ZdravljeSačuvajte zdravlje

Najbolja odluka u 2017. godini: danas ugasite svoju posljednju cigaretu, produljit ćete život za desetak godina!

Piše Javorka Luetić

Prestanak pušenja najbolja je odluka koju za svoje zdravlje, ali i za zdravlje svojih najbližih, možete donijeti u novoj godini. Istina je - nije lako. Nikotinsku ovisnost jednom je slikovito opisao slavni književnik Mark Twain kazavši: "Nije teško prestati pušiti - meni je to uspjelo barem 40-ak puta." Ali ne treba odustati.

Naime, pušenjem se resorbira 1-2 mg nikotina, a do mozga stiže za par sekundi, što je bitno za stvaranje psihofizičke ovisnosti. Sjetite se, počeli ste iz radoznalosti, a zatim je pušenje postalo zadovoljstvo i navika. Ako ste se ozbiljno razboljeli, vjerojatno biste voljeli da nikada niste zapalili cigaretu.

- Prekidanjem uzimanja nikotina razvijaju se apstinencijski simptomi: nervoza, žudnja za cigaretama, strah, promjena raspoloženja, ljutitost, depresija, glavobolja, dekoncentracija, razmišljanje o težini, vrtoglavica, poremećaj probave i sna.

Padom razine nikotina u krvi stvara se potreba za novom cigaretom, a sve ovo upućuje na razloge teškoća pri odvikavanju i potrebe za ponovnim započinjanjem, što se najčešće i događa. Potrebno je 6-12 tjedana prije negoli razina nikotinskih receptora u mozgu približno dosegne razinu nepušača - pojašnjava doc. dr. sc. Duška Glavaš, internistica, kardiologinja na Klinici za bolesti srca i krvih žila KBC-a Split, jedna od liječnica koja godinama preporučuje i pomaže ljudima da se odviknu ove pogubne navike.

U smanjeivanje učestalosti pušenja uključile su se i brojne vlade donoseći zakone o ograničavanju upotrebe duhanskih proizvoda, usvajajući mjere o standardiziranoj ambalaži, potpunoj zabrani reklamiranja, promocije i izlaganja duhanskih proizvoda, ističući dramatične slike bolesnih organa i zdravstvenih upozorenja, strože kazne za prekršitelje, zabranu karakterističnih aroma... Sve te mjere u zemljama kao što su Irska, Island, Velika Britanija, Norveška, Australija... dale su pozitivne rezultate i smanjile broj pušača među stanovništvom, posebno među djecom i mladima.

Teške posljedice

Posljedice pušenja toliko su ozbiljne i teške da traže hitno poduzimanje mjera za prestanak pušenja. Počnimo od činjenice da zbog bolesti koje su posljedice pušenja umire dvije trećine pušača kojima je skraćen životni vijek između 10 i 15 godina, a mnogi godine prije smrti provedu u vrlo niskoj kvaliteti života. Pušenje najčešće povezujemo s rakom pluća od kojega godišnje u Hrvatskoj umre oko 14.000 stanovnika. No, pušenje duhana uzrokuje i cijeli niz drugih vrsta raka, srčani infarkt, moždani udar, šećernu bolest, poremećaj erekcije, bolesti očiju koje vode u sljepoću, reumatidni artritis, KOPB (kroničnu opstruktivnu plućnu bolest) i još mnoge druge bolesti i zdravstvene tegobe. Osim toga, pušenje smanjuje sposobnost žena da zatrudne, a trudnice koje puše češće imaju prijevremeni porod, rađaju djecu manje porođajne težine, djeca im češće umiru zbog iznenadne smrti ili se rađaju s rascijepljenom usnom ili nepcem.

Europa - loš primjer

"Pušenje je još uvijek uzrok smrti oko šest milijuna ljudi godišnje - više od desetine njih nisu aktivni pušači, nego pasivni, dakle izloženi su duhanskom dimu drugih", istaknuo je prof. dr. Fred Hirsch, generalni direktor IASLC-a (Međunarodno udruženje za proučavanje raka pluća), na 17. svjetskom kongresu o raku pluća održanom u prosincu u Beču. "Osobito smo zabrinuti zbog mladih ljudi. U nekim zemljama Južne Amerike postotak pušača među tinejdžerima u dobi od 13 do 15 godina veći je nego u populaciji odraslih u mnogo drugih zemalja.

Čak i Europa je loš primjer gdje puši 41 posto muškaraca i 22 posto žena, što je najveći postotak pušača od svih drugih dijelova svijeta. I ne samo to, čini se da Europa nije dovoljno aktivna u podizanju svijesti. Naime, svaki peti tinejdžer na svijetu kaže da bi zapalio cigaretu ako bi mu je ponudio najbolji prijatelj, dok bi u Europi to učinio čak svaki treći tinejdžer", ilustrirao je dr. Hirsch, te dodao kako je nužna odlučnija aktivnost na međunarodnom planu jer rak pluća nije ništa manje opasna bolest unatoč nastojanjima od nekoliko desetljeća da se smanji njegova učestalost i smrtnost.

Liječenje ovisnosti o nikotinu

- Koje su nam metode odvikavanja danas na raspolaganju? - pitamo dr. Glavaš.
- Osobi koja želi prestati pušiti treba pristupiti individualno i naći joj prihvatljivu metodu odvikavanja. Neki puše da se ne bi udebljali, no prema rezultatima studija, da bi se spriječila koronarna bolest, neosporno je bolje prestati pušiti i dobiti na težini nego nastaviti. Danas postoji više metoda za odvikavanje od pušenja. Jedna od njih je nadomjesna terapija nikotinom, koja uz druge lijekove i profesionalno savjetovanje može značajno pomoći u odvikavanju od pušenja, premda se tri četvrtine bivših pušača odviklo bez pomoći, postupnim smanjivanjem pušenja ili „cold turkey“ pristupom - naglim prekidanjem. Još postoje nefarmakološke metode kao što su: hipnoza, samoodvikavanje, psihoterapija, akupunktura, "škole nepušenja", educiranje preko medija i farmakološke metode koje koriste različite nikotinske nadomjestke.

S obzirom na to da se primarno na nikotin stvara ovisnost, došlo se na ideju da se primjenom nikotinskih tvari zasićuju receptori na koje djeluje u organizmu i time smanji potreba za pušenjem i apstinencijski simptomi. Kao nadomjesne terapije nikotinom koristi se guma za žvakanje, nazalni sprej i inhalator, transdermalni sustav (naljepak, flaster ili TNS)..., ali i antidepresivi, različiti lijekovi i e-cigarete.

- Koja od tih metoda je najuspješnija?
- Brojni podaci mogu se dobiti iz Smjernica za liječenje ovisnosti o nikotinu koje su bazirane na analizi oko 8700 radova iz Cochrane baze o nikotinskoj ovisnosti. Tri kombinacije lijekova pokazale su se posebno učinkovitima: nikotinski flaster i gume za žvakanje ili sprej, flaster i inhalator, flaster i bupropion. Komparativna studija koja je proučavala objavljene članke u PubMedu o metodama odvikavanja od pušenja 2000.-2012. izdvaja uspješnost nikotinske nadomjesne terapije (NRT) i vareniklina u kombinaciji s edukacijskim mjerama. Jedna novozelandska studija uspoređivala je upotrebu e-cigareta, s nikotinom i bez njega, s nikotinskim flasterima i utvrdila da postižu sličnu razinu apstinencije. Silagy je analizirao 123 studije koje su se bavile proučavanjem uspješnosti nikotinske nadomjesne terapije i zaključio da su svi dostupni načini primjene - guma za žvakanje, flaster, sprej, inhalator, sublingvalne tablete - učinkoviti u odvikavanju od pušenja.

Prognoza nakon prestanka

Nakon prestanka pušenja potrebne su godine da se izjednačni zdravstveni rizik s nepušačima: kod infarkta oko 5 godina, a kod karcinoma oko 15 godina, a značajno se smanjuje smrtnost od kardiovaskularnih bolesti i karcinoma pluća. Pušenje skraćuje život muškarcima prosječno 13,2 godine, a ženama 14,5 godina. Znanstvenici sa Sveučilišta u Glasgowu upozoravaju kako samo smanjenje broja popušenih cigareta nema utjecaja na produženje života kao što ga ima potpuni prestanak. Utvrdili su da je potpuni prestanak pušenja bio povezan s ukupno 25-34 posto manjim rizikom za smrt tijekom promatranog razdoblja te izračunali da prestanak pušenja između 25. i 34. godine može produžiti život za 10 godina, između 35. i 44. godine za 9 godina, između 45. i 54. godine za 6 godina, a između 55. i 64. godine za 4 godine.

KOPB - bolest koja se sigurno može izbjeći

Javnost jako malo zna o KOPB-u (kroničnoj opstruktivnoj plućnoj bolesti) koja je u civiliziranom svijetu gotovo isključivo bolest pušača i pasivnih pušača, dok u nerazvijenim zemljama često obolijevaju i nepušači zbog otvorenih ognjišta i spaljivanja biomase. Analize predviđaju da će u 2020. KOPB u svijetu biti na petom mjestu uzroka invalidnosti i treći uzrok smrti.

Pluća sasvim tiho propadaju, u tkivu se pojavljuju zračne bule, zadebljavaju se stjenke bronha u kojima zaostaje sluz. Bolesnici najprije počinju kašljati i iskašljavati, teže disati, najprije prilikom većih, a potom i kod sasvim malog napora. Bolest se s godinama pogoršava a teško disanje se pojavljuje već i u mirovanju. Veliki napor predstavlja jutarnje ustajanje iz postelje, odijevanje, umivanje, a plućna funkcija se smanjuje do te mjere da pluća više nisu u stanju obavljati svoju funkciju - izmjenu plinova.

Kvaliteta života bolesnika s uznapredovalim stadijem bolesti je izuzetno loša, no jedina do sada poznata metoda koja usporava progresiju bolesti je prestanak pušenja. Ljudi koji nikada nisu pušili imaju vrlo malu vjerojatnost da će oboljeti od KOPB-a. Stoga liječnici pozivaju da nikad ne počnete pušiti, a ako već pušite, da prestanete, jer život bez cigareta je zdraviji, dulji i - mirisniji.

Namirnice koje čiste nikotin iz organizma

Duhanski dim sadrži oko 4000 otrovnih tvari, no nikotin je onaj koji stvara ovisnost, a većina cigareta sadrži 10 ili više miligrama nikotina. Ako ste se odlučili za prestanak pušenja, korisno je na jelovnik što češće uvrstiti namirnice koje pomažu u eliminaciji nikotina iz organizma. To su:

- Brokula zbog visoke razine vitamina B, B5 i C održava metabolizam i čuva pluća od toksina.

- Naranče i limun kao i drugi agrumi također obiluju vitaminom C i povoljno djeluju na organizam pušača kojima duhanski dim i inače "krade" taj vitamin. Pokazalo se da je limun jači čistač nego naranča, a ujedno jača imunitet i čisti kožu i pore te ublažava neugodne simptome pušenja.

- Špinat je bogat folnom kiselinom i vitaminom B9 koji su poznati po tome što uklanjaju nikotin iz organizma koji često pušačima prekida normalni ritam spavanja.

- Đumbir je još jedan saveznik u nastojanju da izbacite nikotin iz organizma, ali uspješan je samo ako ga konzumirate sirovog.

Nadomjesne terapije

- Bupropion je antidepresiv koji se uspješno koristi u odvikavanju od pušenja i dobro se tolerira uključujući oboljele od KOPB-a. Bupropion je nenikotinska tableta koja djeluje u mozgu preko neurotransmiterskih putova koji su uključeni u nikotinsku ovisnost i sindrom ustezanja.

- Nikotinska guma za žvakanje improvizira osjećaj uzimanja cigareta. U ljekarnama se može nabaviti Nicorette guma u dozi od 2 i 4 mg. Žvakanjem se oslobađa 1-2 mg nikotina, čime se postiže slična razina u krvi kao kod pušenja. Obično ih je potrebno 12-30 dnevno. Guma smanjuje apstinencijske simptome i žudnju za cigaretom, dok je apstinencijski uspjeh različit (20-80%).

- Transdermalni nikotinski sustav na raspolaganju je u različitim veličinama od 10, 20, 30 cm2, s otpuštanjem 7,14 ili 21 mg nikotina/24 sata. Postoji i 16-satni TNS. Potrebno ga je svakodnevno nositi barem 3 tjedna, prosječno oko 3 mjeseca. Najnovije studije koje su proučavale TNS utvrdile su uspješnost apstinencije 20-80%.

- Vareniklin je noviji nenikotinski lijek za liječenje nikotinske ovisnosti koji djeluje specifično na nikotinski receptor u mozgu. On djeluje umjesto nikotina, veže se na receptor i smanjuje lučenje dopamina čime umanjuje želju za cigeretom. To je lijek koji se uzima oralno kroz 12 tjedana nakon čega je 4 puta veća vjerojatnost prestanka pušenja od samostalne odluke.

- Cigarete s manjim sadržajem nikotina i drugi slični pripravci, no njihova opasnost za zdravlje nije očekivano manja.

- E-cigarete. U e-cigaretama se pomoću baterija simulira pušenje isparavanjem nikotinske tekućine. Analize otkrivaju da bi uporaba e-cigareta u SAD-u mogla nadmašiti korištenje konvencionalnih, no znanstvenici su podijeljeni oko rizika i koristi e-cigareta, koje se uglavnom smatraju manje štetnim od klasičnih cigareta. Neki istraživači upozoravaju da e-cigarete ne bi trebalo klasificirati kao duhanske proizvode, smatrajući da bi ugrozili borbu protiv pušenja. AHA (American Heart Association) savjetuje kvalitetnu kontrolu proizvodnje e-cigareta i zabranu prodaje ovakvih cigareta mladima i trudnicama i korištenje u zatvorenim prostorima. SZO preporučuje opreznije korištenje e-cigareta jer još nisu obavljena detaljnija istraživanja.

 

 

 

 

#ZDRAVLJE#ODVIKAVANJE#PUšENJE#CIGARETE