StoryEditor

ZAPOSLENA ŽENA Kad je direktor seksualni predator: izraelska drama koja se veže na globalnu #MeToo debatu

Piše Marko Njegić
27. lipnja 2019. - 22:12
Zaposlena-zena7

Dani izraelskog filma, treći po redu, otvaraju se s ponajboljim i najaktualnijim ostvarenjem u sve tri etape hvalevrijedne manifestacije. Film redateljice Michal Aviad "Zaposlena žena" superiorniji je i prošlogodišnjim "Skelama", a u Ljetnom kinu "Bačvice" će se prikazati svega tjedan dana nakon početka kinodistribucije u matičnom Izraelu.

Izvorno naslovljen "Isha Ovedet", na engleski "Working Woman", film stiže u Split s turneje koja uključuje i festival u Torontu, Chicagu, Varšavi i Göteborgu. Američki festivali prepoznali su univerzalnost filma i njegovu pravovremenost na spolnoj osnovi, da ne kažemo urgentnost.

#MeToo pokret je uzeo maha i nagnao žene da hrabro istupe iz sjene i prokažu seksualne predatore koji su koristili visoke pozicije za neprilične radnje, odnosno psihološko i(li) fizičko uznemiravanje slabijeg spola na radnom mjestu i šire.

"Zaposlena žena" nije utemeljena na nekoj istinitoj priči izrezanoj iz novina, ali kao da jest, tj. kao da gledamo "dokumentarni" isječak iz nečijeg života, što zasigurno ima veze s dokumentarističkim korijenima redateljice Aviad. Toliko je, naime, film životan i realističan u "nevidljivoj" režiji i glumi dok kronicira jedan takav slučaj.

Mlada majka troje djece Orna (Liron Ben-Shlush) postaje osobna asistentica Bennyja (Menasche Noy), magnata za nekretnine u Tel Avivu koji radi na "najvećem i najprestižnijem projektu ikad", neboderu od 28 katova. Orna nije dosad radila s nekretninama, ali Benny joj daje priliku koja se ne odbija, posebice što je ekonomska situacija u njezinoj obitelji nije bajna.

Suprug Ofer (Oshri Cohen) vodi restoran i ne ide mu najbolje. Međutim, nakon par komentara tipa "izgledaš dobro sa spuštenom kosom" i potraživanja da odjene atraktivnu suknju za sastanak s francuskim klijentima, Benny nasilu poljubi Ornu, a ona ustukne. "Ja sam udana žena".

Šef se ispričava da ne zna što ga je spopalo i obećava da se to neće ponoviti, no mic po mic će prelaziti granice profesionalnog odnosa spram žene koju je promovirao, pa i izazivati joj stres pasivno-agresivnim ucjenama da ostane iza radnog vremena u uredu, gdje će je prepadati paljenjem i gašenjem svjetla.

Sve zato što može i ima moć uništiti joj karijeru ako hoće, a ona trpi i nije kadra glasno reći "ne" zbog nezavidne ekonomske situacije kod kuće, iako evidentno ne odobrava njegove poteze. Redateljica nenametljivo drži stranu protagonistice i smatra da nije mogla drukčije postupiti u danim okolnostima.

Uz nju je i kad ispriča majci što se zbilo i ispadne da je prevarila muža, a ne da ju je šef zaskočio, zbog čega će početi kriviti samu sebe. Ipak, neki bi gledatelji mogli stati na stranu Ofera jednom kad mu Orna otkrije što se dogodilo i smatrati da nije napravila dovoljno da spriječi razvoj poslovnog "winning couple" odnosa s nadređenim.

"Da nisi to htjela, ne bi se dogodilo", kaže Ofer i čudi se zašto mu nije rekla ranije. Nelagoda se prikrada s leđa i potiho uvlači u svaki kadar filma dvosmjerne psihologije i doživjet će eskalaciju u sobi pariškog hotela nakon alkoholnog opuštanja u čast uspješnog sastanka. Krucijalna riječ je "potiho".

Suptilno režirani film se temelji na neizgovorenom, unutarnjem grču i pritisku koji Orna osjeća, a nema se kome obratiti za pomoć zbog gore navedenih razloga. Orna vrišti u sebi i taj unutarnji vrisak Ben-Shlus glumački dojmljivo prelama na njezinu licu, mikro-mimikom dočaravajući unutrašnju patnju i traumu koju muž Ofer, u svojim problemima, ne može iščitati, premda je možda naslutio nešto na domjenku.

Tad je Benny uzeo za ruku Ornu kako bi je predstavio uzvanicima, a redatelj snima scenu sa strane, dok kamera Daniela Millera šutke gleda što se događa nemoćna da joj nekako pomogne i istrgne od šefa. Kamera radi par koraka nazad i u sceni obljube u hotelu, kao da nevoljko svjedoči Orninom traumatičnom iskustvu.

Trauma se polako, ali sigurno zavlači duboko pod njezinu kožu i prenosiva je na gledatelja u uznemirujućoj, tenzičnoj izraelskoj drami. "Working Woman" je psihološki stresan i neugodan film, stvoren da se nadoveže na globalnu #MeToo debatu.

Najpoznatije lice u glumačkoj ekipi

Oshri Cohen bi mogao biti najpoznatiji domaćim gledateljima. Možda ste ga vidjeli u filmu "Libanon" ili serijama "Domovina" i "McMafia".

#CINEMARK

Izdvojeno