StoryEditor
Film & TV‘KOD BIJELOG KONJA‘

Agatha Christie kao baba gatara: ne treba rasplet svoditi na ‘batler je ubojica’, ali ni bogatu tradiciju ‘kraljice krimića‘ na jeftino vještičarenje

Piše Marko Njegić
19. travnja 2020. - 14:14

SERIJA: The Pale Horse; Velika Britanija, 2020. KREATOR: Sarah Phelps  ULOGE: Rufus Sewell, Kaya Scodelario OCJENA: ** ½

Pickbox je dao “mali doprinos zajednici u ovoj neočekivanoj situaciji i do daljnjega omogućio gledateljima besplatno korištenje Pickbox NOW usluge”, odnosno gledanja filmova i serija. Sudeći po ehu na društvenim mrežama, gledatelji su od serija najviše navalili na misteriju “Kod bijelog konja” s Rufusom Sewellom u glavnoj ulozi, koprodukciju BBC-ja i Amazona prema romanu legendarne Agathe Christie.

Mini-serija “The Pale Horse” je Pickboxov najveći serijski hit, ali to ne treba čuditi, iako na koncu baš i nije ispao neka kvaliteta. Ekranizacije romana “kraljice krimića” su postojane na filmu (“Ubojstvo u Orient Expressu” Kennetha Branagha) i televiziji (“Ubojstva po abecedi” s Johnom Malkovichem), a Sewell je publici poznat po ulogama u kultnom SF trileru “Dark City” i serijama “The Man In the High Castle” i “The Marvellous Mrs. Maisel”.

Na koncu, kud ćeš boljeg bijega iz stvarnosti od eskapističkog krimi-trilera koji relaksira mozak i u isti mah pokreće njegove kotačiće, a pritom se lako gleda i traje neka dva sata, poput filma, bez rastezanja u beskraj na deset i više epizoda. Kreatorica Sarah Phelps se specijalizirala za takav materijal, adaptirajući Christie (“The A.B.C. Murders”, “Ordeal By Innocence”), pa i Tane French (“Dublin Murders”).

Phelps voli Christie, ali nisu joj strane modernizacije i reinterpretacije njezinih likova (Poirot u “Ubojstvima po abecedi”) i djela (“Kod bijelog konja”) s varljivim uspjehom. Ništa nije uklesano u kamenu, tj. romanu, kad je novovjeka filmska/televizijska industrija u pitanju, no ekranizacijama Christieičinih djela više odgovara tradiconalnost u pristupu i rijetko trpe suvremeniji “makeover”, barem ako se pita potpisnika ovih redaka koji je čitao mnoge njezine knjige, a jednu i preveo (“N ili M”).

Drugim riječima, odlični prošlogodišnji film poput “Noža u leđa” Riana Johnsona je rijetka uspjela “(post)modernizacija” svega što čini jedan krimi-triler s potpisom Christie, premda nije u pitanju direktna ekranizacija nekog romana. Adaptirajući “The Pale Horse” Phelps nije autioronično humorna poput Johnsona, već “hororski” nadnaravna dok se ona i redateljica Leonora Lonsdale trude biti klasične i moderne, ali ostaju negdje između, ni tamo ni (o)vamo.

Priča je smještena u 1961., godinu izlaska romana koji je u naslovu skrivao biblijsku referenciju na konja kojeg jaše Smrt, ali i pub iz malog i opscenog sela nazvanog Much Deeping, gdje ordiniraju tri “vještice”. Smrt je prisutna u seriji od prvih minuta i stradavanja Delphine (Georgina Campbell), supruge dilera umjetnina Marka Easterbrooka (Sewell).

Nesretnica je skončala u kadi u potencijalnom samoubojstvu ili nesretnom slučaju, i to iza posjeta trima gatarama (Kathy Kiera Clarke, Sheila Atim, Rita Tushingham) od kojih je željela doznati hoće li načiniti muža sretnim. Nedugo poslije, eto krepanog štakora u sudoperu i prepariranog polarnog medvjeda.

Vidimo i smrt plesačice u noćnom klubu Thomasine (Poppy Gilbert), u krevetu, nakon što je provela noć s Markom, uslijed čega će se on iskrasti iz njezina stana i baciti odjeću. Umire i sredovječna žena Jessie (Madeleine Bowyer) koja je također bila u doticaju s gatarama. I tu počinje zaplet, jer u njezinoj cipeli policija pronalazi rukom napisanu listu imena i prezimena.

Na misterioznoj listi nalazi se i Easterbrook, kao jedini s upitnikom iza prezimena. Ispostavit će se da je lista pronađena u “dead woman shoe” zapravo lista žrtava budući da svi s popisa stradavaju, a pred smrt im ispada kosa, kao nesretnoj Thomasine i Jessie.

Mark poduzima istragu paralelno s inspektorom Stanleyjem (Sean Pertwee) i odlazi u veoma neobično mjestašce “pornografskog” imena Much Deeping kamo je pronađeno beživotno tijelo Jessie. Ondje sreće gatare i doznaje da su, gledajući joj u dlan, rekle Delphine kako njezin brak neće trajati i da će suprug oženiti neku drugu, što se i događa.

Nakon smrti Delephine, Easterbrook je prebrzo oženio ciničnu Hermiju (Kaya Scodelario, uvjerljivo najbolja u ekipi, nedavno viđena u kinohitu “Plijen”). Što se ovdje događa, zanimljivo je pitanje, naročito kad izvjesni čudak Zachariah Osborne (Bertie Carvel), čije je ime također na listi, počne Marku govoriti o gatarama kao “witchcraft” vješticama koje se bave crnom magijom i vražjim poslom, prizivaju demone i neprijatelji njihovih klijenata naizgled nestaju ili završavaju mrtvi.

Čini se da su one proklele Easterbrooka, iako mu tvrde “nismo one što misliš da jesmo”. Moguće paranormalno i okultno dominira nad logičnim u ovoj mini-seriji koja, utoliko, odstupa od opusa spisateljice rijetko usmjerene u misterije izvan granica “normale” (“The Last Seance”).

Naravno, pjesnička sloboda je dozvoljena i ne treba Christie svoditi na logičko “whodunit” razriješenje mnogih detektivskih misterija u stilu “batler je ubojica” pored traženih modernih dvosmislenosti, ali već imamo novu “Zonu sumraka” i ne treba nam još jedna.

A ova mini-serija radi upravo to i više preuzima druge utjecaje od matičnog, pa tako jeziva “maskirana” procesija s ritualima u selu Much Deeping duguje ikonografiji horor filmova poput “Čovjeka od pruća” (“Wicker Man”) i “Festivala straha” (“Midsommar”).

“Kod bijelog konja” nastoji simultano biti i “Midsommer Murders” i “Midsommar”, no na kraju teško da istinski zadovoljava i fanove “agathachristie” trilera i natprirodnih horora. U konačnici “The Pale Horse” postaje još jedna pretežno generička serija koja trenutačno investira pažnju gledatelja da bi se po putu rasplinula i jednom kad završi zaboravljamo da smo je i gledali. Počeni galop bijelog konja pretvorio se u kaskanje.

Već treća adaptacija

Ovo je već treća televizijska adaptacija romana "Kod bijelog konja" nakon TV filma s kraja 90-ih i serije iz 2010. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

21. rujan 2020 20:58