
Milenijalska generacija dobila je najvećeg glasnogovornika u norveškom redatelju Joachimu Trieru ("Repriza", "Oslo, 31. kolovoza", "Glasnije od bombi", "Thelma"). Rijetko tko kao Trier razumije i autentično portretira milenijalce, njihove egzistencijalne dvojbe, društvene pritiske, potragu za samim sobom, nemir i kolebljivost, tj. općenito osamljenost, otuđenost i melankoliju u digitalnom dobu sveopće povezanosti.
"Oslo, August 31st" je napose savršen preslik ukupnosti svega toga i jedna od najboljih festivalskih drama novog milenija. Nakon što se hrvatskoj publici predstavio upravo "Oslom, 31. kolovoza", na ZFF-u 2011., Trier se ove godine vratio novim filmom, premijerno prikazanim u Cannesu, kamo je Renate Reinsve zasluženo osvojila nagradu za glavnu glumicu (europska zvijezda je rođena).
Povratak simbolično zatvara jedan desetogodišnji krug jer "Najgora osoba na svijetu" zaokružuje Trierovu neslužbenu trilogiju o mladima u Oslu koji u njegovim očima postaje "odjednom drukčiji grad"."The Worst Person In The World" ("Verdens verste menneske") prirodan je nastavak onoga što smo vidjeli u filmovima "Reprise" i "Oslo, August 31st", samo što je sada ženski lik glavni, a tumač prethodnih protagonista Anders Danielsen Lie (svojevrsni norveški Chris Evans) nalazi se u sporednoj ulozi.
Promjena je simbolična i sugerira smjenu generacija u neumitnom protoku vremena koje Trier ovom trilogijom ovjekovječuje kao Richard Linklater u "Prije svitanja&Prije sumraka", tj. "Prije ponoći". Anders Danielsen Lie, poveznica s "Reprizom" i "Oslom", sada glumi četrdesetogodišnjaka Aksela, što i jest. S druge strane, Renate Reinsve je kao protagonistica Julie u dobi u kojoj je on bio u prijašnjim filmovima, nadomak tridesete.
Glavni lik, Julie, impulzivna je 20-i-nešto-krupno-godišnjakinja koja ne može odlučiti čime bi se bavila u životu i često radi krive odluke u potrazi za pravim poslom, ali i muškarcem. Počinje studirati medicinu da bi shvatila da "njezina strast je duša, um, ne tijelo" (kao i Trierova), pa se prebacuje na psihologiju, da bi se odatle prešaltala na fotografiju i zaposlila u knjižnici.
Fotografija joj ide od ruke, a čini se da ima i dara za pisanje kad napiše esej o oralnom seksu u #MeToo eri, kao što ga je imao glavni lik "Osla", makar nije pisao (o tome), već secirao članke popkulturnog časopisa kao "Seks i grad", viđen očima Schopenhauera.
Film prati 12 poglavlja u njezinu životu, uključujući prolog i epilog, tijekom kojih pratimo njezinu dugogodišnju vezu sa strip-majstorom i naizglednom srodnom dušom Akselom, ali i novog muškarca u životu Eivinda (Herbert Nordrum), kojeg upoznaje kad na povratku kući upadne na vjenčanje. Eivind je također u vezi pa njih dvoje flertaju na "d" od dodira tako da ne prevare partnere.
Razgovor i flert se protegne sve do još jedne nezaboravne zore u nekom Trierovu filmu ("Oslo"), a redatelj ponovno pokazuje zašto ga volimo kad u usporenom pokretu snimi "poljubac" Julie i Eivinda preko dima cigarete. Tu je savršeno jasno da je "Najgora osoba na svijetu" drukčija romantična komedija, odnosno festivalski rom-com na Trierov način.
Konvencije žanra su osvježene kreativnom režijom, iskrenijim i realističnijim pogledom na muško-ženske odnose, golim emocijama, eksplicitnijim scenama seksa no inače i, prvo i najvažnije, kompleksnijom junakinjom koja izgleda kao stvarna osoba, ljudsko biće s manama i vrlinama, ne samo filmski lik.
Toliko da možemo zapisati da je "The Worst Person In The World" festivalski/milenijalski odgovor na "Annie Hall" (proplamsajevi animacije uz dašak/dodatak snolike psihodelije kad Julie čvakne gljive) ili "When Harry Met Sally" (povezanost likova kroz godine).
"Najgora osoba na svijetu" je Trierov najpristupačniji film dosad, ali još uvijek "trierovski". Redatelj ponire u melankoliju romantične komedije, otvara neka egzistencijalistička pitanja o ljubavi (može li se voljeti dvije osobe istovremeno?), gubitku i mladosti, odnosno kontemplira o tugi i radosti kao sastavnom dijelu odrastanja i sazrijevanja, života kao takvog.
Približno savršen spoj festivalskog realizma i filmske magije, "The Worst Person In The World" je sasvim izvjesno film za "best of" listu 2021., a ujedno ima najbolju/najljepšu scenu godine, neviđenu unutar žanra, koja izaziva trnce na tijelu. Cijeli svijet nakratko staje i zamrzava se u vremenu dok Julie trči ulicama grada do Eivinda kako bi ga poljubila. Romantični "freeze frame" za sva vremena.