StoryEditor

UBOJICE FAZANA 'Skandinavka' koja se igrala vatrom

Piše PSD.
11. travnja 2015. - 10:45
Film: FASANDRÆBERNE; triler; Danska, 2014.
Režija: Mikkel Nørgaard
Uloge: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares
Distribucija: Discovery
Ocjena: ****

“Neka lov započne.“ – “Ubojice fazana“ (2014.)

Halo, je li to policija? Batler je ubojica... - otkriva glas s magnetofona u jednoj sceni filma “Ubojice fazana“, najvećeg hita posljednjih godina na danskom kinotržištu. Riječi će opaziti samo naćulene uši budući da su izgovorene u “prolazu“, prije nego što Carl Morck (Nikolaj Lie Kaas), detektiv iz kopenhaškog detektivskog odjela “Q“, s istog magnetofona čuje nešto od vitalnog značaja za slučaj koji istražuje i vrati natrag snimku nekoliko puta. No, replika “Batler je ubojica“, stvorena u čast “usual suspect“ likovima Agathe Christie, dosta govori o namjerama redatelja Mikkela Nørgaarda u njegovom drugom posjetu odjelu “Q“ (“Žena u kavezu“, 2013.) iz pera bestselerskog autora Jussija Adlera-Olsena.

Doduše, Mikkel Nørgaard i koscenarist Nikolaj Arcel, pisac scenarija za “The Girl With The Dragon Tatoo“, prvi dio “Millenium“ trilogije (“The Girl Who Played With Fire“, “The Girl Who Kicked The Hornet's Nest“), uskraćuju užitak usklika “Znao sam da je batler - ili netko drugi/treći - ubojica!“, ali njihov film podsjeća publiku na razdoblje kad su trileri bili među najpopularnijim žanrovima i pokušava evocirati uspomene na gledateljev gušt otkrivanja zločina zajedno s detektivima ili policajcima nakon što biva zaveden tehnikom navođenja na krive tragove do finalnog “whodunit“ razotkrivanja zagonetke.
Nørgaardov i Arcelov predstavnik trenda modernih “skandinavki“ (kovanica od skandinavskog “thrillera“) svejedno se prati sa zanimanjem i upošljava sive stanice, premda raspleće tajnu i razvezuje njezin čvor davno prije posljednjih deset minuta filma. Razlog tome jest što Nørgaard i Arcel, kao i u prethodnoj ekranizaciji romana Jussija Adlera-Olsena, donose retrospektivan “puzzle“ uvid u priču za potrebe cjelovite revizije zamršena slučaja na kojem rade Carl Morck i njegov partner Assad (Fares Fares).

U nastavku danske uspješnice Assada i Morcka iz sprdnje opisuju kao “Arapina i pijanduru“, a njihov odjel “visi o niti“ s obzirom da imaju 50 otvorenih slučajeva. Ipak, likovi nisu postali karikature i još posjeduju solidnu profilaciju. U prethodniku smo uvidjeli da je Morck klasični tip policajca kojemu je, kao, draži njegov posao nego ljudi, iako upravo obavlja svoju dužnost zbog žrtava i precizno ga opisuju rečenice iz ovog filma “Postoje jutra kad se dvoumim između ustajanja i toga da popijem hrpu pilula i sve okončam. Ne činim to radi tebe. Ljudi poput tebe me trebaju. Jedino mi je bitno da se ti vratiš svom životu“.
Morck sada zapinje na slučaju starom 20 godina, možda i zato što osjeća grižnju savjesti. Nije, naime, pogledao pisma i paket bivšeg inspektora koji je netom pronađen mrtav, a slučaj je vezan za ubojstvo pokojnikove djece u studentskoj dobi. Vraćamo se 20 godina ranije u vrijeme uoči zločina i pratimo privilegirane učenike internata Griffenholm s naglaskom na Kimmie (izvrsna Sarah-Sofie Boussnina u probojnoj ulozi) i njezina novog dečka. “Flashbackovi“ su narativno nenametljivi i režijski veoma dojmljivo izvedeni s prizorima njihova zaljubljivanja, od upuhivanja dima u usta u krupnom planu do poljubaca pod zrakama sunca.

Okupani u ugodnije boje, oni naizgled služe kao vizualni kontrapunkt aktualnim proceduralnim zbivanjima osvjetljenim tamnijim, smeđim koloritom pesimistične ugođajnosti trilera “murder mystery“ predznaka. Međutim, tama iz sadašnjosti ima sidrište u prošlosti - učenici će postupno aktivirati mračne porive koji će rezultirati prsnućima nasilja i dvostrukim umorstvom pod maskama, režiranim s okom za tenzičnu brutalnost, pa i hororski šok.


Ti isti učenici proći će nekažnjeno, svaliti krivicu na siromašna prijatelja izvan internata, a svjedokinju ubojstva/nevoljku sudionicu nemilog čina načiniti beskućnicom koja u 20-godišnjem bijegu od povijesti trune na dnu društvene ljestvice, dok su oni izrasli u još privilegiranije tajkune, ugledne pripadnike danskog društva koji se danas za “poseban ulov“ u lovu nagrađuju vikendicama u Provansi. Redateljsko-scenaristički par bez straha iznosi prljave tajne zataškavanja prošlosnih grijeha i otkopava moralnu trulež visokih krugova elitne danske zajednice. “Fasandræberne“ je skandinavski triler vrijedan usporedbe s ekranizacijama “Millenium“ trilogije. “Skandinavka“ koja se igra(la) s vatrom.

MARKO NJEGIĆ

Zvijezda Danica

Nikolaj Lie Kaas nedavno je u našim kinima viđen u “Drugoj šansi“ Susanne Bier, a u redateljičinoj “Sereni“ je glumio David Dencik, ovdje u važnoj ulozi Ulrika. Važnu ulogu u “Ubojicama fazana“ ima i Pilou Asbaek (“Otmica“), kao i 30-godišnja Danica Čurčić, glumica srpskog porijekla vrlo popularna u Danskoj (serija “Most“).

item - id = 269822
related id = 0 -> 1137013
related id = 1 -> 1136599
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 09:45