StoryEditor
ZdravljeTeško JE prepoznati

Gubite snagu, osjećate se umorno, trpite glavobolje i grčeve: specijalist upozorava na nevidljivog krivca i savjetuje što treba poduzeti

5. ožujka 2020. - 07:31
Shutterstock

Ako zamolite deset ljudi da vam opišu, svojim riječima, kako točno izgleda osjećaj koji nazivamo "iscrpljenost", dobit ćete vjerojatno deset potpuno različitih opisa. Kreću se od ekstremnog do "običnog" umora, premorenosti i očaja do nemoći, a najjednostavnije bi možda bilo opisati ga kao - gubitak snage.

A snagu pak gubimo na različite načine. Možda je krivac rano buđenje i nedostatak sna, možda komunikacija s napornim kolegom na poslu. Stres i gužve u prometu, ma i sam promet, žurba i fizički napor, trening nakon odrađene smjene. Djeca, roditelji, problemi. Zvuči poznato?

No iscrpljenost može biti uvjetovana i deficijencijom magnezija. "Nevidljiv nedostatak", kako ga nazivaju neki eksperti, toliko je teško prepoznati i dijagnosticirati, da stanje može i prije prepoznavanja postati opasnijim nego što biste pomislili.

Magnezij je mineral povezan s više od 300 biokemijskih reakcija u tijelu. Utječe na sve, od otkucaja srca preko mišića do hormona. Mineral je koji je u prirodi prisutan gotovo svugdje, uglavnom vezan unutar mineralnih naslaga, poput magnezita (magnezijev karbonat - MgCO3) i dolomita.

Budući da je esencijalan mineral i u ljudskome tijelu, njegov gubitak manifestira se raznim simptomima. Gubitak apetita, mučnina, već spomenuti umor i iscrpljenost. Grčenje mišića, ali i glavobolja, o čemu smo razgovarali sa splitskim specijalistom neurologom Krešimirom Čaljkušićem.

image
Privatni album

"Prije pedesetak godina o magneziju su bile poznate tek tri činjenice: nužan je za rast, važan je aktivator mnogih enzima te se upotrebljavao u liječenju prevelikog lučenja želučane kiseline i opstipacije. Opće je poznato da je magnezij esencijalni sastojak ljudskog organizma te da je potreban za aktivnost oko 300 različitih enzima. Važan je za formiranje kostiju, sudjeluje u stvaranju energije, u procesima zgrušavanja krvi te transportu glukoze u stanicu. Ravnotežu magnezija u tijelu reguliraju crijeva i bubrezi.

Zahvaljujući rezervama u kostima i regulacijskom mehanizmu u bubrezima, tijelo može i duže vrijeme nadoknađivati nedostatan unos magnezija. Magnezij se apsorbira oko 50% u tankom crijevu. Iz tijela se uglavnom izlučuje urinom, dok se male količine izlučuju stolicom", objašnjava nam.

"Bolovi i grčevi u mišićima tijela, aritmije, trnci i ukočenost u rukama i nogama, grčevi u probavnom i urinarnom sustavu, mučnine, glavobolje, vrtoglavice, manjak koncentracije i migrena zajednički su simptomi nedostatka minerala magnezija", sažeo nam je splitski liječnik.

Jeste li znali kakav utjecaj magnezij ima na glavobolje?

Kao neurolog s dugogodišnjim iskustvom rada s pacijentima, Čaljkušić nam otkriva i poveznicu koju gubitak minerala ima s boljkom koja mnogima i na dnevnoj bazi zna predstavljati probleme.

"Brojne studije su pokazale da osobe s čestim migrenama imaju niže serumske koncentracije magnezija nego osobe koje ne pate od migrenoznih napada te da redovita upotreba magnezija smanjuje učestalost napadaja. Točan mehanizam djelovanja magnezija na olakšanje simptoma ili smanjenje učestalosti migrenoznih napadaja još je nejasan, međutim smatra se da djeluje na jedan ili više od sljedećih načina: modulacijom serotoninskih receptora (tijekom napadaja razine serotonina su izrazito snižene), smanjujući ekscitabilnost NMDA receptora (glutamatni receptori; glutamat – glavni ekscitacijski neuroprijenosnici u SŽS–u), smanjujući razinu C reaktivnog proteina (CRP igra ulogu u patogenezi migrene, a snižene razine magnezija su povezane s povišenim vrijednostima CRP-a)", tumači.

"Najbolji dokaz utjecaja magnezija otklanjanje migrene pokazao se kod pacijenata s migrenskom aurom, vidnim i osjetnim poremećajima koji se javljaju prije ili tijekom samog napadaja glavobolje", dodaje.

A kako kod pacijenata prepoznati migrenu?

"Migrenu možemo definirati kao kroničnu bolest obilježenu recidivirajućom srednje do jako izraženom glavoboljom. Glavobolja je tipično jednostrana (zahvaća jednu polovicu glave) i pulsirajuća, a traje od 2 do 72 sata. Ostali simptomi mogu biti mučnina, povraćanje, fotofobija (osjetljivost na svjetlost), fonofobija (osjetljivost na zvukove), a bol se obično pojačava pri tjelesnoj aktivnosti. Oko trećine bolesnika s migrenskim glavoboljama doživljava simptome aure: prolazne poremećaje vida, osjeta, govora ili motorike koji ukazuju na skoru pojavu glavobolje", kaže naš sugovornik. Dodaje kako je riječ o jednoj od primarnih vrsta glavobolja, druge dvije su tenzijska te tzv. "cluster".

Prehrana kao kamen spoticanja

Budući da je ekstremno teško potvrditi da nekome uistinu nedostaje magnezija, jer svega ga se 1% nalazi u krvi, dok je ostatak skladišten u kostima i organima, nikakava precizna krvna slika ne može liječnicima sa sigurnošću ukazati na problem. Stoga se ispituje sve, od načina života, u kojemu značajnu ulogu igra prehrana, do navika koje bi mogle u konačnici izazvati manjak.

image
Shutterstock

A vjerovali ili ne, u opasnost vas može češće dovesti ono što jedete, nego ono što ne jedete. Dovoljnu količinu magnezija zapravo je veoma lako unositi u tijelo, problem nastaje kad se pretjeruje u određenoj hrani i piću koja blokira njegovu apsorpciju.

Glavni krivci najčešće su gazirana pića i alkohol. Konzumacija previše sličnih pića može se uplesti u apsorpciju vitamina D koji je pak važan čimbenik u apsorpciji magnezija. Što se hrane tiče, rafinirani šećer može utjecati da se višak magnezija otpušta kroz bubrege.

"Uobičajenom se prehranom dnevno unosi 180-300mg magnezija", pojašnjava nam doktor Čaljkušić. "Pri tome treba voditi računa o činjenici da samo oko 1/3 magnezija unesenog hranom tijelo može resorbirati. Sastojci hrane poput fosfata, visokih udjela proteina i masti, konzumiranje alkohola, stres i mnogi lijekovi smanjuju resorpciju magnezija iz hrane te je sve češće potrebno posegnuti za preparatima magnezija kako bi se ostvario preporučeni dnevni unos (300-350mg za žene, 350-450mg za muškarce i trudnice).

Kako nadoknaditi manjak?

Dilema u kojoj se nađu oni s dijagnozom ima, dakako, veze s oblikom u kojem bi trebali uzimati dodatak. Je li bolje posvetiti se prehrani punoj cjelovitih namirnica ili ipak treba razmisliti o suplementima?

Suplemente bi uvijek, potvrđuju nam stručnjaci, trebalo uzimati uz dozvolu i na preporuku liječnika. Treba pripaziti da ne prekoračite dnevnu dozu, ukoliko vam, dakako, liječnik nije savjetovao drugačije.

image
Shutterstock

"Prema svjedočanstvima korisnika, svakodnevna konzumacija otopine magnezijeva klorida može utjecati na poboljšanje probave, povećanje energije, bolje raspoloženje, ten te zdravlje kose i noktiju. Stoga, svakodnevnom upotrebom magnezijeva klorida činimo dobro za naš organizam", potvrđuje nam Čaljkušić.

Pitali smo ga da nam izdvoji neke od oblika magnezija na tržištu koje bi preporučio onima koji se bore s njegovim manjkom.

"S obzirom na veliki broj različitih pripravaka koji su nam dostupni na policama ljekarni i raznih trgovina, uputno je znati koji je oblik magnezija optimalan za različite situacije", rekao nam je na početku. To, dakako, možete provjeriti sa svojim liječnikom.

1. Direkt oblici magnezija

Natural Wealth Magnezij Sport direkt, granule

Dodatak prehrani koji sadrži magnezij u obliku magnezij oksida i primjenjuje se izravno u usta. Ovaj oblik magnezija ima najveći udio elementarnog magnezija. Proizvod dolazi u obliku granula ugodnog okusa limete te sadrži sladila sorbitol i steviol glikozide.

2. Magnezij u obliku karbonata

Hamapharm MiVita Magnezij Plus, šumeće tablete

Dodatak prehrani koji sadrži magnezij u obliku magnezij karbonata. Oblik karbonata ima umjeren udio elementarnog magnezija i dobru bioraspoloživost u odnosu na ostale oblike. Osobe koje imaju problem sa smanjenim lučenjem želučane kiseline (poput osoba starije dobi) ponekad teže podnose ovaj oblik magnezija. Proizvod dolazi u obliku šumećih tableta ugodnog okusa limuna i sadrži sladila natrijev ciklamat i natrijev saharin.

3. Magnezij u obliku citrata

Solgar Magnesium citrate, tablete

Dodatak prehrani koji sadrži magnezij u obliku magnezij citrata. Ovaj oblik pokazuje dobru topljivost u vodi, vrlo dobru apsorpciju i izvrsnu bioraspoloživost u organizmu. Proizvod dolazi u obliku tableta te je
pogodan i za vegane.

4. Magnezij u obliku malata

Natrol Magnezij High Absorption, tablete za žvakanje

Dodatak prehrani koji sadrži magnezij u obliku magnezij malata. Ovaj kelirani oblik magnezija pokazuje dobru bioraspoloživost te se smatra učinkovitim oblikom magnezija. Proizvod dolazi u obliku tableta za žvakanje ugodnog okusa brusnice.

5. Magnezij u obliku glicinata

Kal Magnesium Glycinate 400, tablete

Dodatak prehrani koji sadrži magnezij u obliku magnezij glicinata. Ovaj kelirani oblik magnezija apsorbira se u različitim dijelovima probavnog sustava te se smatra vrlo učinkovitim oblikom magnezija. Proizvod dolazi u obliku tableta te je pogodan za vegetarijance.

6. Kombinirani oblici magnezija

Plivit Magnezij Duo Power, granule

Dodatak prehrani koji sadrži dva oblika magnezija: magnezij oksid i magnezij citrat koji ima dobru bioraspoloživost u organizmu. U usporedbi s citratom koji ima vrlo dobru apsorpciju u organizmu, apsorpcija oksida je manja. Proizvod dolazi u obliku granula ugodnog okusa naranče te sadrži sladilo aspartam.

7. Mineralna voda bogata magnezijem

Donat Mg

Proizvod koji sadrži bogat izvor magnezija u obliku magnezij sulfata. Specifičnost ovog oblika je lokalno osmotsko djelovanje zbog čega predstavlja dobar izbor kao laksativno sredstvo.

Prilikom uzimanja suplemenata treba pripaziti na sljedeće: tijelo ima različite mehanizme koji mu pomažu da se ne predozira nutrijentima iz hrane, ali to ne vrijedi za dodatke prehrani. Upravo zato treba biti oprezan prilikom njihova uzimanja - višak magnezija manifestira se cijelim nizom simptoma, među kojima su dezorijentiranost, srčana aritmija, mišićna slabost i nagli pad krvnog tlaka među izraženijima.

U ekstremno rijetkim slučajevima, upravo zbog pojave aritmije, to može bit fatalno, naročito kod ljudi koji pate od drugih poremećaja, poput dijabetičara.

Što se tiče izvora iz hrane, najbolje ih je potražiti u zelenom lisnatom povrću. Solidan izvor su i grahorice, bučine sjemenke i orašasti plodovi, među kojima prednjači indijski oraščić, kao i većina vrsta ribe te cjelovitih žitarica.

image
Shutterstock
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

28. rujan 2020 07:09