StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetsavjeti potrošačima

Teleoperateri se 'tuku' za svakog korisnika, ali ne smiju otezati s prijenosom broja: jeste li znali da kod njihovog namjernog odugovlačenja imate pravo na odštetu?

26. ožujka 2019. - 20:12

Odugovlačenje s prijenosom telefonskog broja kako bi se što dulje zadržalo korisnika u svojoj mreži, ustaljena je praksa gotovo svih teleoperatera. Namjerna kašnjenja počela su ih, međutim, skupo koštati, pogotovo kad su u pitanju prijenosi više brojeva na jednom zahtjevu (tvrtke, obrti, OPG-ovi i slično).

Brojni potrošači, naravno, ni ne znaju kad mogu uputiti zahtjev teletvrtki za odštetu, odnosno kad je "probijen" rok za prijenos broja, pa ih iz Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) upućuju u njihova prava.

– Postupak prijenosa broja u nepokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži može trajati maksimalno pet radnih dana od dana kada je stari operator zaprimio zahtjev od novoga. Dvije su iznimke: ako je sam korisnik u zahtjevu naveo željeni datum prijenosa broja koji je dulji od pet radnih dana ili ako se rok za realizaciju prijenosa broja mora uskladiti s aktivacijom usluga na veleprodajnoj razini.

U slučaju kada se rok za realizaciju prijenosa broja mora uskladiti s aktivacijom usluga na veleprodajnoj razini, postupak prijenosa broja može potrajati do 45 dana. U pokretnoj elektroničkoj komunikacijskoj mreži postupak prijenosa ne može trajati dulje od tri radna dana od dana kada je stari operator zaprimio zahtjev za prijenos broja od novog operatora.

Inače, sve do aktivacije usluge prijenosa broja, stari operator mora omogućiti nesmetano korištenje telekomunikacijskih usluga koje su predmet prijenosa broja – objašnjavaju iz regulatorne agencije.

Ako vas, dakle, dosadašnji teleoperater ignorira i "probije" rok od pet dana za prijenos broja u fiksnoj mreži ili, pak, tri u pokretnoj, dužan je platiti 10 kuna po svakom satu kašnjenja. Za tri dana kašnjenja možete očekivati naknadu štete od 720 kuna, a za 15 dana, koliko se maksimalno obračunava spomenuta naknada, 3600 kuna.

Propisi su znatno rigorozniji ako je u pitanju slučaj nepravodobnog prijenosa više brojeva za koje je podnesen jedan zahtjev za prijenos broja. Naknada u takvim slučajevima može iznositi do 100 kuna po satu. Sukladno tomu, ispada kako neka tvrtka može dobiti i do 36.000 kuna za 15 dana kašnjenja s prijenosom broja!

Lani su, inače, kako doznajemo iz HAKOM-a, HT i A1 imali najviše nepravodobnih prijenosa broja, što ne čudi s obzirom na najveću bazu korisnika.

Koliko se, inače, teleoperateri "tuku" za svakog novog korisnika i prijenos broja, svjedoči i postupanje HAKOM-a u slučaju operatera A1. Naime, agenciji je prijavljeno kako ta tvrtka sklapa pretplatničke ugovore s novim korisnicima nudeći im plaćanje penala za prijevremeni raskid ugovora s dosadašnjim teleoperaterom, te uz to i odvjetničku pomoć u postupku podnošenja prigovora ili reklamacije, odnosno zahtjeva za rješavanje spora.

U HAKOM-u su tvrtki A1 zabranili takvo daljnje postupanje smatrajući da se radi o nepoštenoj poslovnoj praksi.

– Operatori se na tržištu moraju natjecati kvalitetom i cijenom svojih usluga. Stjecanje korisnika na način da im se nudi preuzimanje plaćanja naknade za prijevremeni raskid ugovora i plaćanje troškova odvjetničkog zastupanja predstavlja postupanje suprotno regulatornim načelima i ciljevima članka 5. Zakona o elektroničkim komunikacijama. Ono omogućava A1 diskriminaciju drugih operatora, stavljajući ih u postupku promjene operatora u nejednaki položaj – navodi se, među ostalim, u inspekcijskom nalazu HAKOM-a.

Kako ide postupak: zahtjev se upućuje operateru

Zanimalo nas je koliko je lani ukupno plaćeno odštete korisnicima zbog odugovlačenja s prijenosom broja, no iz HAKOM-a su nam odgovorili kako oni ne raspolažu s tim podatkom.

Naime, zahtjev za naknadu u slučaju nepravodobnog prijenosa broja korisnici upućuju operateru primatelju, odnosno operateru kod kojeg prelaze, a ne regulatornoj agenciji.

25. travanj 2024 06:31