"Napravili su grupu u kojoj me ismijavaju. Ne mogu više." I. H. (13)
"Gurnuli su mi glavu u WC i snimali me kako molim za pomoć", izjava je jednog dječaka koji se javio Centru za sigurniji internet tražeći pomoć zbog online nasilja.
Iako su društvene mreže prvenstveno zamišljene kao nešto pozitivno, mjesto gdje ćemo dijeliti lijepe trenutke i uspomene s našim prijateljima i obitelji, stvarati prijateljstva, "ćakulati" i povezati se sa zajednicom, danas se to ipak malo promijenilo... Hejt je postao jedan od svakodnevnih načina komunikacije, a internet i društvene mreže idealna su platforma na kojoj se još više omalovažavaju vršnjaci i školske kolege.
Zamislite samo koliko je teško nositi se sa šamarima u virtualnom svijetu. Riječi bole jednako kao i udarci, ali ostavljaju dublje tragove. Svako treće dijete u Hrvatskoj doživjelo je neki oblik online nasilja. Ismijavanje, izbacivanje iz grupa, omalovažavanje, anonimne ružne poruke, prijetnje i ponižavanja, snimanje i širenje videa online neki su od načina na koje se djeca danas ponašaju što ostavlja ozbiljne posljedice na njihovo mentalno zdravlje i svakodnevno funkcioniranje.
TAJNE SVIJETA INFLUENSANJA
Danas više od 95 posto djece u Hrvatskoj ima pristup internetu, i to uglavnom putem mobilnih uređaja. A za što ga koriste? Prema istraživanju koje je provela agencija Kvaka za A1 Hrvatska, gotovo sva djeca prate influencere. Oni su im uzori i novi idoli, glavna inspiracija i motivacija – ukratko, sastavni dio života djece i mladih danas.
Ali da online svijet može biti daleko od zabavnoga, kreatori sadržaja definitivno znaju iz svoga iskustva, budući da se često susreću s hejterskim komentarima i "bullyingom".
Mi smo razgovarali s Nikom Pavičić, jednom od najuspješnijih hrvatskih influencerica, koja nam je otkrila kako se ona nosi s hejtom na internetu i istaknula važnost odgovornog influensanja.
– S godinama prestaneš mariti za tuđe mišljenje i shvatiš da nemaš ništa od toga da se nekome dokazuješ. Na početku karijere bilo mi je teže jer sam bila vrlo mlada i nepripremljena za sve što pozornost na internetu donosi. No s vremenom sam se prilagodila i vodim se time da uvažavam mišljenja samo onih ljudi do kojih mi je stalo ili ako netko ima validne komentare. Sve ostalo ili obrišem ili ignoriram – kaže nam Nika.
KAKO SE NOSITI S HEJTOM NA INTERNETU?
Danas mladi i djeca često zaboravljaju da je iza svakog ekrana ili profila na društvenim mrežama stvarna osoba kojoj se obraćaju, te ne razmišljaju o tome kako će se osjećati kad pročita ružne komentare. Nažalost, ovo je realnost u kojoj djeca i mladi danas žive. Nikad ne znate što se događa "iza zatvorenih vrata" i meta može biti bilo tko, a Nika nam je otkrila kako se ona nosi s hejterskim komentarima na društvenim mrežama.
– Poveznica gotovo svih je ta da su pisani preko lažnih profila ili profila bez informacija o identitetu, što puno govori o ljudima koji ih pišu. U većini slučajeva obrišem ih jer smatram da neki hejterski komentar dobiva važnost samo onog trena kada daš do znanja toj osobi/profilu da si ga uočio, pa mi je lakše to odmah u startu onemogućiti. Ali ima i dana kad samo ignoriram jer imam pametnijih stvari koje moram raditi.
Moj je savjet da na sve loše treba odgovoriti pozitivom i biti primjer u ovom uzburkanom svijetu. Hejterske komentare i sadržaj, naravno, treba prijaviti, blokirati i brisati, ali ljudima koji te ne vole ili ti zbog nekog razloga isključivo pronalaze mane najviše smeta kad si uspješan, ispunjen i sretan svojim životom jer tada vide da ne mogu utjecati na tebe. Tako da – samo pozitivno! – poručuje Nika.
DIJETE ĆE SE PRIJE POVEZATI S INFLUENCEROM NEGO S RODITELJEM
Prema rezultatima istraživanja agencije Kvaka, 58 posto djece smatra da influencerski sadržaj može utjecati na ponašanja i stavove djece, a čak 66 posto da taj isti sadržaj može smanjiti samopouzdanje i izazvati zavist njihovih vršnjaka. Baš kao i druge slavne osobe, kreatori sadržaja mogu imati pozitivan ili negativan utjecaj na svoju mladu publiku, a ključno je da mladi kritički razmišljaju o sadržaju koji prate.
– Najveći je problem taj što na društvenim mrežama vidimo unaprijed selektiran sadržaj, fragmente idealizirane stvarnosti. Pritom je glavni problem što se djeca počinju uspoređivati s takvim idealiziranim i fragmentiranim prikazima, što može dovesti do usvajanja perfekcionističkih standarda i postavljanja nerealnih očekivanja od samih sebe, čemu su nešto sklonije djevojčice. Broj lajkova ili komentara na objavu postaje oblik statusnog simbola, a djeca postaju ovisna o percepciji i evaluaciji drugih. Posljedično tome, djeca razvijaju nestabilan koncept "jastva" i češće iskazuju nižu razinu samopouzdanja.
S druge strane, zbog idealiziranih prikaza veće je nezadovoljstvo vlastitim životom i životnim okolnostima, što može dovesti i do nezdrave opsjednutosti samim sobom, na primjer fizičkim izgledom i svojim tijelom, a onda ponovno do opadanja uspjeha u školi, pogoršanja međuljudskih odnosa, socijalne izolacije i slično. Treba stalno podsjećati na to jer je stvaranje slike o samome sebi bitan aspekt odrastanja, a negativni utjecaji u ranom djetinjstvu mogu ostaviti traga i u odrasloj dobi – objašnjava sociologinja dr. sc. Nika Đuho.
Živimo u vremenu kad će se dijete prije povezati s influencerom nego s roditeljem. Upravo zbog toga što njihov glas posebno jako odjekuje kod djece, Centar za sigurniji internet (CSI) i A1 Hrvatska su u suradnji s kreatorima sadržaja pokrenuli projekt pod nazivom "Gen Z Akademija".
ŠTO JE ‘GEN Z AKADEMIJA‘?
Cilj je "Gen Z Akademije" na zabavan, ali edukativan način mladima dati uvid u njihove živote i način rada, te istaknuti da takve uloge sa sobom nose veliku odgovornost. Pritom su svi kreatori sadržaja završili Školu odgovornog influensanja i dobili certifikat "odgovornog influencera", a jedna od njih je i Nika.
– Veliki sam pobornik toga da sadržaj koji jedan kreator plasira mora biti nešto što bi smatrao prikladnim dati i svojem djetetu jedan dan da gleda i prati. To je neka moja mantra i time se vodim prilikom stvaranja sadržaja. Ono što me je potaknulo da se pridružim projektu je prilika da svojim primjerom usmjerim mlade na pravilan put odgovornosti i ponašanja na internetu.
Volim promovirati otvorenost, povjerenje i, ono najbitnije, pozdravljati različitosti i solidarnost. Bez toga, mislim da bi moj profil i rad bio manje značajan. Mislim da je upravo ta moja opuštenost i prikaz realnosti svakodnevnog života nešto što me izdvaja. Kad je loš dan, nemam problem reći kako se osjećam, potaknuti druge na razgovor o sličnim temama i svojim primjerom dati do znanja da je skroz OK osjećati – objašnjava influencerica.
ŠTO DJECU NAJVIŠE ZANIMA?
"Gen Z Akademija" pokazuje važnost educiranja mladih o odgovornom korištenju interneta i svijetu kreatora sadržaja i influencera. Kroz otvorene razgovore i praktične savjete djeca dobivaju alate kako bi osvijestila potencijalne opasnosti u online svijetu, ali i kako bi odgovorno koristila društvene mreže.
– Najviše ih zanima naša perspektiva postojanja na internetu i kako mi radimo neke određene stvari, a mi smo tu da ih usmjerimo i savjetujemo kako biti odgovoran i primjer generacijama oko sebe – objašnjava nam influencerica.
Online svijet povlači brojna pitanja o privatnosti, stvarnosti, neprimjerenom ponašanju i utjecaju koji on ostavlja na mentalno zdravlje i svakodnevno funkcioniranje djece. Stoga je važno odgovorno se ponašati na internetu!
– Najviše uspjeha i sreće u životu imat ćete onog trenutka kad shvatite da je najveća vrijednost biti svoj. Zagrlite sve mane i vrline i svojim primjerom budite tu za druge. Volim reći da smo svi mi na neki način domino-pločice koje pokreću jedni druge – poručuje Pavičić.
Sadržaj je nastao u suradnji Native Ad Studija Slobodne Dalmacije i A1 Hrvatska.