StoryEditor
Kazalištepremijerna kritika

Drama ‘Gordana neće doći‘ Jelene Bosančić u režiji Ivana Planinića na Splitskome ljetu dopadljiv je kazališni miks koji nije za svačiji ukus

9. kolovoza 2020. - 17:07
Stipe Radoja i Jelena Bosančić i nezaobilazni mikrofon  Tom Dubravec/hanza media

Dramska premijera Splitskog ljeta "Gordana neće doći" održana u Meštrovićevu kašteletu je manje-više dopadljiv miks raznih teatarskih žanrova, bogato nadograđen vrhunskom live glazbom i s pojedinim sjajnim glumačkim iskoracima.

"Gordana", nastala prema tekstu Jelene Bosančić, u režiji Ivana Planinića i uz autorski doprinos svih glumaca, donosi elemente drame, komedije, mjuzikla i stand-upa. Problematizira današnju otežanu komunikaciju među mlađom populacijom, točnije, osvjetljava konkretan problem inverzije donedavno uobičajenog načina ophođenja.

Prije upoznavanja uživo ljudi kontaktiraju i intimiziraju se pomoću suvremene tehnologije, a pri stvarnom susretu zauzlani su nelagodom i stidom. Ekran ih čuva poput neprobojnog štita, a kada istrče na čistinu, uvelike su ranjiviji. Predstava je oštro podijeljena u dva dijela. U prvom, četvero likova umreženih na razne načine, predstavit će se na vrlo konfuzan način. Malo su uz svoje laptope ili telefone uz koje grade vlastitu nerealnu sliku i dozvoljavaju sebi upuštanje u otužne strasti, a malo su u nekoj vrsti TV showa u kojem bi se također imali predstaviti, ali taj je teren nesigurniji.

Još jedna predstava s bliskim tjelesnim kontaktom Stipe Radoje
Tom Dubravec/hanza media

Taj dio obiluje izvedbenim i tekstualnim pretjerivanjima, kaotičnom gužvom i košmaran je, ali postavlja temelj za drugi dio. U drugom će doći do susreta uživo i do dramskog raspleta koji je predvidljiv upravo stoga što su u prvom dijelu za to ponuđeni ključevi. Jelena Bosančić i Ivan Planinić, uostalom, ne pretendiraju na trilersku napetost. Drugi dio uz to nudi mnogo prostora i slobode za demonstraciju glumačke vještine. Da se "Gordana" ne izvodi kao cjelina bez pauze, bilo bi prirodno govoriti o prvom i drugom činu.

IZ EKRANA U REALITET

Prvi, dramski prilično nečitljiv dio raskošno je nadograđen glazbom. Jazz-trombonist Miron Hauser, skladatelj predstave, nastupio je u tobožnjem TV showu uz pijanista Zorana Velića, kontrabasista Luku Brodarića, bubnjara Janka Novoselića i udaraljkaša Lazara Hierrezuela Ameda Zumetu. Moćan i siguran zvuk s elementima jazza i kubanske glazbe upravo je dominirao scenom.

U drugom "činu" bez glazbenika glumci su neminovno bili u prvom planu. Jelena Bosančić, koja i igra u vlastitome komadu, s dobrim razlogom donosi mekan, infantilan lik dječje književnice. U tu ulogu upisala je finu mjeru naivnosti i tuge - a i odlično pjeva. Stipe Radoja većim je dijelom u ekspresiji, ali kod njih dvoje, "virtualnog para", najizraženiji je iskorak iz ekrana u realitet. Goran Marković odlučio se za prikaz pomalo pospane dobričine, a Donat Zeko sjajan je u kreaciji nervoznog hipohondra koji se spotiče o vlastite riječi i pokrete.

Poklon glumaca i glazbenika
Tom Dubravec/hanza media

Ostali elementi predstave redom su joj išli u korist, od svjetlucave trash scene koja naglašava težnju za lakom zabavom (Ozren Bakotić) do kostima prikladnih karakterima (Sonja Obradović) te svjetla Srđana Barbarića i zvuka Tomislava Luetića.
U "Gordani" je mnogo suvišnog "nabrijavanja", a unatoč tome predstava ima i niz padova, no uspijeva samu sebe "popraviti". Uz to, mjestimično je i vrlo duhovita, a među izvođačima osjeća se razumijevanje i skladan odnos. Neće se baš svakome svidjeti, pogotovo ne gledateljima koji su skloniji pročišćenijim izvedbama, a ovdje se šeta od teatra apsurda do drevnih filozofskih razmatranja o ljubavi, od šablone do ekstrema.

Ipak, "Gordana" upozorava na konkretan problem i na krajnosti koje se mogu izroditi iz virtualnih kontakata. Ne bi bilo čudno ako se za neko vrijeme budemo morali ozbiljno resetirati i vratiti starim priručnicima o bontonu te iz njih učiti kako se ponašati prema živom čovjeku, kako konverzirati i održavati razgovor - kako dotaknuti onoga drugoga bez straha.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

02. rujan 2020 10:02