StoryEditorOCM
Splitjeftina radna snaga

Splitski uberovci u teškoj krizi: ‘Sezona je katastrofa. Zapošljavaju strance skoro i bez škole! A tek za koje novce...‘

Piše Mirela Goreta
13. kolovoza 2024. - 07:37

"Hitno zapošljavamo više vozača/vozačica na Uber i Bolt platformama, samo na puno radno vrijeme - 40/48 sati tjedno. S našim ili svojim vozilima (cijena najma na tjednoj bazi je stvar dogovora). Vozila vam dajemo na korištenje i privatno, znači cijelo vrijeme 0/24h.

Radite na obje platforme paralelno i kada vam odgovara. Isplata zarade je svaki tjedan, a gotovina je kroz tjedan kod vas. Prijava na 8 ili 40 sati tjedno. Zapošljavamo vozače koji još nisu vozili i one koji žele promijeniti flotu. Isto tako, za Zagreb i Split postoji mogućnost rada na proviziju 40 posto od prometa, tada poslodavac u potpunosti snosi trošak najma i goriva. Zagarantirani bonus svakom vozaču do 300 eura mjesečno", glasio je jedan od brojnih oglasa za taksi vozače objavljenih u zadnjih nekoliko tjedana.

image
Dragan Matić/Cropix

Pronašli smo ih na internetu i na oglasnim pločama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, pa tako i na onom splitskom gdje je kontroverzni poslodavac iz tvrtke "Meta Mate" za usluge prije desetak dana oglasio potragu za 10 vozača/vozačica taksija za rad u Kaštel Sućurcu.

Radno iskustvo, stajalo je u oglasu neokrunjenog kralja dostavljačke scene, nije važno kao ni obrazovanje – zeleno svjetlo imaju i oni s nižim razredima osnovne škole ili završenom osnovnom.

Tražio je djelatnike na određeno i ponudio sljedeće uvjete za 840 eura (6328,98 kn) bruto plaće: puno radno vrijeme bez naknade za prijevoz, rad u dvije smjene, vikendom i praznikom uz zajednički smještaj, te naravno "osigurano vozilo za korištenje, mobitel i internet (nosač za mobitel, prijenosni punjač za mobitel), kao i edukaciju o korištenju aplikacije".

Oglasi u kojima se traže desetci vozača/vozačica na Uber i Bolt platformama osvanuli su i u Zagrebu, Zadru, Splitu...

Neki su agregatori nudili posao na određeno navodeći kako u obzir dolaze i umirovljenici, drugi, primjerice, tražili osobe s navršenu 21 godinu. Dakako, potrebna je vozačka dozvola, tek kod rijetkih i potvrda o nekažnjavanju uz položenu početnu kvalifikaciju za taxi vozača. "Košta 40 eura i gotova je isti dan, polaže se samo teorijski dio, nema vožnje”, sugestivno je stajalo u oglasu aludirajući na brzinu postupka.

image
Afp

Sindikat na jesen

Zašto je odjednom, u srcu sezone, izražena tolika potreba za vozačima na digitalnim platformama objasnili su nam iskusni, dugogodišnji Uberovci. Je li tome razlog povećan opseg posla na Jadranu ili je posrijedi nešto drugo o čemu vozači šuškaju po društvenim mrežama nezadovoljni uključivanjem sve većeg broja stranih radnika u njihove radove? 

Još početkom ljeta žalili su se na znatno niže cijene vožnji, u Splitu je organiziran i prosvjed. Splićanin, koji želi ostati anoniman (puni identitet poznat redakciji), a koji je bio uključen u njegovu organizaciju govori nam kako su "na pragu organiziranja sindikata ne samo za vozače Ubera nego za sve taksiste", jer smatra da su na ovako loše reguliranom tržištu, svi u istom problemu.

Stvari će se, veli, zahuktati tek kad prođe ljeto i završe godišnji odmori, što znači da bi jesen u redovima domaćih taksi vozača, barem onih koji posluju putem digitalnih platformi, mogla biti burna.

- Sezona nam je katastrofa, ima 40 posto manje posla u odnosu na ovo doba ranijih godina. Zašto?! Nas vozača je puno, manji broj turista koristi naše usluge... Tko će ga znati?

Evo, pokazat ću vam na svom primjeru. Jutros sam, od 7.15, sat i 45 minuta bio u trajektnoj luci, na aplikaciji sam držao samo uključenu malo skuplju opciju "comfort". Prošlo je desetak trajekta i katamarana, a nisam dobio nijednu vožnju.

To nije normalno u sezoni. Prije koji dan govori mi kolega kako je držao uključen samo "comfort", pa je na kraju morao nuditi vožnju po nižoj tarifi - govori nam splitski Uberovac, pa se vraća na priču o uvoznim radnicima za volanima Uberovih i Boltovih vozila u Splitu.

Kako su preuzeli posao dostave putem Wolta i Glova, tako će, veli, i vožnje Splićana i turista posredstvom digitalnih platformi. Zato su među splitskim vozačima, otkriva, već dobili jedinstveno ime koje u prijevodu s arapskog znači "miljenik, voljeni, ljubljeni". 

‘Idemo u vražju mater‘

- Zapošljavaju Azijce, pun ih je grad. Gomila ih je, preko agregatora, stigla u sezonu u Split u autima sa zagrebačkim tablicama, svakodnevno ih viđamo na cestama. A nema ni za nas dovoljno posla...

Nisu ti ljudi ništa krivi, ali netko ih je ovdje doveo. Radi se o dampiranju cijene rada, a mi svi idemo u vražju mater s tim i takvim slobodnim tržištem rada – ljutito će prekaljeni splitski vozač Ubera. Dugo je godina u poslu i dobro, kaže, poznaje sve njegove mijene. Ovo što se sada događa pod krinkom slobodnog tržišta nije, veli, normalno...

- Mi smo valjda jedina država u svijetu koja je ukinula kvotu za strane radnike. Postali smo eldorado za one koji ih dovode, a sve kako bi se domogli što jeftinije radne snage.

Nitko nije glup

Dubrovački Uberovac, ujedno i vozač taksija, također ne bi s identitetom u javnost. Agilan je u redovima kolega na hrvatskom jugu, angažiran u nizu aktivnosti koje bi trebale dovesti do njihova boljeg statusa.

Zato rado tumači što se događa, otkud tolika navala oglasa za zapošljavanje većeg broja vozača za rad putem digitalnih platformi. Matematika je, kaže, vrlo jasna, a i razlozi za objavu ovakvog tipa oglasa.

- Nije samo u pitanju dampiranja cijene rada... Ako pretpostavimo da domaći ljudi više neće da rade u restoranima, kuhinjama ili da rukuju motikom i mistrijom, nego će se u sezoni radije baviti Uberom, taksijem i transferima, onda morate znati da u nijednom od prvospomenutih poslova neće više zaraditi nego taksirajući u sezoni, a s puno manje muke.

Manje znoja, više para. To su ljudi prepoznali, nitko nije glup. Za mjesec dana taksiranja u sezoni u Dubrovniku mogu zaraditi i do 3000 eura mjesečno, što u kuhinji nigdje ne mogu dobiti.

Ili, ako ćete plastičnije, za puno manje para se ubijete od rada čisteći pet apartmana. Taj prihod riješim s tri vožnje u klimatiziranom vozilu – govori dubrovački taksist i Uberovac ističući kako zakonska regulativa u Hrvatskoj dopušta svašta.

image
Božo Radić/Cropix

- Gdje je, u biti, kvaka ili, bolje rečeno, rupa u zakonu s ovim oglasima za desetine vozača? Neka tvrtka, agregator, da oglas za 50 vozača s tim i takvim uvjetima. I stavi cijenu rada na tjednoj razini 150 eura. To su vam ti poslodavci s bruto plaćom od 840 eura mjesečno. Znači, to je oko 650 eura neto.

Na taj oglas se nitko živ od naših ljudi neće javiti. Ne postoji Hrvat koji će poslati molbu za taj posao. I još nešto – taj i takav poslodavac nije naveo u oglasu da još, ispod stola, daje 15-20 provizije. Takve stvari vam kažu tek na razgovoru. I gdje je još caka?

Ne postoji viza za strane radnike – vozače, a zakon je takav da, ako se nitko ne javi ponuđaču posla u roku od mjesec dana, on može uvesti stotinu stranih radnika za svoje potrebe. Država mu daje dozvolu. I eto ga... Mi iz Dubrovnika cijelo vrijeme vrištimo da ne dopuštaju strancima da dolaze raditi za volanom u Hrvatsku.

Ne poznaju gradove, ne znaju jezik, sramota je to teška za cijeli turizam. Svi se borimo da se izbjegne ta rupa u zakonu. Zato se i jesmo ekipirali i organizirali širom zemlje - govori dubrovački Uberovac i taksist dodajući kako hitno treba ugasiti brojne agregatore, jer ih ima svakakvih.

image

Čekanje na vožnju na dubrovačkim Pilama

Božo Radić/Cropix

- Osobno radim preko firme u Zagrebu, prijavljen sam na puno radno vrijeme. Tvrtka se ne gasi, ne mijenja se svakih pola godine ili godinu. Sve je sto posto legalno, nije mi poslodavac dao izaći na cestu dok mi nije svaki papir stavio u auto.

I nema strane radne snage. U Zagrebu rade ljudi iz Zagreba, u Dubrovniku Dubrovčani, u Rijeci Riječani... U Splitu Splićani koji poznaju grad i znaju što rade - kaže Dubrovčanin priznajući kako mu je u njegovu gradu kao vozaču Ubera i taksija još i dobro s obzirom kako je, koliko čuje od kolega, u Splitu i Zagrebu.

‘Nije isto kad u grad dođe voziti netko sa strane‘ 

- Evo, u Dubrovniku je prije nekoliko dana bila prometna nesreća, skrivio je Uberovac, koji nije odavde. I onda ljudi sve nas stavljaju u isti koš što je razumljiva reakcija. Riječ je bila o uvoznom radniku, ne našem iz Hrvatske.

O tome ja vama govorim, o poznavanju grada, prometnoj kulturi... Nije isto kad u grad dođe voziti netko sa strane. Pri tom ne mislim na naše ljude iz Hrvatske. Svakodnevno se družim sa Zagrepčanima koji dolaze ovdje voziti u sezoni, poštujem te ljude, svaki dan pijem s njima kavu.

‘Kakav mi turizam uopće želimo?‘

- Liberalizacija taksi tržišta u Hrvatskoj došla je našim ljudima kao kap olakšanja u moru egzistencijalnih nedaća. Tako mogu zaraditi nešto dodatno kako bi mogli preživjeti. Tko može danas preživjeti s 1000 eura plaće?!

To ne postoji. A mnogi je ni nemaju. Ako su još i podstanari osuđeni su na propast. Uber je mnogim našim ljudima dodatan posao zahvaljujući kojemu preživljavaju. Neki su taksiranje digli i na malo višu razinu, rade taj posao na puno radno vrijeme. I ja sam među njima.

Radim u turizmu, promoviram svoj grad, perfektno govorim engleski, trudim se nuditi kvalitetu i određenu razinu usluge. Ali ne možete dovesti 50 Nepalaca, ponavljam nisu krivi ti ljudi, i očekivati od njih da će napraviti isti posao kao i ja. Ne može, ne ide. Pravo pitanje je kakav mi turizam uopće želimo - žesti se naš dubrovački sugovornik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. studeni 2024 12:20