Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Kazalištelemin SF cabaret

‘Split in Space’ neobična i kvalitetna predstava koja će u splitskom kazališnom životu podići buru, a bit će i zgranutih i ljutitih

Piše Jasmina Parić
29. veljače 2020. - 00:16
Izvedba kvarteta glumaca je vrsna, uz rijetko viđenu energiju i hrabro prepuštanje eksplicitnijim scenamaGradsko kazalište mladih

Ako su megapopularne “Splićanke” znatno pomaknule repertoarnu odrednicu splitskog Gradskog kazališta mladih, SF cabaret “Split in Space” iste autorske ekipe otpustio je kočnice do kraja.

Autor i redatelj Ivan Leo Lemo okupio je dio muškog ansambla, Ivu Perkušića, Matiju Grabića i Sinišu Novkovića te jednu glumicu, Anu Gruicu Uglešić, i lansirao ih u prostor u koji ovaj teatar još nije zagazio.

Posve je jasno da je odlučio svući rukavice i ne zamarati se mišlju tko će se naći pogođen i uvrijeđen, tko će prigovarati ili se sablažnjavati.

Navalio je teškom artiljerijom na svaku društvenu pojavu čija kritika konzervativce čini nervoznima, pa prilikom njegova putovanja u svemir, nakon kataklizme na Zemlji, raspredaju priče o transseksualnosti i promjeni spola, nimfomaniji, ustaškoj emigraciji i otmicama aviona, hodočašćima i zavjerama. A ipak, s puno duhovitosti i radosti, udario je na ovu žestoku predstavu pečat ljubavi, u kojoj vidi glavni smisao života – bez obzira na to u kakvim se suludim oblicima javila.

Lemo je redatelj koji se tek nedavno predstavio kao dramatičar, a njegova predstava, svojevrsna posveta Almodovaru i žanru znanstvene fantastike, koncipirana je kao cabaret.

Ta forma, dakako, pretpostavlja pjesmu, ples i dosjetke, ali temelj ove izvedbe ipak su obilati monolozi. Očito je da intervencija dramaturga ne bi škodila, ali pisac i redatelj svjesno je pustio svoje čudne junake da se sat i četrdeset minuta nose s lavinama, gomilama teksta koji na momente dovodi do zagušenja.

Glumačka ekipa junački se nosila s iznimno teškim zadatkom. Budući da je ipak u pitanju cabaret, tjelesnost i scenski pokret od presudne su važnosti, a tu su se glumci, pod vodstvom koreografa Lea Mujića, pokazali uigranima, elastičnima, utreniranima i moćnima.

Iz prostora fizičkih akrobacija lako su uskakali u tekstualne, vrlo sportski vozeći slalom kroz priče krcate maštovitim tekstom, pa i podtekstom, a i prilično opakom vulgarnošću.

Lemo je odlučio ne ublažavati i ne šećeriti svoje viđenje današnjice – štoviše, izabrao je za svoje junake ekstreme, od kojih bi neki još i mogli naći mjesta u realitetu, do onih iz čistog SF-a.

Njegov torcidaš s Brda muškarac je zarobljen u ženskom tijelu i u Srbiji obavlja operaciju promjene spola. Pomoć i milosrđe nalazi u romskom naselju. Tu ulogu dijele Siniša Novković i Ana Gruica Uglešić. Matija Grabić pripada vrsti ljudi-guštera, trenutno u tijelu glumca, a Ivo Perkušić sin je ustaških emigranata koji su oteli avion. Oni u svemirskom brodu pomalo odbacuju sa sebe zemaljsku prtljagu; sa zagađene i raspale Zemlje stići će na novi planet, gdje će se štovati Hajduk i himna će biti “Daleko me biser mora”.

Ako završnica i jest pomirljiva, u duhu tolerancije, prava oda ljubavi i individualnosti, može se nagađati da će sukoba opet biti, budući da je golemi svemirski brod ponio u novi život gotovo sve Splićane, uključujući i poljudski stadion i Marka Perkovića Thompsona.

Ritam ove predstave, koja je ponešto preduga, dobar je, pri samom kraju, doduše, dolazi do spomenutog zagušenja i blagog pada, a potom se uz vatrometnu raskoš odvija efektna akcija polijetanja.

Izvedba kvarteta glumaca je vrsna, uz rijetko viđenu energiju i hrabro prepuštanje eksplicitnijim scenama, koje su uvijek natopljene humorom.

Matija Grabić, još uvijek student, moćna je scenska pojava, dominantna i opasna u liku guštera; diskretno svojoj izvedbi dodaje pokrete gmaza.

Ivo Perkušić kreirao je osobu zatrovanu bijesom i nesigurnošću koja ga vodi do ruba ludila. Uz to, spretno se prebacuje u lik splitske gradonačelnice šašavog prezimena Matejuška Milesi. Svoje komičarske sposobnosti i smisao za geg demonstrirao je Siniša Novković, dok je Ana Gruica Uglešić ostvarila ulogu koja joj odlično odgovara budući da je sportske građe i tamnijeg glasa, a začinila ju je komičnom ženstvenošću, za kakvom bi posegnuo bivši muškarac.

Scenografija Vesne Režić vizualno je proširila neveliku pozornicu i dodala još štih “Zvjezdanih staza”. Glazba Zvonimira Duspera Dusa je kvalitetna, ali pada u drugi plan zbog dominacije govornih dijelova, a kostimi Marka Marosiuka izazovna su varijanta odjeće superheroja, ciljano erotizirana.

Lemo se ovom predstavom obračunao sa svim osobama i pojavama koje ga odavno iritiraju, ali i pružio ruku pomirenja. Stvorio je veoma neobičnu, originalnu i kvalitetnu predstavu koja će u splitskom kazališnom životu podići malo bure, a da će biti zgranutih i ljutih – i to je sigurno. •

#SPLIT IN SPACE GKM SPLIT#IVAN LEO LEMO#ANA GRUICA UGLEšIć

Izdvojeno