatelji s novim primjerima takvih “drastičnih” sniženja.
Čitateljica iz Solina tako nam je fotografirala dva izložena laptopa u trgovini “Elipso” na kojima je prekrižena stara cijena, a ispod nje, ogromnim brojkama, napisana je “nova”, identična dotadašnjoj!
Riječ je o laptopima Acer od kojih je jedan koštao, odnosno i dalje košta 3499 kuna, dok na drugom uređaju i stara i nova cijena pokazuju iznos od 3799 kuna.
Je li u pitanju nekakva greška i kako je uopće do nje moglo doći, pokušali smo doznati u “Elipsu”, no do zaključenja teksta iz ove trgovine nismo dobili odgovor. Pitali smo ih i smatraju li da se ovakvim navođenjem cijena kupce dovodi u zabludu...
Zakon o zaštiti potrošača prilično je jasan, pogotovo u dijelu koji se bavi tzv. zavaravajućim propuštanjima. U članku 34. navodi se kako se poslovna praksa smatra “zavaravajućom ako, u konkretnom slučaju, uzimajući u obzir sva obilježja i okolnosti slučaja..., ne sadrži važne obavijesti koje su, ovisno o kontekstu, potrebne prosječnom potrošaču kako bi mogao donijeti odluku o kupnji (utemeljenu na potpunoj obavijesti) i time ga navode ili je vjerojatno da će ga navesti, da donese odluku o kupnji koju, inače, ne bi donio”.
Loša praksa
Savjetnici iz udruge “Splitski potrošač” napominju kako trgovac koji u prodavaonici oglašava akcijsku prodaju, a proizvod prodaje po istoj ili čak većoj cijeni, izravno krši članak 19. Zakona o zaštiti potrošača kojim se propisuje da je akcijska prodaja ona prodaja koja ne traje dulje od 30 dana, i to po cijeni koja je niža od cijene tog proizvoda u redovitoj prodaji.
Kazne za ovaj prekršaj kreću se od 10.000 do 100.000 kuna. Kupci se, napominju u ovoj udruzi, osjećaju izmanipulirano kad u trgovinu dođu zbog akcije koju vide u katalogu, novinama ili na TV-u, a reklamiranog proizvoda nema.
– Nerijetko je riječ o smišljenoj, zavaravajućoj poslovnoj praksi kojom se kupce nastoji dovesti u prodajni objekt u nadi da će, u nedostatku oglašenog proizvoda, kupiti nešto drugo, po redovitoj cijeni, dakako. Takva zavaravajuća poslovna praksa podvrsta je nepoštene poslovne prakse koja je u članku 31. Zakona o zaštiti potrošača izrijekom zabranjena i kažnjiva kaznom od 10.000 do 100.000 kuna – objašnjavaju pravni savjetnici.
Kako bilo, u pohodu po trgovinama primjera za akcije koje to, ustvari, nisu i kojima se vrijeđa inteligencija kupaca sasvim sigurno je napretek. I dalje, naravno, računamo na suradnju s čitateljima, a sve u cilju raskrinkavanja trgovaca koji se na ovaj način izruguju s kupcima.