StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Matrix Uskrsnuća‘: Cyberpunk nije mrtav

24. prosinca 2021. - 17:45

Hoćemo li ga vidjeti opet? Mislim da hoćemo jednog dana... Završne riječi iz filma "Matrix Revolutions" ostvarile su se 18 godina kasnije. Neo se vratio u četvrtom dijelu cyberpunkovskog SF akcijskog serijala "Matrix Resurrections" Lane Wachowski, koji će mnogi o(t)pisati kao nepotreban, kako su otpisivali i "Reloaded&Revolutions".

"Uskrsnuća" to načelno i jesu, ali "matrixovski" cyberpunk nije mrtav: priča ovog serijala je i dandanas potrebna, odnosno aktualna, čak i aktualnija nego na prijelazu novog milenija, kad je prvi "Matrix" postao fenomen.

FILM: Matrix Resurrections; SF akcija; SAD, 2021. REŽIJA: Lana Wachowski ULOGE: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ***

Film nije donio samo vizualnu revoluciju s usporeno-zamrznutim "bullet time" efektima na zlatnoj sredini raskošne spektakularnosti blockbustera Jamesa Camerona (tekući "heavy metal" učinci "Terminatora 2", rešetanje pločica i ostakljenih zgrada a la "Istinite laži") i akrobatske borilačko-pucačke kinetike Johna Wooa (naoružani "slow motioni").

Bio je intelektualno stimulativan s kompleksnom pričom koja je bila prirodna nadogradnja "Terminatora" (čovječanstvo pod vladavinom strojeva i proročanstvo o mesijanskom spasitelju), odnosno "Potpunog sjećanja" i "Grada tame" (crvene pilule, san-java, simulirana stvarnost).

Oslobađanje "čipiranih" ljudi prikopčanih na matricu u digitalnoj stvarnosti, odnosno računalno generiranoj simulaciji, otključavanje uma, slobodna volja, (cyber)punkerski poziv na "rage against the machine" revoluciju... Poznato, zar ne?

U vrijeme prijašnjih "Matrixa" ljudi nisu bili robovi tehnologije kao danas, pod utjecajem društvenomrežnih ili stramingovskih algoritama, "kontrolirani" od servera i njihovih kreatora koji kodiraju "matrixovske" virtualne svjetove, niti su bili zarobljeni u ponavljajućim petljama, poput aktera videoigara i digitaliziranih hollywoodskih blockbustera.

"Matrix" je danas svuda oko nas u trenutku kad je "Resurrections" krenuo u kina. "Ljudi žele da ih se kontrolira", opaža netko u novom filmu, gdje slobodan um (p)ostaje jedan od glavnih motiva priče koja djeluje kao potpuno sjećanje na "Matrix", pa i deja vu prvog dijela, da ne kažemo "deja Woo".

Početak "Uskrsnuća" gotovo je identičan originalu iz 1999. godine. Naoružani policajci ulaze u prostoriju i nišane u ženu odjevenu u crni lateks. "Posve deja vu", nema što. "Znam što se iduće događa, znam ovu priču", govori novi ženski lik Bugs (Jessica Henwick) promatrajući zbivanja u matrici unutar matrice i preotimajući riječi iz gledateljevih usta.

Međutim, žena u crnom latekstu neće skočiti i "zamrznuti" se načas u zraku prije nego što uputi nožni udarac u prsa policajca dok se kamera vrti oko nje za 180 stupnjeva. Nema "bullet time" efekta ili "vremena metka". Ni žena, kad je bolje pogledamo, nije Trinity (Carrie-Anne Moss) kakvu poznajemo, nezaboravna Neova (Keanu Reeves) partnerica u ljubavi i akciji.

"Možda ovo nije priča za koju mislimo da jest", veli Bugs. I jest i nije budući da "Resurrections" boravi na sve tanjoj granici remakea/reseta i nastavka, ali njegov boravak ima veoma pametni visokokonceptualni metafilmski odmak na tragu "Posljednjeg akcijskog junaka" i "Nove noćne more Wesa Cravena", kao u rijetko kojem novijem blockbusteru.

Neo je od hakera iz prvog filma avansirao u sredovječnog dizajnera igara znanog po pravom imenu Thomas Anderson i prva je scena virtualna preslika njegova gejmerskog koda. U oko upadaju akcijske figurice iz "Matrixa" na njegovu stolu, uključujući Trinity s uzijima u padu s nebodera iz "Reloadeda" i lignjolike robote.

Thomas je prije 20 godina stvorio revolucionarnu trilogiju videoigara "Matrix", koja mu je toliko ušla pod kožu da se sve više gubi između zbilje i iluzije, zbog čega posjećuje psihoanalitičara (Neil Patrick Harris). Warner Bros u filmu traži od njega nastavak trilogije, umjesto nešto posve novo, kao što je u stvarnosti od Wachowski tražio četvrti dio jer "prerade prolaze" i "priče nikad ne završe".

Ako neće on(i), Warner će angažirati nekog drugog. Citat "I dalje pričamo iste priče s drugim imenima i licima" krajnje je samosvjestan s obzirom na to da se Thomasov šef (Jonathan Grof) zove Smith kao agent Huga Weavinga u prva tri filma, a Yahya Abdul-Mateen II ("Candyman") preuzima ulogu Morpheusa od Laurencea Fishburnea.

Stječe se dojam kako je Wachowski svjesna dvojbene ideje nastavka i na njega je nevoljko pristala, radije da ga snimi sama nego da njezino čedo preuzme neki drugi redatelj. A kad je već pristala na "Uskrsnuća", odlučila je dati ljudima traženi nostalgični "trip", jer "ništa ne smiruje tjeskobu kao malo nostalgije", ali i usput demitologizirati mitologiju "Matrixa", onako kako bi to napravio David Lynch ("Mulholland Drive") ili možda čak Federico Fellini ("Osam i pol").

Na taj način "Resurrections" je logičan nastavak "Revolutionsa", koji je završio neobično i antiklimaktički, bez očekivanog trijumfa junaka. S najmetafilmskijim metafilmom godine i šire Wachowski cinično propituje smisao postojanja ovakvih nastavaka i subvertira dominantnu hollywoodsku "sequel-reboot" blockbustersku matricu današnjice koju je "Matrix" dijelom oblikovao franšizacijom originalnih ideja.

Postavka je ingeniozna i film bi, kao takav, bio znatno bolji da vizualno-akcijski ne nalikuje recentnim blockbusterima kakve satirizira. "Uskrsnuća" ne dosežu koreografsku akcijsku ljepotu i čistoću prvog filma, pa i nastavaka, odveć izgledajući kao suvremeni blockbuster prenapucanih i nerijetko raspuknutih piksela.

Nitko nije očekivao novu revoluciju, odnosno novo "vrijeme metka", ali "Resurrections" baš i ne uspijeva oduzimati dah u adrenalinskim borilačkim ili pucačkim sekvencijama i potjerama, premda pokušava izvesti nešto novo u sceni usporenog ili usporenijeg pokreta u usporenom pokretu unutar istog "slow motion" kadra.

Nesumnjivo je da Neo "još uvijek zna kung fu", no njegove borbe više ne koreografira Yuen Woo-ping ("Tigar i zmaj", "Kill Bill"), niti film producira Joel Silver ("Demolition Man", "Operacija Swordfish"), pa Wachowski često snima scene nervoznom kamerom i sjecka ih u montaži kao da režira novog "Jasona Bournea" i doživljava "virtualni delirij tremens", spomenut u "Revolutionsu".

Završna potjera s Trinity i Neom na motociklu dobro je zamišljena, ali nije realizirana kao jurnjava u "Reloadedu", možda i zato što se odvija po mraku. Ipak, film diže emocija, i završnica s ljubavnicima na nišanu helikoptera na krovu nebodera podsjeća na to zašto smo zavoljeli "Matrix". Nije to samo zbog akcije, nego i romanse sada sredovječnih junaka. Najbolji SF par Trinity i Neo dobili su priliku ostvariti nikad dublju konekciju, prepraviti svijet i nacrtati duge na njegovu nebu boje vanilije.

Animirana Bakica kao Trinity

Relativno sličnu "matrixovsku" meta-postavku imao je ove godine i novi "Space Jam" koji je ubacio JeBrona Jamesa u server, a animirane "Looney Tunes" likove u scenu iz prvog "Matrixa" pa je Bakica glumila Trinity.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. rujan 2022 02:50