
Ovoga petka, 14. svibnja u 20 sati, publiku u Gradskom kazalištu mladih Split očekuje nova produkcija koja donosi sasvim drugačije viđenje scenskog uprizorenja.
Riječi otvorenosti, propitkivanja, suosjećanja i nade otvaraju se kao predložak kazališne predstave "Isus, sin čovječji" koju je osmislio i izvodi Belmondo Miliša, diplomirani glumac i diplomirani teolog.
Miliša, interpretaciju tekstova glasovitog pjesnika i mistika Kahlila Gibrana (Halila Džurbana) kombinira s vlastitim promišljanjima o biti Isusove poruke.
Pritom zastupa i daje glas svim kutovima gledanja – kršćanskim, agnostičkim i ateističkim.
Deset Gibranovih tekstova, deset je likova, imaginarnih Isusovih suvremenika koji svaki sa svojim uvjerenjima i temperamentima predstavljaju ljudske tipove i društvene klase i kao takvi izlažu dojmove o neobičnom čovjeku kojega su susreli.
- Ima tu bijesa, nerazumijevanja, mističnog prosvjetljenja... Upravo zbog toga ovi tekstovi nikada nisu izgubili svoju suvremenost jer u navedenim tipologijama s lakoćom razaznajemo psihološke i društvene modele našeg vremena, kaže Miliša, a Gibranovi tekstovi samo su polazište za autorski dio njegovog teksta.
Nije to tekst u klasičnom smislu riječi već vrlo slobodan oblik komunikacije sa samim sobom i s publikom. Autor koji je dobar dio života posvetio proučavanju religija, iznosi svoja razmišljanja, iskustva i nedoumice.
Anegdotalno, provokativno u slobodnoj formi koja dopušta uključivanje publike i pitanja, ova predstava je prvi korak GKM-a ka otvaranju filozofskog, dijaloškog oblika kazališta.
Teatarski eksperiment
- Ova teatarska forma je, barem za mene nešto novo, svojevrstan eksperiment. Sadrži elemente drame, motivacijskog govorništva, propovijedi i razmatranja a namjenjena je i onima koji vjeruju i onima koji ne vjeruju i onima koji se pitaju, pojašnjava Belmondo Miliša.
Dio tekstova, dodaje, odabrao je iz knjige Kahlila Gibrana "Isus, sin čovječji" koja sadrži male glumačke vinjete, čitav niz monologa Isusovih suvremenika.
Ti tekstovi nalikuju na kratke intervjue s ljudima koji su Isusa susreli i potpuno ga različito doživjeli. Riječ uzimaju Isusova baka, učenici, apostoli, njegovi neprijatelji farizeji, ali i oni koji su imali kratke i površne kontakte, poput mušterija koji su kod njega naručili neki drvodjelski rad.
Dojmovi su, razumljivo, kod svakoga drugačiji.
Izvedbu je Miliša zamislio tako da prvo govori u svoje ime - razmatra neki problem ili pitanje u rasponu od licemjerja do prosvjetljenja - i potom kreće kazališna čarolija, ilustrira tu istu temu tumačenjem nekog Gibranovog lika.
- Zahvaćen je veoma širok raspon tema. Jedna od njih je, recimio, estetika, u priči bogataša koji je kod Isusa naručio neki stolarski rad i uočio u njemu iznimnu preciznost. Isusova baka ima u obitelji nekog iznimnog, posebnog i nedohvatljivog što ne znači nužno i radost; takva osoba u obitelji može sa sobom donijeti i tugu distanciranosti.
Farizej pak predstavlja čovjeka koji strahuje od novoga. Novo učenje, nove dimenzije potresaju i remete sve ono čega se on čvrsto drži i izazivaju strah, a iz straha se rađa mržnja.
Spomenuti procesi događaju se i svima nama, pojedincima, kada nam se pojulja i raspadne sustav na koji smo navikli i kada u naš život uđe nepoznato - a to su već osobna, a ne religijska pitanja, kaže glumac.
Priča potaknuta krizom
Izvedba, napominje njen autor, namjenjena je publici koju zanimaju navedena pitanja, diskurs je pitak i razumljiv - napomena za one koji bi mogli očekivati isuviše "filozofiranja"- ali, zahtijeva određeni obrazovni temelj.
Napokon, u predstavi je riječ o životu samom i životnim situacijama koje su svima poznate.
Belmonda Milišu je u stvaranju ovog djela, u kome je povezao svoje misli s mislima čuvenog libanonskog pisca, motivirala i pandemijska kriza koja nikoga nije ostavila neokrznutim, već više od godinu dana.
- Protekle godine, kao i svi ljudi, jasnije sam osjećao dimenziju ljudske prolaznosti i imao potrebu podijeliti svoja razmišljanja o stvarima koje su već dugo u fokusu moga interesa, pojasnio je.
Izvedba će trajati nešto više od sat vremena, a glumac će se nakon izvedbe rado upustiti i u raspravu i razgovor s gledateljima.