StoryEditor

POSLJEDNJI AKCIJSKI JUNAK Purpurna ruža Schwarzeneggera, prije 25 ljeta flop, danas pop

22. kolovoza 2018. - 14:49
Last-Action-Hero

Okružen dinosaurima našao se junački policajac Jack Slater (Schwarzenegger) u jednoj sceni McTiernanova "Posljednjeg akcijskog junaka". Modeli dinosaura na nekakvoj izložbi nijemo su, svisoka, gledali u Slatera kako pliva kroz gusti katran i podsjeća na Schwarzeneggera prekrivena blatom u McTiernanovu "Predatoru". Slika iz (ne)shvaćenog remek-djela i jednog od najboljih Schwarzeneggerovih filmova, aluzivna na teškaški blockbuster duel "Last Action Hero" vs. "Jurassic Park" iz ljeta 1993., prenesena je u zbilju.

Vizionarski i vizualno revolucionarni "Jurski park" izišao je kao pobjednik iz tog "versusa" i o njemu se više govori(lo). No, ako je nekoć bio flop, "Posljednji akcijski junak" je danas pop i jasno je da je ostavio podjednakog, možda i većeg (vizualnog) traga u kinematografiji u nadolazećim godinama. U "Last Action Hero" pojavljuje se digitalizirana slika Bogarta u prepoznatljivom baloneru, što je sigurno raspirilo maštu za trendovsko oživljavanje pokojnih glumaca/likova ili pomlađivanje na njihovu nekadašnu sliku i priliku.

Genijalna sekvencija kad mladi filmofil zamišlja Schwarzeneggera kao Hamleta umjesto Laurencea Oliviera i u glavi stvara akcijski “trailer“ poslužila je kao kamen temeljac za “Sin City“ i slične kolorne eksperimente (crno-bijelo u boji žerave kubanske cigare i metaka napaljenih strojnica).  "Posljednji akcijski junak" je utro put autoironičnim "celebrity" satirama poput "Biti John Malkovich" i "J.C.V.D.", posebice "tarantinovski" samosvjesnim, autoreferencijalnim filmovima koji probijaju "četvrti zid" i izvrgavaju porugi popkulturne, žanrovske i vlastite klišeje.

Tko zna bi li "Scream" vrisnuo, "Shrek" se nacrtao, a "Kick-Ass" i "Deadpool" prašili dupe da nije postojao "Last Action Hero". Sigurno je i da ne bi bilo filmova s mnoštvom popkulturnih referencija poput ovogodišnjeg "Ready Player One". Spielberg je namignuo McTiernanu u vidu kinoreklame za "Jacka Slatera III" pored koje protrči T-Rex, ali ne i nekom većom (p)osvetom, tipa da "avatari" glavnih likova ulete u "Posljednjeg akcijskog junaka", ne "Isijavanje", premda je lako zamisliti da bi James Halliday volio ovaj film.

Pa ipak, mnogi nezasluženo pamte "Posljednjeg akcijskog junaka" po onomad medijski prenapuhanom dvoboju box-office titana Spielberga i Schwarzeneggera u kojem je potonji izvukao deblji kraj. Analogni Schwarzenegger je na filmu pobijedio CGI Terminatora ("T2"), ali u stvarnosti nije mogao izići na kraj s digitalnim dinosaurima koji traže najmodernije digitalno kino. Ironično, "Posljednji akcijski junak" upravo je prorokovao takvu filmsku zbilju.Staro kino u kojem se na početku filma vrti “Jack Slater III“, dok slika ne izgubi fokus, nalazi se pred zatvaranjem i tu će doći neki multipleks.

A kad besmrtni Slater iz "Jacka Slatera IV" iskorači u naš stvarni svijet gdje "stvari stoje drukčije" i "negativci mogu pobijediti", kako shvaća zlikovac sa staklenim okom Benedict (Charles Dance), on će posumnjati u svoje sposobnosti s obzirom da je lišen moći kakve ima na kinoekranu, pa i suočiti se sa smrtnosti. Na trenutke u Slatera kao da sumnja i njegov najveći fan Danny (Austin O'Brien), iako u filmu vjeruje u junaka kao u Boga. "Nećeš umrijeti dok ti zarada filmova ne počne padati", tješi on Slatera dok su još u filmu rečenicom koja se pokazala proročki zlokobnom.

Već po toj rečenici jasno je da je "Last Action Hero" onda bio prepametan i preslojevit za vlastito dobro kao "akcijska" inačica "Purpurne ruže Kaira" Woodyja Allena. Akcijskom heroju McTiernan dopušta da otkrije kako je izmišljen i da mu je čitav život film u kojem mora dizati zgrade u zrak itd. jer tako pišu scenaristi, poput koscenarista ovog filma Shanea Blacka ("Lethal Weapon", "The Last Boy Scout"). Jednako tako, stvarnim – ustvari isto filmskim – likovima poput vremešnog operatera Nicka (izvrsni Robert Prosky) dozvoljava da kažu kako se nikad prije nisu sreli s nekim iz fikcije.

"Meta" komponenta doseže vrhunac u fascinantnoj sceni kad se Schwarzeneggerov Slater u zbiljskom svijetu, na svečanoj premijeri "Jacka Slatera IV", sretne s pravim Schwarzeneggerom. "Ne sviđaš mi se, donio si mi samo bol", prigovara filmski lik glumcu koji ga igra, a iz njega možda progovara sam Schwarzenegger koji se u toj fazi polako odmicao od akcijskih uloga i u njima radije vidio Stallonea (plakat "Terminatora 2" sa Slyem umjesto Arnieja), postajući sve češće junak komedija, Termić iz vrtića.

"Last Action Hero" predstavlja satirični komentar Schwarzeneggera na samoga sebe, odnosno imidž koji je gradio unatrag deset godina, ali izrečen s puno respekta prema vlastitim likovima i akcijskom žanru koji su on, McTiernan i Black oblikovali. Benedict je u daljnjem rodu s Hansom Gruberom (Alan Rickman) iz McTiernanova "Die Harda", a Slater amalgam Schwarzeneggerovih likova iz "Komandosa" (Hamlet naoružan do zuba), "Sirovog ugovora" (vožnja kabrioleta uz rock soundtrack), "Predatora" (crvena majica)...

Avanture Slatera izgledaju kao da je Dutch iz "Predatora" opustio frizuru i našao se u "Umri muški"/"Smrtonosno oružje" tipu akcića osamdesetih u kojem nakon bujne eksplozije junak biva lakše ozlijeđen, a policajci stradavaju "dva dana do mirovine", kako gledajući "Jacka Slatera IV" predviđa Danny. U Dannyjevim filmofilskim očima vrti se cijeli film. Njegove oči trepere očaravajući čaroliju akcijskog filma u kojem je lako zamisliti i "jednog od prvih akcijskih junaka" Hamleta s kubankom u ustima i strojnicom u rukama. Tako je funkcionirao um klinca osamdesetih i devedesetih koji bi kad otvori oči vidio (akcijski) film.

Dječje oči, ali i one odraslog djeteta pune su filma općenito kod McTiernana, od Bergmana do Formana. Presedan je za ljetni studijski blockbuster – onda i sada – da je u ovako direktnoj vezi s filmskom klasikom. Iz ekrana newyorškog art-kina izlijeće Smrt “Sedmog pečata“, obilato se parafrazira “Amadeus“ ("pokvareni" F. Murray Abraham je “onaj koji je ubio Mozarta“), a Nick žali što nije iskoristio čarobnu ulaznicu da ga teleportira u filmove s Merlinkom, Gretom Garbo i Jean Harlow. "Posljednji akcijski junak" je ljubavno pismo čitavoj kinematografiji i magiji kina kao zvijezdi vodilji filmofila poput Dannyja kojima je ulaznica putovnica za drugi svijet. McTiernanov prolaz u drugu dimenziju, između stvarnog i filmskog svijeta, sjaji kao svjetlo kinoprojektora.

item - id = 562065
related id = 0 -> 1146126
related id = 1 -> 1145461
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2021 02:14