
"Tvoja jedina svrha je da paziš na ovog psa." – "Finch" (2021.)
Interakcija čovjeka i robota srce je još jednog friškog filma, igranog "Fincha", nastalog u produkciji Apple TV+, s dvostrukim oskarovcem Tomom Hanksom u glavnoj ulozi. Kao i "Nesavršeni robot Ron", "Finch" je zamašnjak utjecajnih filmova, ali nije njihova gola reprodukcija, već ima nešto svoga, uključujući i vlastitu emociju.
Konačno, iza filma stoje ljudi verzirani u znanstvenu fantastiku, redatelj Miguel Sapochnik ("Repo Men") te scenaristi Ivor Powell i Craig Luck koji su se kalili radeći kao producenti ili dio tehničke ekipe SF-ova kao što su "Alien", "Istrebljivač", "Jupiter u usponu", "Uništenje" i "Solo: Priča iz Ratova zvijezda".
Nedvojbeno, na film je utjecao Hanksov "Brodolom života", pa ne čudi da je redatelj tog klasika, oskarovac Robert Zemeckis, ovdje kreditiran kao izvršni producent. Utjecao je na "Fincha" i Pixarov "Wall-E", kao i "Chappie" i "Marsovac". Spojite navedene filmove i dobit ćete "Fincha" u kojem robot, vizualno prilično impresivna kreacija, izgleda kao da bi mogao biti izgubljeni limeni/metalni brat Wall-E-ja, Chappieja, pa i K2SO iz blockbustera "Ratovi zvijezda: Rogue One".
Mehanički lik je Jeff (pogođeno kalibriran glas Caleba Landryja Jonesa), a njegov kreator je titularni Finch Weinberg (Hanks), jedan od posljednjih preživjelih ljudi na sve manje nastanjivoj Zemlji nakon nekakve solarne apokalipse koja je planet pretvorila u pustopoljinu.
Na taj način Finch je nekakav Geppetto, Jeff Pinokio, uz tu razliku da su prešli iz Disneyjeva crtića u "madmaxovsku" postapokaliptičnu budućnost prašine i dima, gdje su oluje česte i pogibija je izvjesna, ako ne od njih, onda od visoke radijacije i tome slično.
Ovo je film o preživljavanju, kao svojevrsni "The Martian" na Zemlji umjesto Marsu te u društvu robota i neodoljivog psa mješanca (Goodyear), ali i "road movie" budući da Finch i Jeff odlaze na put prema San Franciscu nakon što više ne mogu ostati u St. Louisu.
To je film i o životu i smrti jer Finch umire (nije "spoiler", vidimo da pljuca krv) i zato je stvorio robota da se ovaj može brinuti o njegovu psu. "Tvoja jedina svrha je da paziš na ovog psa", govori Finch i u jednom trenutku ga ukori "Znam da si rođen jučer, ali vrijeme je da odrasteš".
Naravno, Jeff će odrastati, odnosno početi učiti o ljudima i uz njega i njegove lekcije naučiti što je to "ljudsko iskustvo", iako mu je zasad, na početku puta, samo 72 posto podataka "uploadano" u memoriju, što inicira tračak trilera, u smislu hoće li se učitavanje dovršiti prije nego Finch umre.
Neovisno o tome, Jeff postaje humaniji svakim kilometrom puta, a Hanks nanovo potvrđuje zašto je ponosni vlasnik dvaju Oscara ("Philadelphia", "Forrest Gump") i kako je u ulozi nesretnog brodolomca Chucka Nolanda iznio cijeli "Castaway" sam ili s odbojkaškom loptom Wilsonom.
Uspjeti ostvariti interakciju s neživim objektom ili robotom i izazvati emociju mogu samo najveći glumački majstori i Hanks je definitivno jedan od njih. Glumac drži ekran u još jednom njegovom "one-man show" nastupu i ne treba mu nitko osim robota i psa u njegovom drugom filmu za Apple TV+ nakon prošlogodišnjeg jednako solidnog "Greyhounda" koji na našu (i njegovu) žalost preskače kinodistribuciju.
Bez Hanksa bi možda više upadalo u oko da je koncept "Fincha" uvjetovan COVID-19 boljkom u pogledu angažmana drugih glumaca, čime film dijelom ostavlja dojam nastavlja trend svedenih "koronskih" produkcija (nedavni "Otet", "U zemlji" i "Izlet", da ne spominjemo opet "U lockdownu" i co.).
No, gledatelj jedva da to primijeti zbog fino budžetirane produkcije i uvučenosti u priču, još jednu na temu odnosa čovjeka i robota, ali dovoljno svježu za gledanje. Nijansirani, na trenutke baš nadahnuti Hanks ima nekoliko divnih scena, kao kad priča Jeffu kako je pronašao psića ostavljenog u ruksaku i odlučio ga zadržati.
Jedna od potentnijih scena je ambijentirana u napušteno kazalište nalik kinu, ali nije ispunila metafilmski potencijal, što se ne može reći za ovaj pošten, nerijetko dirljiv film u cijelosti koji fino balansira SF, avanturu, "survival" i dramu. "Finch" podsjeća na to što znači biti čovjek u ova sve manje čovječna vremena, formirajući jedno od najneobičnijih kinematografskih prijateljstava kao zalog moguće buduće humanosti planeta – između robota i psa.