StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Divlji u srcu‘: Vatreni ljubavnici na izgubljenoj cesti

Piše Marko Njegić
12. veljače 2025. - 23:32

Zreli za novo vrednovanje bili su “Divlji u srcu” (“Wild At Heart”, 1990.) nakon smrti Davida Lyncha kao jedan od svega par filmova redateljskog velikana koji nije još bio gledateljski obnovljen i recenzentski popraćen unatrag nekoliko godina. Ako “Divlji u srcu”, ne spadaju u njegove same vrhunce i nisu najviša razina “Mulholland Drivea”, “Izgubljene ceste”, “Straigtove priče” i “Plavog baršuna”, dobitnik canneske Zlatne palme s Nicolasom Cageom i Laurom Dern u glavnim ulogama je suštinski, kvintesencijalni Lynch.

Upravo je u “Wild At Heart” Lynchova muza Dern u ulozi Lule izgovorila znakovitu rečenicu “Cijeli ovaj svijet je divlji u srcu i čudan na vrhu” (“This whole world’s wild at heart and weird on top”). Time Dern nije samo dala naslov “Divljima u srcu”, već praktički i definirala “wild at heart and weird on top” poetiku legendarnog režisera koja je baš ovdje bila potencirana do ekstrema.

FILM: Wild At Heart; romantični krimi triler; SAD, 1990. REŽIJA: David Lynch ULOGE: Nicolas Cage, Laura Dern OCJENA: ****

Inspiriran istoimenim romanom Barryja Gifforda, “Wild At Heart” je lynchovski međaš između s jedne strane kultnog “Blue Velvet” i serije “Twin Peaks”, tj. s druge filmova “Twin Peaks: Fire Walk With Me”, “Lost Highway” i “Mulholland Drive” koje doziva u motivu rasplamsale vatre i izobličenim odrazima Cagea. Dern u “Divljima u srcu” na trenutke djeluje kao da bi mogla biti odraslija verzija lika iz “Plavog baršuna”, ako ne i Isabella Rossellini, samo što je promijenila frizuru i boju kose, a filmove povezuje i ironijski “campovski” odmak u režiji, pa i glumi.

Iz tada aktualnog “Twin Peaksa” redatelj je u “Wild At Heart” doveo Sherilyn Fenn, Grace Zabriskie i Sheryl Lee (Laura Palmer osobno), pri čemu potonja utjelovljuje lebdeću Dobru vješticu i usmjerava Cageova lika-buntovnika, “crazy bad boy” Sailora, koji nosi jaknu od zmijske kože kao “simbol individualnosti i vjere u osobnu slobodu”.

Dobra vještica govori Sailoru “Ako si zaista divlji u srcu, borit ćeš se za svoje snove”, simbolički zasigurno i samom Lynchu u autorskom smislu. Jer, Lynch se kao buntovni individualac “divlji u srcu” i s “vjerom u osobnu slobodu” borio da odsanja svoje (filmske) snove koji su često bili naše snomorice, ali i “odškrinuli nam vrata percepcije prema onome što sve kinematografija može biti” (natpis na tzv. memu za “Izgubljenu cestu”; dijelio se na Facebooku nakon njegove smrti).

Na primjeru “Wild At Heart” kinematografija može iznjedriti krajnje pomaknutu postmodernističku mješavinu romanse, kriminalističkog trilera i sapunice koja subvertira američku ikonografiju (otvorena cesta i “road” filmovi, “pulp” romani...), a ispunjena je referencijama na buntovništvo pedesetih Jamesa Deana i Elvisa Presleyja u liku Sailora (Cage izvodi karate udarce u prazno i pjeva “Love Me Tender” kralja rock ‘n’ rolla) te bajkovitog “Čarobnjaka iz Oza” (“Odvest će nas daleko niz tu žutu cestu”).

S pričom o mladim ljubavnicima-odmetnicima u bijegu od ubojica koje je za njima poslala Lulina histerična majka Marietta (Diane Ladd, Laurina stvarna mama u sporednoj ulozi, nominirana za Oscara 1991.) koja Sailora voli mrziti i naručuje njegovu smrt, “Divlji u srcu” su podigli most između “Bonnie i Clydea” i “Pustare” te “Prave romanse” i “Rođenih ubojica”.

Lynch se poigrava i s tipom krimića o pljački što polazi po zlu kad se Sailor udruži za “laka lova, nitko neće stradati” poslić s manijakalnim Bobbyjem “Say Fuck Me” Peruom (Willem Dafoe), najbizarnijim likom filma koji ima groteskno zubalo po mjeri onih seljačina iz “Oslobađanja”.

No, u takvim filmovima, koliko god nasilni bili, nismo vidjeli morbidnu scenu da zaposlenik opljačkanog dućana puzi po podu preplavljenom krvlju (inspiracija za “Pse iz rezervoara”?) i traži svoju šaku nakon što ju je izgubio pogođen hicem iz Bobbyjeve sačmarice koja će, uzgred, raznijeti glavu svoga vlasnika i eksplicitno je skinuti s njegova vrata.

Možda i više nego ikad prije (“Blue Velvet”) i poslije (“Lost Highway”), Lynch je u “Wild At Heart” šokirao nasiljem i bizarnošću, povremeno bivajući samosvrhovito ekscentričan i čudno/čudački/čudnovato nastrojen (scena s rasplesanim razgolićenim gojaznim ženama ispred motela napučena čudacima izgleda kao Fellini na lošem tripu), ali počesto i istinski čudesan.

Mnogi kadrovi plamte nadrealnom lynchovskom ljepotom u filmu o, kako ga je redatelj opisao, “pronalaženju ljubavi u paklu”. Fitilj je zapaljen u uvodnoj sceni, kad krupno kadrirana šibica potpaljuje vatru u srcu filma simbolizirajući gorljivu strast njegovih aktera, ali i pakao svijeta oko njih. Vatra gori u nizu scena, guta cigarete zapaljene šibicama ili upaljačima, ljude, kuće, automobile u padu niz liticu... Ona je ponavljajući motiv, kao i cesta. “Divlji u srcu” su preludij za “Twin Peaks: Vatro, hodaj sa mnom” i “Izgubljenu cestu”. 

Perdita prije Perdite

Zanimljivo je da Rossellini glumi lika po imenu Perdita Durango. Gifford je i autor romana ”Perdita Durango” po kojem je 1997. nastao žestoki krimić Alexa de la Iglesije s Rosie Perez i Javierom Bardemom. Glazbu potpisuje Lynchov stalni suradnik Angelo Badalamenti, a krasnu i hitoidnu pjesmu iz filma ”Wicked Game” pjeva Chris Isaak kojemu je Lynch dao malu ulogu u ”Fire Walk With Me”. Malu ulogu ima i Calvin Lockhart koji je 1990. nastupio i u "Predatoru 2".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. ožujak 2025 05:03