
Imati film noir u ciklusu klasika splitskog ljetnog kina dva utorka zaredom blagovijest je za svakog filmofila. Najprije Wellesov "Touch Of Evil" pa "Red Rock West" (1993.) Johna Dahla. Doduše, "Red Rock West" je uletio kao zamjena za prvoplanirane "Ralje", ali na kraju se odlično nadovezuje na "Dodir zla" (noir, neo-noir).
"Red Rock West" se nadovezuje i na prošlogodišnje "Posljednje zavođenje", također u režiji Dahla, nedovoljno opjevanog predstavnika američke nezavisne kinematografije devedesetih, za razliku od Quentina Tarantina ("Psi iz rezervoara", "Pakleni šund"), braće Coen ("Fargo", "Veliki Lebowski") i Kevina Smitha ("Trgovci", "Natjeravajući Amy").
Po jedan Dahlov film svakog ljeta mogao bi postati tradicija. Ili barem neka bude još idućeg ljeta, da se njegova neslužbena neo-noir trilogija kompletira s projekcijom "Ubij me ponovno". Dahlovu trilogiju kronološki čine "Kill Me Again", "Red Rock West" i "The Last Seduction".
A "Red Rock West" je središnji i vjerojatno najbolji ili najposebniji dio trilogije: film transcendira žanr noira i isprepleće ga s vesternom. Oba žanra Dahl voli i poznaje kao vlastiti lijevi i desni džep sudeći po "Red Rock Westu", svojevrsnom kaubojskom noiru i preteči filmova kao što su "Nema zemlje za starce" i "Sve ili ništa".
Noir nije često ambijentiran na američkom Zapadu i rijetko ima protagonista poput bivšeg marinca, Teksašanina Michaela Williamsa (Nicolas Cage u jednom od boljih izdanja). Michael bi se lako mogao naći i u vesternu, gdje bi bio jedan od onih dobrih kauboja lutalica. Da paralela s vesternom nije slučajna, potvrđuje negativac koji Michaela naziva kaubojem.
"Tko ima pištolj, kauboju?", pitat će negativac Michaela držeći ga na nišanu. On čak i više pripada vesternu nego noiru. Naime, prepošten je za noir ("Ti si fin dečko. Pokušavam biti..."), a i prilično nabildan, izgledajući kao da se Cage zagrijava za akcijski blockbuster "Con Air", tim više što na početku filma "rockyjevski" radi sklekove na jednoj ruci nasred ceste bogu iza nogu.
Njegovo poštenje je evidentno kad na razgovoru za posao, za koji je prevalio put od 1700 kilometara, prizna da ima ozlijeđenu nogu, riskirajući da ga poslodavac neće zaposliti. "Što ćeš sad", pitaju Michaela. "Ne znam, možda opljačkam banku", našali se on. Hoće li Michael opljačkati banku?
Vraga, neće uzeti ni nekoliko novčanica od 20$ iz otvorene blagajne na benzinskoj crpki, iako su ga mamile budući da u novčaniku ima samo pet dolara, taman za gorivo do idućeg gradića Red Rock, kamo dolazi naći posao, a sukobit će se sa zločestim, korumpiranim šerifom poput dobrog i poštenog kauboja lutalice.
Vestern sreće noir njegovim dolaskom u gradić. Jer, Michael odmah po dolasku zakorači u lokalni bar/"saloon" i vlasnik Wayne (izvrsni J.T. Walsh; "Slom") zamijeni ga za nekog drugog koga je očekivao iz Teksasa. "Trebao si doći prošli petak, ovdje si zbog posla, zar ne?", pita Wayne i Michael odgovori potvrdno, privučen zaradom od 5000 dolara sad i još pet kad "ono obaviš".
Kvaka je da se "ono" odnosi na smaknuće Wayneove žene Suzanne (Lara Flynn Boyle) jer ovaj je Michaela zamijenio za profesionalnog ubojicu. "Najbolje da izgleda kao obična provala", sugerira Wayne. Sa svežnjem novčanica u ruci, Michael odlazi na ranč izvan Red Rocka kod Suzanne.
"Ne znam kako bi ti to rekao, ali tvoj muž te želi ubiti. Mrsko mi je kad nevina osoba strada, no to je puno love", govori Michael, privučen ljepoticom. Suzanne ne djeluje pretjerano iznenađena i prenuta. Naprotiv, ona je spremna na isto i udvostručuje "ponudu koja se ne može odbiti" ("Kum") ako bi se Michael "pobrinuo" za Waynea. Komplikacije počinju kad u gradić stigne i pravi profesionalni ubojica, "Lyle iz Dallasa" (Dennis Hopper).
Centralni noirovski, "pulpfictionovski" zaplet je izvanredan, a labirintni podzapleti se na njega prirodno vežu i prilično su nepredvidljivi, puni "twistova" i tajni likova, laži i obmana kakve nije red otkriti. Osim što koketira s vesternom, Dahl se uklapa u crnohumorne krimiće u kojima "krvavo jednostavno" postane krvavo kompleksno kad jedan "zajeb" okrene stvari naopako, ali i filmove u devedesetih o koincidencijama, odnosno akcijama i reakcijama, uzrocima i posljedicama što gone priču naprijed.
Likovi se čine kao da su dospjeli iz noira pedesetih i ubačeni u film poput "Paklenog šunda" i "Čekajući smrt u Denveru", ali i "Magnolije", što je veliki plus za Dahla. Oni čine film, kao i njihove akcije, tj. reakcije na situacije u kojima se nalaze i pokreće ih želja da zarade neku kintu (od 5000 do 500.000 dolara) i prođu nekažnjeno.
Neki od njih jesu žanrovska arhetipologija (korumpirani moćnik, fatalna žena, plaćeni ubojica), no glumci ih odbijaju načiniti tipičnima, čak i ukoliko su slične uloge već odigrali. Ako Cage nije glumio u ovakvim filmovima (npr. stubokom drukčiji nastup u "Arizona Junioru"), pa ni otad ("Napuštajući Las Vegas", "Hrid", "Čovjek bez lica"...), Hopper je specijaliziran za likove poput Lylea, ali nije isti u odnosu na "Plavi baršun", "Brzinu" i "Vodeni svijet".
"Toliko si slatka da bi te mogao pojesti", Lyle kaže Suzanne i kasnije se čudi da ima gorih ljudi od njega. "Eto ti ljudske prirode", razočarano će Lyle. Rečenice su, kao što vidite, sočno napisane i Dahl pronalazi crni humor i u tvrdokuhanim noirovskim dijalozima ("Sviđaš mi se, ne goni me da te upucam").
Kad se Suzanne misli što da napravi, Michael joj veli "Na tvom mjestu bi tražio razvod". "Gdje su otišli", Wayne pita Lylea kojeg je Michael onesvijestio šakom. "Otkud znam, sat i pol sam gledao svoje vjeđe", odgovara Lyle. Spominjući "Blue Velvet", zanimljivo je da je Dahl ujedinio Hoppera s Flynn Boyle ("Twin Peaks") i Cageom ("Divlji u srcu"), glumcima iz filmova Davida Lyncha.
Mogao je i ovo ispasti nadrealni košmarni "lynchovski" noir s obzirom da Michael, spletom beizlaznih okolnosti, nikako da napusti Las Vegas, pardon Red Rock, kao da se nalazi u noćnoj mori, nekakvoj "Zoni sumraka". Međutim, dok Michael pokušava napustiti gradić pun nemorala (znak "Napuštate Red Rock") i ponovno se u nj nevoljko vraća kad ga situacija na to nagna ("Dobrodošli u Red Rock"), Dahl radije boja noir bojom crne komedije. Dobrodošli u "Red Rock West".