Od počekta ove godine gradska tvrtka "Promet" obavještava svoje putnike kako se ukidaju polasci na gradskim i prigradskim linijama zbog odsustva vozača. Ovakva situacija se ne pamti još od pandemije koronavirusa, a osobito se sjećamo ukidanja linija zbog nedostatka adekvatnih autobusa o čemu smo pisali.
Linija broj šest koja povezuje Kilu s centrom grada, sedam i osam koja vozi od Žnjana prema Zapadnoj obali, odnosno, Zvončacu, linija broj devet Ravne Njive-centar grada, petnaestica od Duilova do trajektne luke, sedamnaestica Spinut-Trstenik, Ravne Njive-Spinut (broj 11) i međugradske linije od Japirka, Ninčevića, Mutograsa i Kaštel Starog do Splita su one kojima su smanjivani polasci jer nije bilo dovoljno vozača za "pokriti" sve vožnje.
Putnici će svakog dana morati pratiti web stranice "Prometa" da bi znali kada će im se autobusi ukazati na stajalištu jer se od početka godine do danas već sedam dana reducirao vozni red. Zadnja izmjena voznog reda zbog redukcija broja polazaka bila je jučer.
Na bolovanju su trenutno, odgovaraju iz "Prometa", 23 vozača ili sedam posto od ukupnog broja zaposlenih vozača što se poklapa s brojkom od 329 vozača "Prometa" što je krajem godinu za "Slobodnu Dalmaciju" prenio Hrvoje Mlikota, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika za ovo gradsko poduzeće.
U taj broj ne ulaze oni koji svakog dana koriste godišnji odmor ili slobodne dane, potvrđuju iz gradske tvrtke. Kako bi vozni red funkcionirao po planu te autobusi polazili i dolazili u skladu s njime, potrebno je zaposliti minimalno 10 do 15 vozača dok je cilj zaposliti i do 40 vozača, kažu "Prometovci".
"Promet" traži, no pitanje je tko će se javiti i kakvi će vozači biti zaposleni s obzirom da je tvrtka 3. listopada, 19. prosinca i 16. siječnja raspisala natječaje na kojima traže 20 vozača - bez radnog iskustva. Uvjeti prijave su položena D kategorija i periodična izobrazba za vozača valjana najmanje šest mjeseci.
Natječaje za zaposlenje novih vozača odobrio je Ivica Puljak, potvrdila nam je Banovina 22. prosinca uz obrazloženje kako se natječaji raspisuju "zbog novih linija". "Promet" nam je 22. prosinca odgovorio kako su i prije tražili vozače bez radnog iskustva ako ih mogu dodatno educirati. Novi zaposlenici već polažu D kategoriju i prolaze mjesec dana obuke uz starijeg vozača mentora prije nego sami sjednu za volan, objasnili su iz gradske tvrtke.
Iz "Prometa" kažu kako su zaprimili prijave, a rok natječaja će se i dodatno produljiti. Potvrdili su nam kako bi gradska tvrtka mogla u budućnosti i financirati troškove D kategorije koji se kreću od 900 do 2.500 eura ovisno o drugim položenim kategorijama i ta je opcija u fazi razmatranja.
Dok se ne nađu vozači za kojima traje "potraga", "Promet" i korisnici javnog gradskog prijevoza morat će se osloniti na postojeći kadar. Opcija bi mogla biti produljenje smjena, kaže nam vozač koji nam je rekao kako ga je poslodavac to već pitao.
- Radim dvokratno od 5.30 do 8.30 i od 10.30 do 15 sati. Šest do sedam sati je razumno, osam sati tko hoće, ali devet sati raditi je previše - rekao nam je anonimni vozač i dodao kako ljudi odlaze zbog plaće i ne žele se prijaviti na natječaj zbog istog razloga.
Direktor Stanko Sapunar je najavio povećanje plaće u javnim istupima. Vozač s kojim smo razgovarali nam kaže kako se nije tražilo radno iskustvo ni prije pet godina kada se on zapošljavao već godinu dana stara vozačka dozvola.
Putnici se pitaju je li većina iskusnog kadra otišla na bolovanje jer se mlađi vozači čine impulzivnijima i manje pouzdanima, kazali su nam. Mladi vozači su bili za volanom "Prometovog" autobusa broj 18 14. prosinca i školskog bus kombija 21. studenog kada je došlo do prometnih nesreća u kojima je tek srećom izbjegnuta tragedija.
Protiv vozača koji je kod "Malla" upravljao autobusom u kojem su zbog naglog kočenja prilikom vožnje lakše ozlijeđena dva i teže ozlijeđena još dva putnika je podignuta kaznena prijava za izazivanje prometne nesreće. "Prometov" školski mini-kombi sletio je s ceste u Srinjinama s vozačem i pet učenika zbog, kako je utvrdila policija, neprimjerene brzine te je samo zbog lakših ozljeda putnika vozač izbjegao kazneni progon. Oba vozača su imala između 30 i 35 godina i par godina radnog iskustva,
Zato smo pitali gradsku tvrtku hoće li novi i mladi vozači zaposleni bez traženog radnog iskustva ulijevati povjerenje među Splićanima i drugima nakon spomenutih događaja:
- Nesreće ovog tipa ekstreman izuzetak, a ne pravilo. Šansa da ćete zadobiti ozbiljnu ozljedu koristeći našu uslugu manja je od minimuma. Naši autobusi prošli su gotovo 8 milijuna kilometara u prošloj godini, a prema evidencijama ozbiljnija ozljeda događa se jednom u prijeđenih 4 milijuna kilometara. Dakle, naši su putnici u sigurnim rukama - kažu iz "Prometa".
Putnici se žale i na e-ticketing sustav koji još ima grešaka u radu i nije usklađen sa stanjem na cesti. Iz splitske gradske tvrtke kažu kako je aplikacija skinuta 150.000 puta te da su pritužbe očekivane, ali malobrojne.