StoryEditor
Film & TVOSCAR 2022.

Naš kritičar prognozira dobitnike u najvažnijim kategorijama Akademijinih nagrada: kad se sve oduzme i doda, ostaju ‘Šape pasje‘ ili ‘CODA‘

Piše Marko Njegić
24. ožujka 2022. - 07:30

Tko kaže da su Oscari predvidljivi, ne gleda dodjelu. Gotovo svake godine bude neko veće iznenađenje u oskarovskoj noći, naročito posljednjih nekoliko sezona. Sjetimo se pobjede filmova “Moonlight”, “Zelena knjiga” i “Parazit”, trijumfa Olivije Colman i Anthonyja Hopkinsa...

Nekakav obrazac još uvijek postoji (prethodne nagrade kao smjernice, od Zlatnih globusa do BAFTA-e), ali dobitnike zlatnih kipića baš i nije lako predvidjeti, no predviđanja su dio novovjeke tradicije, jednako kao i nostalgičarsko prigovaranje da Oscari “nisu što su nekoć bili”.

Jednim dijelom i nisu, u smislu da se za njih više nadmeću niskobudžetna i umjetničkija ostvarenja, a manje popularniji filmovi i blockbusteri, ali to ne mora biti negativno konotirano. Do prije nekoliko godina japanski film kao što je “Drive My Car” bio bi nominiran samo u “međunarodnoj” kategoriji, dok se sada natječe za čak četiri kipića, uključujući onaj glavni, što je ohrabrujuće za kinematografiju kao takvu.

Članovima Akademije se zalomi neki slabiji film koji nema što tražiti među nominiranima, poput “Ne gledaj gore”, no dokle god nominacije dobivaju budući klasici kao “Drive My Car” i “Licorice Pizza”, za Oscare ne trebamo brinuti.

image

Nominenti(ce) u kategoriji glavne ženske i muške uloge

Miguel Medina/AFP

NAJBOLJI FILM

Netflixove “Šape pasje” slovile su kao zicer za najbolji film, dok Appleova “CODA” nije odnijela nagrade Ceha producenata i scenarista. Između ova dva filma odvijat će se bitka u koju se možda (s velikim “M”) sa strane uključi “Belfast”, eventualno “Priča sa zapadne strane”.

”The Power Of The Dog” je izgubio momentum, ali na strani tog filma su Zlatni globus i BAFTA, 12 oskarovskih nominacija (naspram tri “CODA-ine”), činjenica da je istovremeno artistički intiman i vesternski klasičan, koliko god da okreće naglavačke žanr i njegovu mitologiju, a govori i o aktualnim temama poput homofobije, toksične muškosti i mizoginije. Konačno, “Šape pasje” se uklapaju u profil filma kakav posljednjih godina odlazi s glavnom nagradom (“Zemlja nomada”), a pobjeda može biti nadoknada za poraz “Planine Brokeback”.

image

Jane Campion i Benedict Cumberbatch, 'Šape pasje'

Promo

”CODA” je sušta suprotnost kao sentimentalna dramedija, film kakav zadnjih godina rijetko trijumfira na Oscarima, no to je stvar koja može ići u prilog, uz recentne nagrade. Jer, “CODA” nudi kolektivni “feel good” osjećaj, nasušno potreban u “feel bad” vremenima, od COVID-a do invazije na Ukrajinu.

Istina, film nije nominiran za režiju ili montažu, što ide u paketu s pobjednikom otkako je 1934. potonja kategorija uspostavljena, ali “Green Book”, duhovno najbliži “CODA-i”, odnio je zlatni kipić bez nominacije za redatelja. Zadnje, ne i najmanje važno, sentimentalnost filma je autentična po mjeri politički korektnih vremena, pa i revolucionarna, računajući broj gluhonijemih glumaca oko čijih likova se vrti priča. Dosad su samo glumci osvajali Oscara za uloge gluhonijemih likova (“Djeca manjeg boga”). Je li vrijeme da Oscara osvoji i film? Riskirajmo i recimo da jest.

Oscara najvjerojatnije dobiva: “CODA”.
Glavni pretendent: “Šape pasje”.
Mogao je biti nominiran: “Najgora osoba na svijetu”.
Osobni favorit(i): “Drive My Car” i “Licorice Pizza”.

REŽIJA

Za razliku od prijašnje kategorije, u ovoj ne bi trebalo biti iznenađenja. Jane Campion i Steven Spielberg konkurirali su za Oscara 1994., ona s “Pianom”, on sa “Schindlerovom listom”. Spielberg je pobijedio. Gotovo 30 godina kasnije, pobijedit će Campion s “The Power Of The Dog” naspram njega i “The West Side Story”, neovisno o tome što je Spielbergov mjuzikl najentuzijastičnije režiran film uz “Licorice Pizza” Paula Thomasa Andersona, kojemu Oscar očito nije (još) suđen.

image

Jane Campion redateljica je filma “Šape pasje".

Valerie Macon/AFP

Ovo je Campioničina druga nominacija za režiju, čime je postala prva žena kojoj je to uspjelo. Ako osvoji zlatni kipić, Campion će naslijediti prošlogodišnju pobjednicu Chloe Zhao (“Nomadland”) i biti tek treća žena s Oscarom za režiju nakon nje i Kathryn Bigelow (“Narednik James”). Sve je na njezinoj strani, od neupitnog umijeća i prethodnih nagrada (Zlatni globus, BAFTA), do toga da je subvertirala muški žanr i ušutkala homofobične komentare poput onog “kaubojskog” glumca Sama Elliota. We are the Campions!

Oscara najvjerojatnije dobiva: Jane Campion (“Šape pasje”).
Mogao je biti nominiran: Denis Villeneuve (“Dina”).
Osobni favorit(i): Paul Thomas Anderson (“Licorice Pizza”) i Ryusuke Hamaguchi (“Drive My Car”).

GLAVNA ŽENSKA ULOGA

Iznimno jaka konkurencija: Penelope Cruz (“Paralelne majke”), Olivia Colman (“Mračna kći”), Kristen Stewart (“Spencer”)... No, sudeći prema pisanju stranih medija, ovo bi mogla biti godina Jessice Chastain. Ima to smisla. Chastain je jedna od najboljih glumica današnjice koja još uvijek nema Oscara, a nominacija za “Oči Tammy Faye” njezina je treća nakon “Tajnog života kućnih pomoćnica” i “Zero Dark Thirty”.

Glumici pomaže i to što je uistinu sjajna i gotovo jedva prepoznatljiva ispod prostetike u ulozi žene koju tumači u rasponu od četiri dekade, od uspona do pada. Pomaže joj i to što je ta žena stvarna osoba, tele-evanđelistica i LGBTQ ikona Tammy Faye, kao i osvojena nagrada Ceha glumaca kao moguća potvrda Oscara.

image

Jessica Chastain
 

Valerie Macon/AFP

S druge strane, odmaže joj što njezin film nema nijednu drugu važniju nominaciju, a za takve filmove su glumice samo dvaput dobile Oscar, (Charlize Theron za “Čudovište”, Julianne Moore za “I dalje Alice”), od čega je potonjoj Akademija ostala “dužna” kipić nakon pet nominacija. Odmaže joj i što za konkurenciju ima Nicole Kidman (“Being The Ricardos”) u vrhunskom izdanju.

Kidmanici je ovo peta nominacija, no samo je jednom osvojila zlatni kipić, dakle malo za glumicu njezina kalibra, jednu od najboljih unatrag dvadesetak godina. Za ovu ulogu je, k tome, odnijela Zlatni globus Chastainici ispred nosa, a glumi nikog drugog doli legendarnu TV komičarku Lucille Ball (“I Love Lucy”) koja je rušila tabue. Oscar za Kidman bio bi i priznanje za Ball. I Love Nicole?

Oscara najvjerojatnije dobiva: Nicole Kidman (“Being The Ricardos”).
Glavna pretendentica: Jessica Chastain (“The Eyes of Tammy Faye”).
Mogla je biti nominirana: Renate Reinsve (“Najgora osoba na svijetu”).
Osobni favorit(i): Nicole Kidman (“Being The Ricardos”) i Kristen Stewart (“Spencer”).

GLAVNA MUŠKA ULOGA

Ovo bi mogla biti godina i Willa Smitha, zapravo takoreći jest. Godine 2002. on se našao u konkurenciji s Denzelom Washingtonom i izgubio od njega (“Ali” – “Dan obuke”), no sada će ga najvjerojatnije pobijediti (“King Richard” – “The Tragedy Of Macbeth”). Mala je šansa da velika zvijezda i jedan od najpopularnijih američkih glumaca ne osvoji Oscara iz trećeg pokušaja (“Ali”, “U potrazi za srećom”) za dramski fino kalibriranu ulogu oca teniskih sestara Williams, vjerojatno najbolju i najzreliju u karijeri.

Kucnuo je čas, reklo bi se. Smith je, usto, za “Kralja Richarda” već osvojio BAFTA-u i nagradu Ceha glumaca, ali ne i Zlatni globus koji je pripao Benedictu Cumberbatchu (“The Power Of The Dog”). Prije nego što napišemo “gem, set i meč” za Smitha, ne treba isključiti Cumberbatcha, prethodno nominiranog samo jednom za “Igru oponašanja”.

image

Will Smith
 

Angela Weiss/AFP

Cumberbatch je nikad bolji u silovitoj i slojevitoj ulozi kauboja koji glumi kaubojštinu na Divljem zapadu kako bi sakrio homoseksualnost. Ne treba otpisati ni Andrewa Garfielda, apsolutnog miljenika publike nakon izlaska novog “Spider-Mana”, za inspirativnu i inspirirajuću ulogu pokojnog glazbenog genija Jonathana Larsonatick, tick... BOOM!”. Pa ipak...

Oscara najvjerojatnije dobiva: Will Smith (“King Richard”).
Moguće iznenađenje: Benedict Cumberbatch (“Šape pasje”).
Mogao je biti nominiran: Nicolas Cage (“Svinja”), Franz Rogowski (“Konačna sloboda”).
Osobni favorit(i): Andrew Garfield (“tick, tick... BOOM!”) i Benedict Cumberbatch (“The Power Of The Dog”).

SPOREDNA ŽENSKA ULOGA

Svako toliko neki novi glumac ili glumica osvoje Oscara “iz prve” i zauvijek izađu iz anonimnosti. Za Arianu DeBose malo je tko čuo prije njezine energične, zarazne uloge u “West Side Story”, a ako, bolje reći kad dobije Oscara, postat će i službeno zvijezda.

image

Ariana DeBose

Ben Stansall/AFP

Oskarovske zvijezde su naklonjene ovoj glumici: osim što je pokazala glumačko, pjevačko i plesačko umijeće u Spielbergovu mjuziklu, osvojila je apsolutno svaku moguću ključnu nagradu (Zlatni globus, BAFTA, Ceh glumaca) i Oscar je logičan plesni korak dalje.

Povijest će se prema svemu sudeći ponoviti i Ariana će dobiti Oscara za istu ulogu za koju je njezina prethodnica Rita Moreno osvojila zlatni kipić u originalnoj verziji “Priče sa zapadne strane”.

Oscara najvjerojatnije dobiva: Ariana DeBose (“Priča sa zapadne strane”).
Mogla je biti nominirana: Caitriona Balfe ("Belfast"), Ruth Negga (“Prolasci”).
Osobni favorit(i): Jessie Buckley (“The Lost Daughter”) i Kirsten Dunst (“Šape pasje”)

SPOREDNA MUŠKA ULOGA

Najsigurnija kategorija uz režiju i sporednu žensku ulogu. Oscara 99,9 posto dobiva gluhonijemi glumac Troy Kotsur (“CODA”), dok Ciarán Hinds (“Belfast”), Kodi Smit-McPhee i Jesse Plemons (“The Power Of The Dog”) te J.K. Simmons (“Being The Ricardos”) mogu biti sretni “samo” zbog nominacije i aplaudirati kolegi, koliko god da su i sami odradili kvalitetne uloge.

image

Troy Kotsur
 

Valerie Macon/AFP

Kotsur će se pridružiti kolegici iz filma Marlee Matlin (“Children of a Lesser God”) kao drugi gluhonijemi osvajač Oscara u povijesti. U odličnom i nagrađivanom ansamblu glumaca filma “CODA”, on se najviše izdvaja i krade scene svojom komičarskom ekscentričnošću i osjećajem za dramu. Ovaj glumac je duša filma koji vas može nasmijati i rasplakati, što radi u lijepoj sceni kad njegov lik nasloni ruku na vrat kćerke kako bi preko vibracija osjetio/čuo njezino pjevanje.

Oscara najvjerojatnije dobiva: Troy Kotsur (“CODA”).
Mogao je biti nominiran: Ben Affleck (“The Tender Bar”).
Osobni favorit(i): Troy Kotsur (“CODA”) i Jesse Plemmons (“The Power of The Dog”).

MEĐUNARODNI FILM

”Najgora osoba na svijetu” je osvojila i nominaciju za scenarij, tako da se može prometnuti u nekakvo iznenađenje iz sjene, možda i “Flee”, povijesno nominiran kao međunarodni, dokumentarni i animirani film.

No, “Drive My Car” je nominiran i za najbolji film, ne samo međunarodni, a ima i još dvije nominacije, što ga automatski stavlja u prednost nad njima, naročito ostalim konkurentima kao što je “The Hand Of God”.

image

Ryusuke Hamaguchi, ‘Drive My Car’
 

Ben Stansall/AFP

Repriza oskarovske godine u kojoj je trijumfirao “Parasite” je izgledna i teško da “Drive My Car” može ostati posve kratkih rukava, posebice nakon osvajanja Zlatnog globusa i BAFTA-e. Oscar će se zasluženo odvesti u Japan. Oscara najvjerojatnije dobiva: “Drive My Car”.

Moguće iznenađenje: “Najgora osoba na svijetu”.
Mogao je biti nominiran: “Heroj”, “Kupe br.6”, “Konačna sloboda”.
Osobni favorit(i): “Drive My Car” i “The Worst Person In The World”.

Ostale važnije kategorije

Dokumentarni film: “Summer Of Soul” ili “Flee”

Animirani film:Encanto”, eventualno “Flee”

Adaptirani scenarij: “Šape pasje” ili “Drive My Car”

Originalni scenarij: “Licorice Pizza” ili “Belfast”

Vizualni efekti: “Dina” ili “Free Guy

Montaža: “Šape pasje” ili “tick, tick... BOOM!”

Fotografija: “Dina” ili “Šape pasje”

Scenografija: “Dina” ili “Ulica noćnih mora

Kostimografija:Cruella” ili “Priča sa zapadne strane”

Glazba: “Šape pasje” ili “Dina”

Pjesma: “No Time To Die”

Zvuk:Za smrt nema vremena” ili “Dina”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. srpanj 2022 00:01