ŽivotSklapaju se oči

Umor nije isto što i pospanost! Jedno može biti simptom bolesti, no ukazuje i na greške koje radimo: ako se osjećate 'gnjilo' probajte u svaki obrok ubaciti ove namirnice

Piše J. V.

Sigurno vam se netko nekad požalio, ako to već niste bili vi sami, da je konstantno umoran. Stres i životni problemi, tisuće obaveza i pretrpan raspored mogu dovesti do tog osjećaja, a nerijetko je riječ i o simptomu hormonalnih disbalansa i mentalne iscrpljenosti.

No prije nego požurite doktoru, pokušajte razgraničiti dva pojma koja se često miješaju - jeste li konstantno umorni ili samo pospani? 

"Umor je sljedeće stanje - nedostaje mi energije, ne mogu se koncentrirati, sve me živcira. Nisam motiviran. Pospanost je pak stanje u kojemu se borite ostati budni, sklapaju vam se oči. Ono kada ste u autobusu i jednostavno - zakljucate...", objašnjava jednostavno stručnjak za san Hugh Selsick za britanski Guardian.

Konstantna popanost je pritom znak poremećaja u spavanju ili pak uzrokovana neispavanošću, dok umor mogu prouzrokovati mnogi faktori - stres, bol, anemija, problemi s hormonima...

No bilo da je u pitanju jedno ili drugo, neke navike mogu samo pogoršati stanje jutarnjeg osjećaja težine i mučnine što se bliži trenutak odlaska na posao. Većinu njih radite prije samog lijeganja u krevet.

1. Odolite iskušenjima

"Ako ostanete budni samo pola sata dulje kako biste pogledali još samo jednu epizodu omiljene serije, to može rezultirati time da se osjećate loše i gnjilo sljedećega dana. Trideset dodatnih minuta sna može vas preporoditi. To je jako isplativo za cijenu koju plaćate...", objašnjava Selsick.

Po trideset minuta pet dana u tjednu rezultira boljim osjećajem na kraju radnoga dana, a iako možda efekte nećete osjetiti odmah, dugoročno zaista znači. 

"Ako hodate okolo s kreditom na san, trebat će vam vremena da taj kredit otplatite", kaže stručnjak upozoravajući da manjak sna ne utječe samo na pospanost, već i na općenitu iscrpljenost i umor organizma. Preporučuje svima koji se bore s tim da isprobaju lijeganje 30 minuta ranije tijekom mjesec dana, a ako ne pomogne, treba istraživati dalje.

2. Treba vam rutina

Nije potrebna samo dojenčadi, rutina unosi značajne promjene i pridonosi kvaliteti sna kod odraslih. 

"Izbjegavajte alkohol, nikotin, kofein i ostale stimulanse prije odlaska u krevet i ne jedite velike obroke kasno navečer", savjetuje profesor Martin Marshall s Royal Collegea. Savjetuje i da prije spavanja ne gledate televiziju i da zaboravite na ekrane mobitela jer oni samo doprinose osjećaju budnosti.

Spavajte u urednoj, zamračenoj te čistoj i prozračenoj sobi. 

"Postoje brojni dokazi koji potvrđuju da tjelovježba umanjuje stres, što vam također može pomoći da lakše zaspete. No daje vam energiju, stoga ju izbjegavajte izravno prije lijeganja u krevet, pa i do nekoliko sati prije", dodaje.

Razvijte neku rutinu i nje se pridržavajte - bilo da je to umivanje i njega lica, tuširanje ili rastvaranje prozora desetak minuta prije lijeganja, važno je da radite opuštajuće stvari koje će vam pomoći utonuti u san.

3. Uklonite mobitel s noćnog ormarića

Ako vam mobitel zasvijetli ili zavibrira tijekom noći, vaš bi san mogao biti kompletno uništen. Ako vas pak budi vaš organizam, to nije ni približno toliko štetno.

"To je ono što je pomagalo našim precima da prežive. Probudili bi se, provjerili koliko je njihovo okruženje sigurno i ponovno zaspali. No ako vam to učini podražaj s mobitela, mogli biste se zabuljiti u ekran što vas može kompletno razbuditi... Dulji periodi budnosti tijekom noći nisu preporučljivi ukoliko želite imati produktivan radni dan", kaže Selsick.

U idealnom svijetu mobitel bi se nalazio u nekoj drugoj sobi i punio tijekom noći, a vas bi budile prve zrake sunca, no i budilica će poslužiti.

4. Jedite ih u svakom obroku

Ako se osjećate ekstra umorno postoji i nešto što možete činiti tijekom dana kako biste to izbjegli. 

"Jedite proteine u svakome obroku. To bi vam moglo pomoći da držite šećer u krvi pod kontrolom", savjetuje dijetetičarka Jackie Lynch. "Proteini pomažu i onim krizama tijekom ranog popodneva, kad osjetite da vam pod hitno treba nešto slatko...", dodaje.

Savjetuje da u prehranu, i to u svakome obroku, uključite neku od ovih namirnica: meso, ribu, jaja, sjemenke ili orašaste plodove.

#UMOR#POSPANOST