
Pet i pol godina. Toliko je trebalo državnoj tvrtki "HŽ Putnički prijevoz" i splitskom komunalnom poduzeću "Čistoća" da na sudu (nepravomoćno) raspetljaju tko je kriv za to što je jedan metalni kontejner za prikupljanje komunalnog otpada 23. veljače 2019. godine odlučio napustiti svoje radno mjesto. I – uz pomoć orkanske bure – tog jutra u 5.45 završio na željezničkoj pruzi kod Solina, točno pred nosom putničkog vlaka koji redovito prometuje na liniji Split – Kaštel Stari.
Scena je bila dostojna filmskog spektakla, u kojoj, nadamo se, nitko od putnika i željezničkog osoblja nije bio ozlijeđen: bura je puhala brzinom munje, kontejner leti, a vlak juri po kriterijima za hrvatske pruge – brzinom koja je, prema izvješću HŽ-a iz 2019. godine, za nagibni vlak maksimalno mogla iznositi 95 kilometara na sat, dok je na nekim dionicama u Solinu bila ograničena na samo 35 kilometara na sat.
Kontejner je strugao po metalnoj oplati vagona u dužini od 15 metara. I - pritom je bio uništen.
Šteta na putničkom vlaku? Više od 41 tisuću kuna, što je "HŽ Putnički prijevoz" uredno platio za popravak, a onda račun proslijedio "Čistoći". No splitsko komunalno poduzeće nije se dalo – uputilo je "HŽ Putnički prijevoz" na svojeg osiguravatelja, a poznata velika osiguravajuća kuća to je elegantno odbila platiti, uz objašnjenje da to nije problem "Čistoće", nego viša sila, odnosno – bura koja je puhala brzinom od 176 kilometara na sat.
Bura kao sudski argument
Dokumenti su letjeli sudnicom kao što je i kontejner letio prugom. "HŽ Putnički prijevoz" tvrdio je da je bura u Dalmaciji predvidljivija, pa da je "Čistoća" trebala bolje osigurati kontejner. Da je trebao biti vezan barem kao brod u oluji – pogotovo kad se nalazi iznad pruge.
"Čistoća" je, s druge strane, branila svoj kontejner kao da je riječ o članu obitelji: To nije opasna stvar, to je spremnik za otpad, koristi se u svim civiliziranim sredinama! Kotači su bili zakočeni, teren ravan, udaljenost od pruge više od 30 metara, a između kontejnera i pruge još i privatno zemljište. I – što je najvažnije – drugi kontejner i danas stoji na istom mjestu, iako je bura u međuvremenu puhala još stotinu puta.
Trgovački sud u Splitu morao je odgovoriti na ključna pitanja: Je li kontejner opasna stvar? I može li se orkanska bura u Dalmaciji smatrati višom silom?
Nakon što su svi argumenti prošetali sudnicom, sud je, uz podršku Zakona o obveznim odnosima, zaključio da je metalni kontejner bez dodatnog osiguranja na otvorenom prostoru ipak – opasna stvar, barem kad se nalazi iznad željezničke pruge. I to ne opasna kao, recimo, svekrva u posjetu, nego opasna po zakonima Republike Hrvatske. Jer u Dalmaciji je bura, koliko god bila jaka, ipak dovoljno česta da se ne možeš praviti iznenađen kad ti nešto odleti. Sud je procijenio da je događaj bio predvidljiv i otklonjiv – "Čistoća" je mogla premjestiti kontejner na sigurniju lokaciju ili ga dodatno osigurati.
Sud je naložio "Čistoći" da "HŽ Putničkom prijevozu" plati 5449 eura sa zateznim kamatama od kolovoza 2019., dakle onoliko koliko je državna tvrtka i tražila u ovoj parnici, te 530 eura troškova parničnog postupka.
Tako nisu pomogli argumenti splitskog komunalnog poduzeća i njezine osiguravajuće kuće, koja je bila umješač u toj parnici, jer ako znaš da će bura, ne ostavljaš lancune na tiramolu, a ni kontejnere na vjetrometini. Pa kad bura zapuše, veži sve što možeš – od roleta do kontejnera. Jer nikad ne znaš kad će ti presuda doći na naplatu.
Napomenimo kako ova željezničko-otpadna sapunica nije gotova jer je donesena tek nepravomoćna presuda.
Komentari (0)
Komentiraj