StoryEditor
SlikarstvoU ORGANIZACIJI ‘KULE‘

Večeras u Palači Milesi otvara se izložba radova Zlatana Vrkljana: Splićane i goste očekuju cvijeće, vrtovi i Lepantska bitka, isplati se vidjeti

14. srpnja 2021. - 15:00

U organizaciji Galerije Kula 14. srpnja će u Zavodu HAZU, u Palači Milesi, biti otvorena izložba radova Zlatana Vrkljana koja će u Splitu ostati postavljena čitav mjesec dana.

Autor se ovom prigodom odlučio predstaviti s tri tematske cjeline - prva je “Cvijeće“, druga “Vrtovi za pjesnike“, a treća “Lepantska bitka“.

Riječ je o slikama velikog, ujednačenoga formata koje se nastale u posljednjem razdoblju Vrkljanova rada u njegovu zagrebačkom atelijeru.

- Ciklus slika na kojima Vrkljan slika cvijeće amblematska su djela koja otkrivaju ne samo njegove tematske preokupacije nego istovremeno ukazuju na njegov stvaralački postupak - kaže akademik dr. sc. Radoslav Tomić ususret splitske izložbe.

- Na prvoj slici autor tankim crtama razdvaja posude s buketima cvijeća poredane u nizove stvarajući geometrijski kostur koji naznačenom linijom uspostavlja red smekšan svjetlosnim bljeskovima i vibrantnim, mekim potezima. Na drugoj slici istoga niza autor je postupio slobodnije: ukinuo je razdjelne linije te je bijele posude s cvijećem postavio na sivu podlogu, oslobodio ih čvrstih obrisa pa se čini kao da su njihove krhke forme izrađene od papira.

image
Radovi Zlatana Vrkljana nisu opterećeni tjeskobom i beznađem
Luka Mjeda


Na trećoj slici posude su bijele, međusobno povezane u gusto prepletenu strukturu, dok je cvijeće naznačeno crvenim i žutim mrljama i točkama. Time je kolorit, iako prigušen postao raznolikiji, sačuvavši nježnost i toplinu. Na četvrtoj slici cvjetni su aranžmani raspoređeni u nizove na srebrno-sivim policama ispred različito obojene pozadine, od tamnomodre do žute, crvene i plave.

Na taj način izradio je svojevrsni poliptih koji u sukcesivnim nizovima međusobno povezuje djela iste tematike, na kojima sitnim konstruktivnim i kolorističkim pomacima i preinakama provjerava svoje mogućnosti, napominje akademik Tomić.

Kreativna igra

Ukratko, Vrkljan u nizu slika iste tematike slika ono što ne može prikazati na jednoj. No kod Vrkljana nije riječ o predlošku koji umnaža, nego o početnoj ideji koju stvaralački razrješuje u različitim kompozicijskim pomacima i kolorističkim varijacijama. Krećući se od monokromije do suptilnih i složenih kolorističkih intervencija, Vrkljan u svom intimističkom i lirikom prožetom slikarstvu, zapravo preispituje ne samo granice vlastitoga slikarstva nego i štafelajne slike.

Primjerice, ciklus slika “Lepant“ nazvan je po glasovitoj bitci između Osmanlija i združenih katoličkih snaga 7. listopada 1571. godine. Umjesto složene kompozicije s perspektivnim planovima i dramatičnim narativom koji bi otkrili sudbonosno značenje pomorske bitke, Vrkljan niže u redovima mnoštvo brodova koji, primarno, bijelim jedrima sa simbolima križa i polumjeseca, sugeriraju pikturalno bogatstvo toga događaja.

- Umjesto nemira i drame, Vrkljan nudi kreativnu igru: poput djeteta koji od papira gradi brod, tako i on grupira mnoštvo jedrenjaka na plavoj i modroj podlozi, pojašnjava akademik Radoslav Tomić - Slike brodova velikoga formata, s razigranim kromatskim detaljima iskre prigušenim svjetlom u gustišu gestualno svježih i nepredvidivih pojedinosti povezanih jedinstvenim ritmom i vibracijama.

image
Vrkljan u Splitu izlaže radove velikog formata
 
Luka Mjeda


Ali, da ne bismo posve krivo vidjeli, njegova djela oblikovana sitnim mrljama i nakupinama točaka ili gustim, širokim i ujednačenim potezima nisu opterećena tjeskobom i beznađem, zaključuje akademik Tomić.

Kažimo još da je Zlatan Vrkljan (Zagreb, 1955.) predstavljao Hrvatsku na 48. Venecijanskom bijenalu, izlagao na više od 35 samostalnih izložbi u zemlji i u inozemstvu i dobitnik je brojnih priznanja, među njima i državne Nagrade "Vladimir Nazor", a odlikovan je i Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića za osobite zasluge u hrvatskoj kulturi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. kolovoz 2022 12:20