StoryEditor
ZdravljeKad ‘uhvati‘

Možda spadaju u najzdravije na svijetu, ali ove namirnice itekako mogu zakomplicirati prehladu. Čak i omiljeni ‘lijek‘ za šmrcanje je na listi

Piše J. V.
18. veljače 2020. - 07:30
Shutterstock

Probudili ste se stisnutoga grla koje neugodno grebe, s prvim gutljajem jutarnje kave progutali i ružnu kuglu. Nos vam je začepljen, tad tek otkrivate, glava lagano pulsira.

Znate taj osjećaj, stoput ste ga iskusili. "Hvata" vas nešto, samo ovisi je li u pitanju upala grla ili "samo" prehlada. Najgora opcija je gripa, no ti su simptomi prepoznatljiviji i znatno teži.

Svakako, znate što trebate. Ostati kod kuće i piti dosta tekućine, unositi dovoljno nutrijenata i pobrinuti se da ne zarazite sve oko sebe. No stručnjaci upozoravaju kako preležati neugodne viroze nije tako jednostavno, piše o tome i Huffington Post.

Ponekad, naime, i najzdravije namirnice na svijetu mogu pogoršati stanje bolesnika, ovisi, dakako, o kojoj je vrsti boljke riječ.

Do toga može doći najčešće konzumacijom namirnica koje utječu na pojačano stvaranje histamina u tijelu, objašnjava za spomenuti izvor liječnica Renee Wellenstein.

"Reakcija u tijelu može prouzrokovati dodatnu začepljenost, umor i druge simptome koje povezujemo s prehladom i gripom".

Među namirnicama koje na to utječu mogu biti špinat, jagode, rajčice i citrusno voće. Inače jako zdrave, no tijekom borbe s prehladom - i ne baš. Barem ne bi trebale biti pri vrhu liste onih koje konzumirate.

Izbjegavajte: oraščiće

Orašasti plodovi sadrže nutrijente poput cinka i vitamina E koji mogu tijelu pomoći da preboli infekciju. No možda bi bilo bolje da ih izbjegavate u početnim stadijima bolesti, budući da sadrže jako puno (zdravih) masti, pa ih tijelo teško probavlja.

Drugim riječima, dok se vaše tijelo bori s virozom, teško će mu pasti i samo će gubiti energiju. Isto tako, oslobađaju histamin, što može dodatno pogoršati stanje.

Izbjegavajte: brokulu

Iz vrlo sličnog razloga trebali biste izbjegavati i ovo inače ekstremno zdravo povrće. Brokula sadrži vitamine A i C koji su potrebni ljudskom organizmu, no i veliku količinu vlakana, koja su u početnim stadijima prehlade i gripe, dok je tijelo oslabljeno, teško probavljiva.

Kako biste izbjegli iritacije probavnog trakta, birajte zdravu hranu koja ima niži udio vlakana - na taj će se način tijelo "usredotočiti" na infekciju s kojom se bori, stoga je se i brže riješiti.

Jedite: crvene paprike

Sadrže antioksidans kvercetin koji je poznat po svojim protuupalnim svojstvima. "Može spriječiti virus u daljnjem širenju, a popravlja i oštećeno tkivo te smiruje upalu koju izaziva bolest", objašnjava Wellenstein.

Uz to su bogate vitaminom C, moćnim antioksidansom koji može znatno skratiti duljinu trajanja simptoma, a ne sadrže toliku količinu kiselina kao citrusi.

Jedite: gljive

Citokini su proteini male molekulske mase, neophodni za normalno funkcioniranje imunološkog sustava. Reguliraju procese kad se razbolimo, a neka od istraživanja sugeriraju da na njih utječu gljive - povećaju njihov broj i na taj način pomažu tijelu koje se bori s prehladom.

Jedite: pileću juhu

Druge studije pak idu u prilog pilećoj juhici. SMatra se da ima protuupalno djelovanje, a i da može značajno umanjiti početne (one najgore) simptome prehlade i gripe.

Kad vas boli grlo i/ili muči kašalj

Izbjegavajte: sirovo povrće

Rijetko koja skupina namirnica čini toliko dobra našemu tijelu kao sirovo povrće. Osim kad se borimo s bolnim grlom. Tada tekstura sirovih namirnica može biti prilično agresivna i dodatno nadražiti, pa i iziritirati upaljeno i crveno grlo.

Izbjegavajte: citruse

Vjerojatno ste među onima koji prehladu "izbijaju" sokovima od limuna i naranče. I niste pretjerano u krivu, ali stručnjaci upozoravaju na skrivene probleme. Naime, unatoč tomu što sadrže velike količine vitamina C, kao i kalij, koji pomaže tijelu koje treba nadoknaditi elektrolite, kiselina iz citrusa može dodatno uznemiriti nadraženo grlo.

Bolje je stoga tražiti druge izvore vitamina C (primjerice, paprike).

Jedite: jaja

Ne samo da ih je vrlo lako progutati zbog "sluzave" teksture, jaja su bogata vitaminom D i cinkom, koji u duetu čine jako dobro našem imunološkom sustavu. Proteini kao hranjiva komponenta samo podupiru to.

Jedite: med

Ponovno, med je teksturom jedna od boljih namirnica za upaljeno i nadraženo grlo. I ne samo to, prirodni je protuudar kašlju, prema nekima podjednako efektivan kao bilo koji sirup koji ćete kupiti u ljekarni.

Kad vas boli glava

Izbjegavajte:

- sireve poput gaude, parmezana i ementalera

- fermentiranu hranu 

- kiseli kupus i kimchi

Jedite:

- proteine (riboflavin i koenzim q10)

- krastavce, lubenicu (bogate vodom)

Kad vas muči stomakobolja, muka ili proljev

Izbjegavajte: 

- mliječne proizvode

- mekinje 

- grah

Jedite:

- bijelu rižu

- banane

- zobene pahuljice

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

21. rujan 2020 15:18