StoryEditor
GlazbaKlavirom protiv korone

COVID će dovesti do većeg poštivanja klasične glazbe, kaže direktorica Piano Loop-a Vanesa Kleva

Piše Jakov Kosanović
26. kolovoza 2020. - 08:00
Split, 280819. Vanesa Kleva, direktorica Piano Loop Festivala. Bozidar Vukicevic/CROPIXBozidar Vukicevic/Cropix

Među zbivanjima koja su prošlog tjedna nepravedno prošla ispod radara zasigurno je i 7. izdanje Piano Loop Festivala. Pijanistički festival održan je u Dioklecijanovim podrumima od 16. do 20. kolovoza, okupivši čak šačicu najhrabrijih ljubitelja klavira, rekli bismo, satniju najvjernijih. Jer program je, koroni unatoč, bio krunski. Potvrdit će to i prvo lice Festivala, njegova direktorica Vanesa Kleva.

Iz razumljivih razloga ove su godine otpali neki prošle godine najavljivani aduti kao što su Francuz Alexandre Kantorow, Rus Dmitri Šiškin, i Argentinka Martha Argerich, ali jaki kvartet imena nije izostao: uz starog prijatelja festivala Lovru Marušića, tu su bili Goran Filipec i Martina Filjak, a i mladi Ivan Krpan. Kako bi sama ocijenila protekli Loop?

- Ovogodišnja etapa okupila je osebujne umjetničke figure zavidne međunarodne karijere. Ivan je jedini hrvatski dobitnik u povijesti prestižne nagrade na natjecanju Feruccio Busoni, Martina je dobitnica zlatne medalje natjecanja u Clevelandu, Filipec sa španjolskom adresom, osim što koncertira najčešće po Južnoj Americi, posvećen je istraživačkom radu, na Sorboni je doktorirao na djelima Franza Liszta, priprema i knjigu o klavirskoj izvođačkoj umjetnosti.

Lovri je ovo već 4. nastup na Loopu i iz godine u godinu svjedoci smo njegove sve veće umjetničke zrelosti.

Kad smo prošle godine razgovarali, rekla si da ste izgradili parter od početnih 100-200 ljudi u publici do tisuću. Taman smo se poveselili populaciji festivala, kad evo ti socijalne distance. Kako je, dakle, bilo ove, 7. godine što se tiče publike? Je li se publika bojala stiskati u Podrumima? Ako jest, hoće li to utjecati na financijsku stabilnost?

- Ove godine je na festivalu bilo ukupno 196 ljudi. U odnosu na lanjskih tisuću, kada je, posebice na koncertu Ive Pogorelića jedva bilo prostora za misli, ovogodišnji su koncerti nalikovali na De Chiricovu mizanscenu.

Nažalost, ako se situacija s COVID-om nastavi, koncerti klasične glazbe predstavljat će elitističke događaje, za šačicu odabranih sretnika visoke platežne moći, jer će cijene ulaznica razmjerno smanjenom broju publike radi isplativosti trebati narasti nekoliko puta. S druge strane, pozitivan aspekt takve situacije je taj što će to neminovno dovesti do još većeg poštivanja klasične glazbe.

O Ivanu će brujati svijet

I ove godine imali ste jednu pijanističku zvijezdu u nastajanju. Što će Piano Loop značiti u curriculumu Ivana Krpana?

- S obzirom na to da je jedini festival u Hrvatskoj fokusiran isključivo na pijanizam, na kojemu su nastupila brojna svjetski priznata imena, takav nastup diže rejting samom glazbeniku. Ali željela bih istaknuti da je u ovom slučaju utjecaj vice versa, s obzirom na to da je Ivan pijanist endemskog talenta, izrazite tankoćutnosti, ali i glazbenik zrelog promišljanja s akcentom na transcedentalno u glazbi. Sigurna sam da će Ivan postati jedan od onih Hrvata o kojima će brujati svijet.

Hrvatski dom u Tončićevoj je umiven i spreman... što je s dvoranom? Kad će otvoriti vrata za Piano Loop? Ili su Podrumi bolja opcija, friškija i prostranija?

- Hrvatski dom će s obzirom na logistiku i novi klavir koji bi trebao biti u dvorani biti rješenje mnogim glazbenim udrugama u gradu, ali je preuranjeno govoriti o uvjetima korištenja prostora.

Kad smo već kod Podruma, prošle godine smo spomenuli da bi se Grad i Županija trebali založiti više od tih nekih nematerijalnih podrški za ovu manifestaciju... jesu li vas ove godine uvažili više od 20 posto?

- Pratili su nas Ministarstvo kulture i Ured za kulturu Grada Splita. Županija je poništila natječaj. Vremena su zahtjevna, nije vrijeme za kuđenje. Treba duboko udahnuti, zaroniti i pričekati da prođe.
Sretna sam što smo i sa smanjenim sredstvima izgurali projekt i ako smo usred ovog sveopćeg apsurda pružili ovima najhrabrijima, koji su se usudili doći na koncerte, barem kratkotrajni bijeg iz realnosti.

Mnogi su se prepali aktualne situacije... Ima li Piano Loop strategiju B u slučaju da higijenske maske potraju?

- U slučaju da situacija potraje mislim da će jedino logično rješenje za koncerte biti izlazak na otvorene prostore, na zastavu na Marjanu, recimo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. rujan 2020 20:37