StoryEditor
Zdravljespriječite bolesti

Često ga zanemarujemo, a ovo je pravi heroj među vitaminima! Provjerite fali li ga i vašem organizmu

Piše Dražen Gudić
19. listopada 2016. - 10:15
shutterstock_376614847

Ljudi koji se uravnoteženo hrane namirnicama svih uobičajenih prehrambenih skupina, uključujući razumne količine životinjskih proteina, često imaju tendenciju odbaciti savjete uzimanjem multivitaminskih dopuna. Za mnoge pretjerano korištenje dodataka prehrani za "prehrambeno osiguranje" daje tek najskuplji urin u svijetu.

Dnevne dopune vitamina D, na temelju značajnog dokaza višestruke zdravstvene koristi, pogotovo za starije osobe, nikome nisu upitne. Međutim, na temelju savjeta iz National Academy of Medicine i niza istraživanja, razmatra se i uzimanje dodatka B12 vitamina u nadi da može zaštititi mozak od starenja.

Životinjski proteini - meso, riba, mlijeko, sir i jaja - jedini su pouzdani prirodni prehrambeni izvor B12 i dovoljne količine mogu se dobiti u redovnoj prehrani. No, pitanje je može li i u zreloj dobi još uvijek biti puna iskoristivost onoga što se konzumira.

Važno je znati da sposobnost apsorpcije vitamina B12 prirodno prisutnih u hrani ovisi o prisutnosti odgovarajuće želučane kiseline, enzima pepsina i želučanog proteina koji je unutarnji faktor za oslobađanje vitamina. Tek tada se vitamin može apsorbirati u tankom crijevu. U starijoj dobi, stanice kiseline u želucu mogu postupno prestati funkcionirati i to je stanje koje se naziva atrofični gastritis.

Prije jednog stoljeća, istraživači su otkrili da su neki ljudi imali stanje koje se naziva opasna anemija, manjak crvenih krvnih stanica, koji je u konačnici prepoznat kao autoimuna bolest koja uzrokuje gubitak želučanih stanica potrebnih za apsorpciju B12. Neki slavni ljudi, poznato je, ponašali su se nekontrolirano pa su u konačnici završavali na psihijatriji.

Izliječili ženu

"Depresija, demencija i mentalna oštećenja često su povezani s nedostatkom vitamina B12 i njegova pratioca B vitamina folata, osobito u starijih osoba", napisao je dr. Rajaprabhakaran Rajarethinam, psihijatar s Wayne State University School of Medicine.

On je opisao slučaj 66-godišnje žene hospitalizirane zbog teške depresije, psihoze i gubitka energije i interesa u životu, koja je u krvi imala izuzetno niske razine vitamina B12. Simptomi su gotovo u cijelosti poništeni injekcijama vitamina.

Europska istraživanja također su pokazala da je davanje B12 ljudima s manjkom vitamina pomoglo u zaštiti mnogih dijelova mozga oštećenih Alzheimerovom bolesti. U studiji Sveučilišta u Oxfordu, od 270 osoba starijih od 70 godina s blagim kognitivnim oštećenjem i niskim B12 razinama, dr. Helga Refsumova, profesorica nutricionizma na Sveučilištu u Oslu, utvrdila je smanjenu cerebralnu atrofiju kod osoba koje su liječene visokim dozama vitamina.

"A B12 vitamin kao uzrok kognitivnih problema češći je nego što mislimo, posebno među starijim osobama koje žive same i ne jedu pravilno", rekao je dr. Rajarethinam.

Akademija procjenjuje da između 10 i 30 posto ljudi starijih od 50 godina proizvodi premalo želučane kiseline za puštanje B12 iz svog nosača proteina u hrani, a svake godine postotak proizvođača niske kiseline raste.

Ali mnogi ljudi ne znaju da proizvode neadekvatne količine želučane kiseline. Naime, dokazi iz istraživanja mlađih odraslih pod nazivom Framingham Offspring Study sugerira da nedovoljna apsorpcija B12 iz hrane može biti česta čak i u dobi od 26 do 49 godina.

Akademija stoga preporučuje da odrasli stariji od 50 godina uzimaju većinu svojih dnevnih potreba za B12 - 2,4 mikrograma za osobe od 14 godina, nešto više za žene trudnice - sintetički oblik vitamina u hrani ili u multivitaminskom dodatku. Sintetički B12 nije vezan na protein i na taj način zaobilazi potrebu za želučanom kiselinom. Za one koji jedu vrlo malo obogaćene hrane, dodatak s B12 vjerojatno je najbolja opcija.

Određene skupine, osim starijih ljudi, također su u opasnosti od nedostatka B12. To su vegetarijanci i vegani koji konzumiraju malo životinjskih namirnica ili žive bez njih; osobe s poremećajima u želucu i tankom crijevu, poput celijakije i Crohnove bolesti; kronični korisnici inhibitora protonske pumpe za kontrolu refluksa kiseline; i ljudi čiji je probavni sustav kirurški smanjen radi mršavljenja ili zbog liječenja raka.

Među onima kojima će najvjerojatnije nedostajati vitamina B12 su stariji pacijenti u staračkim domovima, čije su dijete ograničene. Manjak se može objasniti simptomom kognitivne disfunkcije, koji je čest među stanovnicima staračkih domova.

Teške bolesti

Nedostatak B12 može potrajati godinama dok se razvije, a simptomi mogu biti vrlo teški i na kraju poražavajući. To također može biti velik izazov za povezivanje takvih simptoma s hranjivim nedostacima.

David G. Schardt, viši nutricionist američkog Centra za znanost, istaknuo je kako simptomi manjka B12 uključuju umor, trnce i gubitak osjeta u rukama i nogama, slabost mišića i gubitak refleksa, koji može napredovati do konfuzije, depresije, gubitka pamćenja i demencije, ako je rast nedostatka veći.

Rani simptomi mogu biti obrnuto tretirani visokim dozama B12, koji se obično daje injekcijom. No, simptomi koji se odnose na oštećenja živaca i demenciju vjerojatno će biti trajni. Dakle, posebno je važno za ljude koji su u opasnosti od manjka B12 da se njihova krv testira povremeno. Na primjer, stručnjaci u Kaiser Permanente u Oaklandu, u Kaliforniji, sugeriraju da kronični korisnici inhibitora protonske pumpe razinu B12 trebaju testirati svake dvije godine.

Vegetarijanci i vegani ne trebaju očajavati. Osim B12 dodataka, razna komercijalno pripremljena biljna hrana, kao i neke žitarice za doručak, proizvodi od soje i jedne vrste prehrambenog kvasca utvrđeni su kao sintetički B12. Vegan Society preporučuje jesti dva do tri puta dnevno kako bi se od obogaćene hrane moglo dobiti barem tri mikrograma B12.

Međutim, dr. Ralph Carmel, umirovljeni hematolog, sada povezan s New York University, koji je desetljećima proučavao učinke B12, upozorava i na drugi problem - megadoze vitamina. On ističe da se prečesto događa da "oni ljudi koji trebaju B12, ne dobiju ga, a oni kojima ne treba, kao što su sportaši, često uzimaju prevelike doze - 2000 ili 5000 mikrograma dnevno. Nije još jasno što takve doze mogu učiniti u dužem razdoblju. Ako starija osoba ima nisku razinu B12, nemam ništa protiv toga da se uzima 500 ili 1000 mikrograma dnevno, ali 5000 je smiješno", ističe dr. Carmel.

Izdvojeno

06. kolovoz 2020 23:32