
Glavna pretendentica za ovogodišnjeg Oscara u kategoriji glavne ženske uloge Jessica Chastain na kraju je i osvojila zlatni kipić za nastup u “Očima Tammy Faye”. I neka je. Moglo se navijati i za Nicole Kidman (“Being The Ricardos”) ili Kristen Stewart (“Spencer”), ali Chastain je zaista sjajna u ulozi Barbike televizijskog evanđelizma Tammy Faye, znatno bolja od filma koji nosi ime njezina lika u naslovu.
Ovo je njezina treća nominacija za Oscara unatrag deset godina, nakon sporedne uloge u “Tajnom životu kućnih pomoćnica”/”The Help” i glavne u “Zero Dark Thirty”. Kucnuo je čas da i Jessica dobije zlatni kipić. Bilo je i vrijeme. Utoliko, Oscar za Chastain dolazi i kao priznanje njezina desetogodišnjeg glumačkog djelovanja i rasta iz uloge u ulogu.
Glumica je privukla pažnju na sebe 2011. trima raznolikim, nijansiranim ulogama supruge u “Tajnom životu kućnih pomoćnica”, “Drvu života” i “U zaklon”. Bilo je odmah jasno da se radi o kvalitetnoj dramskoj glumici s izgledom hollywoodske zvijezde od milijun dolara.
Chastain je balansirala između tih polova, glumeći karakterne uloge u prestižnijim filmovima (“Nestanak Eleanor Rigby”, “Interstellar”, “Godina nasilja”, “Marsovac”, “Velika igra”) ili serijama (“Prizori iz bračnog života”) te budžetiranim blockbusterima (“Lovac i ledena kraljica”, “X-Men: Dark Phoenix”, “Ava”, “355”), a dala je obol i na hororima (“Crimson Peak”, “Mama”, “Ono: Drugo poglavlje”).
Izvedba u filmu “The Eyes Of Tammy Faye”, inspiriranom istoimenim dokumentarcem iz 2000., kruna je njezine karijere, zasluženo pozlaćena Oscarom. Oči Tammy Faye/Jessice Chastain hipnotiziraju gledatelja od uvodne scene, kad ih kamera posnimi u krupnom kadru, zajedno s njezinim licem i usnama.
Tammy se sprema izići na pozornicu i razgovara sa šminkericom. “Umjetne trepavice su moj zaštitni znak. Možete raditi sve što hoćete, ali trepavice ostaju gdje jesu”, govori Tammy čija je šminka trajna, kao i prepoznatljivi tuš na očima. “To ste stvarno vi”, kaže šminkerica.
“Da, to sam ja”, zaključi Tammy. Scena je simbolična za film, tj. Jessicinu ulogu. Iako je skrivena ispod maske/šminke, također nagrađene Oscarom, to je stvarno Chastain i ona pronalazi Tammy kao pravu osobu, lik od krvi i mesa.
Uloga je lako mogla ispasti teška karikatura s obzirom na to da film naglašava šljokičastu, tabloidnu karikaturalnost svijeta televizijskog evanđelizma i propovjedničkih likova poput Tammy i njezina supruga Jima Bakkera (Andrew Garfield; bio u utrci za Oscara s ulogom u “tick, tick... BOOM!”), no Jessica odbija lik načiniti takvim.
Redatelj Michael Showalter (“Moja ljubavna priča”) pokušava režirati “Oči Tammy Faye” na zlatnoj sredini kičavih filmova “Moj život s Liberacijem” i “Ja, Tonya”, samo je previše je formulaičan u biografskoj strukturi priče o usponu i padu Tammy i Jima. “The Eyes Of Tammy Faye” nije na kreativnoj razini “I, Tonya”, ali Chastain je jednako dobra kao Margot Robbie, čak i bolja.
Film se razvija po “defaultu” biografske drame, pa bogobojaznu Tammy nakratko upoznajemo kao djevojčicu i studenticu, prije nego što se skrasi u vezi i braku s Jimom te zajedno stupe u biznis “iscjeljivanja ljudi” i pokrenu televizijski kanal s parolama tipa “Bog je na našoj strani” i “Bog vas voli”.
Showalter ne uspijeva ući duboko u njihov svijet televizijskog evanđelizma, no fino rekreira neke trenutke iz tog svijeta, primjerice Tammyn revolucionarni TV intervju koji je vodila s gay pastorom oboljelim od AIDS-a, velečasnim Steveom Pietersom (Randy Havens), što je izazvalo buru među anti-gay konzervativnim tele-evangelistima, na čelu s Jerryjem Falwellom (Vincent D’Onofrio), a nju učinilo progresivnom junakinjom za prava homoseksualaca i LGBT zajednice.
Zato Jessica ulazi duboko pod kožu Tammy u svim njezinim fazama života i karijere, od naivne studentice u šezdesetima do osramoćene propovjednice i ovisnice o tabletama i dijetalnoj Coca-Coli u osamdesetim i devedesetim godinama prošlog vijeka. Glumačka transformacija nije samo tjelesna, već i duševna, prenoseći unutarnja trvenja lika.
Nije Chastain gotovo neprepoznatljiva zbog maske, nego i zato što odašilje drukčiju glumačku energiju u odnosu na sve prijašnje izvedbe, u potpunosti nestavši u ulozi. Kad redatelj na kraju filma pokaže prvu Tammy, ne zna se gdje počinje ona, a gdje završava Jessica. Hallelujah!