StoryEditor
KazališteMlada i nagrađivana

Nikako da se shvati da su slobodni umjetnici nužni za opstanak teatra, kaže dramatičarka Ivana Vuković uoči premijere ‘Miša u toću‘ u GKL-u Split

18. rujna 2020. - 08:00
Ivana Vuković: Dramaturg u fazi improvizacije mora dobro naćuliti uši. Tako se u jednom trenutku dogodi da glumci bolje znaju tekst od meneDuje Klarić/Cropix

Gradsko kazalište lutaka Split, kao što je uobičajeno, započinje novu sezonu prateći početak nove školske godine.
I sezona i školska godina prvi put se odvijaju u novim uvjetima, vjerojatno je da će u hodu biti i izmjena i improvizacija, ali – prva premijera ipak je pred vratima. U subotu, 19. rujna, na sceni GKL-a bit će izveden "Miš u toću", autorice Ivane Vuković, u režiji Ivana Plazibata.

Splićanka Ivana Vuković diplomirala je dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu i već joj je nekoliko predstava postavljeno na različitim scenama. U rodnome gradu predstavila se publici krajem prošle godine sjajnom predstavom "Dijete našeg vremena" u produkciji PlayDrame i režiji Helene Petković. Potom je dramatizirala roman Ivana Kušana "Lažeš, Melita", pa joj je "Miš u toću" druga suradnja sa splitskim lutkarskim teatrom. Do sada nije pisala predstave za djecu, ali vjeruje u načelo da dobra dječja predstava mora biti interesantna svim generacijama.

Bit će to komedija u kojoj se kuha, svira, juri – jer, ipak su u igri mačka i miš – i preispituju vlastite i tuđe vrijednosti. U vremenu spektakla, superzvijezda i influencera u GKL-u su se odlučili ispričati priču o divljenju vlastitim uzorima, ali i o samopouzdanju i važnosti vjerovanja u vlastiti talent.

– Priča prati mišicu Mišku Sol – tumači je Ana Marija Veselčić – a ta mišica sjajno kuha. Sama je sve naučila, koristeći recepte iz bakine kuharice. Također, rado i eksperimentira s hranom. Njezin je uzor megapopularni chef Mačor Čili, iza kojega je uspješna karijera u kulinarskom TV showu, ali – upravo je dobio otkaz u restoranu u kojem je nakon televizije počeo raditi.

KISELE KREMPITE

Miška se nada da će mnogo naučiti od njega, najboljeg među najboljima, a chef Mačor nada se iskoristiti Miškine vještine kako bi vratio vlastitu slavu i "navući" će je na ideju da zajedno otvore restoran. U predstavi progovaramo i o potrebi da se međusobno podupiremo jer bez toga malo što možemo postići – kaže autorica teksta.

A što se kuha u novom restoranu? Ivana Vuković nabraja redom, od običnih, klasičnih, do sve šašavijih jela: pecipale, brujet, pizza, ali i mišja juha po receptu bake mišice, kisele krempite, slatka pašticada i slane hobine noge. Opaža se u ovom meniju šala na račun kojekakvih fancy ponuda u elitnim lokalima, a dramaturginja potvrđuje:

image
Ana Marija Veselčić: U pripremi predstave svatko je nešto dodao pa smo stvorili svoj svijet u kojem se osjećamo sigurno

– Zbog toga je naš superpopularni mačak i dobio otkaz jer je previše filozofirao oko hrane – a ipak je temeljna zadaća restorana ponuditi nešto kvalitetno i – jestivo.

Ivana Vuković, velika ljubiteljica animiranih filmova, kako ističe, "odrasla na Cartoon Networku", u suradnji s redateljem veliku je pozornost posvetila ritmu i efektnim slikama, a tekst je nastajao u tri faze.

– U postupku rada, koji veoma nalikuje autorskom kazalištu, prvo smo radili scenoslijed. Dakle, dala sam osnovne konture priče kroz koju smo svi zajedno prolazili. Potom su slijedile improvizacije – izvođači su na različite načine rješavali zadatke – a na kraju sam od svega skrojila konačnu varijantu.

– Ako želimo živu, duhovitu i brzu predstavu, faza s improvizacijama je nužna. Tako smo radili i u predstavi "Dijete našeg vremena", a do svih onih "baza" koje je smislilo četvero mladih glumaca sama ne bih došla u tri života. Dramaturg u fazi improvizacije mora dobro naćuliti uši. Tako se u jednom trenutku dogodi da glumci bolje znaju tekst od mene, a kada pogledam neku svoju raniju predstavu, uočim situaciju koja mi se čini potpuno novom – kaže Ivana Vuković.

PISATI PA KONOBARITI

Ona napominje i to da su u predstavi "Miš u toću" odlučili ostaviti po strani zdjele, a proces kuhanja predočiti – sviranjem.
Glazbu im je napisao Bojan Brajčić, glumac iz GKM-a, glumci su naučili svirati na klavijaturama i bubnjevima, a na pozornici je uz glumce Anu Mariju Veselčić, Milenu Blažanović i Franju Đakovića stalno i inspicijentica Željana Cvitanović, koja je završila muzičku akademiju.

Predstava se dovršava s puno veselja i entuzijazma, svi sudionici imaju vjere u budućnost teatra, ali – vremena su se promijenila, a položaj slobodnih umjetnika u vrijeme karantene pokazao je svu svoju krhkost. I u autorskom timu "Miša u toću" je više samostalnih umjetnika, uključujući redatelja, dramaturginju i glumicu Veselčić.

image
Ivana Vuković: Ako umjesto pet predstava godišnje radim osam, kvaliteta će padati
Duje Klarić/CROPIX

Ivana Vuković komentira:

– Ja sam izabrala biti slobodnjakinja jer mi takav način rada odgovara. Međutim, institucije moraju shvatiti da smo mi koji stvaramo predstave nužni za opstanak teatra. Nitko nas ne bi smio navoditi na to da pristajemo na lošije uvjete rada jer će se to osjetiti u kvaliteti predstava. Dakle, ako umjesto, recimo, pet predstava godišnje radim njih osam ili više, kvaliteta će padati. Ili će možda netko od nas postaviti tri predstave, a ostalo vrijeme konobariti jer mu se više isplati.

Znam da se programi reduciraju, kao i broj posjetitelja koji mogu ući u kazalište ili kino. Želim da se to što prije promijeni, kao, recimo u Francuskoj. Teatri i kina nisu žarišta zaraze, uostalom, na tim je mjestima publika disciplinirana, sjedi i gleda – niti pleše niti razgovara. Nije logično da su tramvaji i autobusi krcati, a da kazališta primaju trećinu publike koja je željna predstava – zaključuje Ivana Vuković.

Ana Marija Veselčić: Sviđaju mi se improvizacije i sloboda

Ana Marija Veselčić, koja je do sada tumačila niz uloga u splitskom GKL-u, tumači kuharicu Mišku Sol. Način rada s Ivanom Plazibatom i Ivanom Vuković, kaže, veoma joj odgovara.

– Jako mi se sviđaju improvizacije i sloboda koju imamo u okviru određenog zadatka i situacije. Kada se radi po strogo utvrđenom tekstualnom predlošku, zna doći do zamora materijala i do straha od pogreške. U pripremi ove predstave svi smo sudjelovali, svatko je nešto dodao pa smo stvorili svoj svijet u kojem se osjećamo sigurno. Zbog toga je i predstava nekako više – naša.

U "Mišu u toću" sviram na klavijaturama. Morala sam malo osvježiti ono što sam naučila u glazbenoj školi, ali nije mi bio problem uvježbati ono što je trebalo – kaže Ana Marija Veselčić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

22. listopad 2020 20:37