stdClass Object ( [id] => 299055 [title] => ŠUMA UŽASA Možda (ni)su u šumi [alias] => suma-uzasa-mozda-ni-su-u-sumi [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Film: THE FOREST; horor; SAD, 2015.
Režija: Jason Zada
Uloge: Natalie Dormer, Taylor Kinney
Distribucija: Continental
Ocjena: **

“Ne napuštaj stazu.“ - “Šuma užasa“ (2016.)

Pisati recenziju filma strave i užasa naizgled je najbolje navečer, na samom izmaku dana. Mrak je vjeran saveznik i sluga pokorni svakog horora, stoga se kasnovečernji sati nameću kao idealan tajming - poslije pogledanog filma, kad se dan presvuče u zavodljivo noćno ruho. No, posljednjih nekoliko godina vaš recenzent više preferira takve recenzije jutro poslije. Na taj se način, potvrdit će vam i svaki filmofil, najbolje testira naknadna interaktivnost netom viđenog horora. Jutro mijenja sve.

Ako je horor pravi, film vam se prethodne večeri uvlači u kuću, postelju i snove koje pretvara u snomorice. Ako zaspete gotovo kao beba, nešto tu ne štima. Nakon “Šume zla“, niskobudžetnog horora o duhovima odgledana u četiri hrabra oka na izvanrednoj projekciji u splitskom “Cineplexxu“, san je bio prilično miran. Nadnaravnom filmu nisu kolegijalno izašli u susret ni pomagači u vidu nenadano svjetlucavog daljinskog od klime i južine što je svojim nevidljivim prstima neprestano dodirivala rolete na prozorima. Prvi veliki hororski adut 2016. godine pao je na testu rečene interaktivnosti, iako se činilo da bi mogao proći s dobrom ocjenom.

 

“The Forest“ je zgodno zamišljen kao američki J-horor na domaćem terenu – u Japanu. Stanite časak, ne morate odmah (za)kolutati očima. Amerikanizacija “J-horrora“, odnosno hollywoodski remakeovi japanskih kultova iznjedrili su barem jedan punokrvni film novomilenijske strave i užasa (“Krug“ Gorea Verbinskog, 2002.) te vrlo dojmljivu natprirodnu dramu (“Mračne vode“ Waltera Sallesa, 2005.). Kratko sumirani od Haleyja Joela Osmenta u Shyamalanovu “The Sixth Sense“ s besmrtnom “I see dead people“, toponimi “J-horrora“ ispoštovani su u dugometražnom prvijencu Jasona Zade, specijaliziranom za žanr na njegovim prethodnim, intrigantno naslovljenim filmovima kratkog metra (“Take This Lollipop“, “The House October Built“).

Dakle, film “The Forest“ posuđuje “mrtve ljude“, nemirne, gnjevne duhove manifestirane (i) na licima djevojčica koja se naglo osuše, ali i nepotisnute traume iz djetinjstva, borbu s vlastitim demonima... Sve što đaku treba ili ovdje misterioznoj školarki u japanskoj školskoj uniformi. Imamo i ažurirane (hollywoodske) novitade u smislu da pametni telefoni u rukama heroine sada imaju baterije za osvjetljavanje mrklog mraka, za razliku od mobitela s kraja devedesetih i početka 21. vijeka, iz ere žanrovske dominacije J-horora. Najveći dodatak je, pak, sama lokacija iz naslova filma – šuma užasa.

 

 

Šuma je unutar američkog horora uglavnom bivala iskorištena za “slashere“ s maskiranim ubojicama (Jason Voorhees, “Petak 13.“) ili podžanrovske “found footage“ eksperimente (“Projekt: Vještica iz Blaira“). U ovom filmu, spoju Hollywooda i Japana, šumom lutaju izgubljene duše kao J-hororu. A šuma je načelno podatna za jezu, utemeljena na stvarnom mjestu. Locirana na planini Fuji, Aokigahara se smatra “samoubilačkom šumom“ gdje ljudi odlaze počiniti suicid ili ih, kao u filmu, familije ostave tamo da um(i)ru.

U toj je šumi zadnji put viđena identična sestra blizanka heroine Sare (Natalie Dormer; “Igra prijestolja“, “Igre gladi: Šojka rugalica 1&2“) i ona je, osjećajući da je Jess izgubljena, ne mrtva, odlazi potražiti s australskim novinarom (Taylor Kinney) i lokalnim vodičem (Yukiyoshi Ozawa) koji izdaje upozorenja tipa “ne napuštaj stazu“ i “danju se lako izgubiti, noću si slijep“. Po dolasku u Japan redatelj snima Saru u neonskom “lost in translation“ odrazu Tokija, naslonjenu na prozor taksija. Isprve, Zada nije “izgubljen u prijevodu“ J-horora.

 

 

 


Klišeje američkih “scary“ filmova (nema signala zbog planine pune metala, pošandrcali kompas) režiser uspijeva prigušiti izostankom glazbene podloge karakteristične za Japance Hidea Nakatu i Takashija Shimizua, preuzimajući od njih minimalističku taktiku da se prvo skoči pa tek onda napravi “jump scare“, tj. da se tenzije podižu prirodnim zvukovima, ne glazbenim krešendom, dok Sara tumara mračnom šumom pored rijeke koja mijenja tok (!) te bi je nešto svaki tren (neizbježno) moglo zaskočiti.

I hoće, kao i neiskusne tinejdžere u publici. Zada se s vremenom pouzdaje isključivo u tipske novohollywoodske “bu“ scene odvlačeći pažnju od sve učestalijih priviđanja junakinje s nakupljenim pitanjima “što je stvarno, a što (samo) halucinacija u njezinoj glavi“. Finalni preokret na trenutak iskupljuje prethodno viđeno i možda bi dojam “Šume užasa“ bio bolji da ga nije upropastio sami završetak izvađen iz zagađenog bunara ŽNJ-horora s nečijim licem na sigurnosnoj distanciji kojemu se kamera mora približiti do krupnog plana horora. Možda jesu u bunaru. Možda nisu u šumi.
MARKO NJEGIĆ

Tara 'glumila' Aokigaharu

Da troškovi snimanja budu jeftiniji, eksterijeri “Šume užasa“ većinski su snimljeni u Srbiji. Japansku šumu glumi srpska Tara. Zanimljivo je dodati i da se Aokigahara našla u još jednom hollywoodskom filmu – drami “More drveća“ Gusa Van Santa s Matthewom McConaugheyjem i Kenom Watanabeom.

 

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-01-15 18:05:27 [created_by] => 3175 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-01-21 10:34:15 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-01-16 08:11:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5510 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2016/01/14/Teme/Suma-uzasa1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x574" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14919169 Threads: 4 Questions: 3142357744 Slow queries: 7006616 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234816444 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kolumne/suma-uzasa-mozda-ni-su-u-sumi-299055 [printLink] => /kolumne/suma-uzasa-mozda-ni-su-u-sumi-299055?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233802 [name] => CINEMARK [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => ŠUMA UŽASA Možda (ni)su u šumi [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3175 [name] => Marko Njegić [username] => marko-njegi [email] => marko-njegi@sd.hr [password] => $2y$10$InymkgzsoQ8yBIABvfFbSu.rpTzqylffc4TDDFaRUJ8zdZUOeS5dS [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/marko-njegic-3175 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1693 [gender] => m [description] => [image] => 1693.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1693.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/14/Teme/Suma-uzasa1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2016/01/14/Teme/Suma-uzasa1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Film: THE FOREST; horor; SAD, 2015.
Režija: Jason Zada
Uloge: Natalie Dormer, Taylor Kinney
Distribucija: Continental
Ocjena: **

“Ne napuštaj stazu.“ - “Šuma užasa“ (2016.)

Pisati recenziju filma strave i užasa naizgled je najbolje navečer, na samom izmaku dana. Mrak je vjeran saveznik i sluga pokorni svakog horora, stoga se kasnovečernji sati nameću kao idealan tajming - poslije pogledanog filma, kad se dan presvuče u zavodljivo noćno ruho. No, posljednjih nekoliko godina vaš recenzent više preferira takve recenzije jutro poslije. Na taj se način, potvrdit će vam i svaki filmofil, najbolje testira naknadna interaktivnost netom viđenog horora. Jutro mijenja sve.

Ako je horor pravi, film vam se prethodne večeri uvlači u kuću, postelju i snove koje pretvara u snomorice. Ako zaspete gotovo kao beba, nešto tu ne štima. Nakon “Šume zla“, niskobudžetnog horora o duhovima odgledana u četiri hrabra oka na izvanrednoj projekciji u splitskom “Cineplexxu“, san je bio prilično miran. Nadnaravnom filmu nisu kolegijalno izašli u susret ni pomagači u vidu nenadano svjetlucavog daljinskog od klime i južine što je svojim nevidljivim prstima neprestano dodirivala rolete na prozorima. Prvi veliki hororski adut 2016. godine pao je na testu rečene interaktivnosti, iako se činilo da bi mogao proći s dobrom ocjenom.

 

“The Forest“ je zgodno zamišljen kao američki J-horor na domaćem terenu – u Japanu. Stanite časak, ne morate odmah (za)kolutati očima. Amerikanizacija “J-horrora“, odnosno hollywoodski remakeovi japanskih kultova iznjedrili su barem jedan punokrvni film novomilenijske strave i užasa (“Krug“ Gorea Verbinskog, 2002.) te vrlo dojmljivu natprirodnu dramu (“Mračne vode“ Waltera Sallesa, 2005.). Kratko sumirani od Haleyja Joela Osmenta u Shyamalanovu “The Sixth Sense“ s besmrtnom “I see dead people“, toponimi “J-horrora“ ispoštovani su u dugometražnom prvijencu Jasona Zade, specijaliziranom za žanr na njegovim prethodnim, intrigantno naslovljenim filmovima kratkog metra (“Take This Lollipop“, “The House October Built“).

Dakle, film “The Forest“ posuđuje “mrtve ljude“, nemirne, gnjevne duhove manifestirane (i) na licima djevojčica koja se naglo osuše, ali i nepotisnute traume iz djetinjstva, borbu s vlastitim demonima... Sve što đaku treba ili ovdje misterioznoj školarki u japanskoj školskoj uniformi. Imamo i ažurirane (hollywoodske) novitade u smislu da pametni telefoni u rukama heroine sada imaju baterije za osvjetljavanje mrklog mraka, za razliku od mobitela s kraja devedesetih i početka 21. vijeka, iz ere žanrovske dominacije J-horora. Najveći dodatak je, pak, sama lokacija iz naslova filma – šuma užasa.

 

 

Šuma je unutar američkog horora uglavnom bivala iskorištena za “slashere“ s maskiranim ubojicama (Jason Voorhees, “Petak 13.“) ili podžanrovske “found footage“ eksperimente (“Projekt: Vještica iz Blaira“). U ovom filmu, spoju Hollywooda i Japana, šumom lutaju izgubljene duše kao J-hororu. A šuma je načelno podatna za jezu, utemeljena na stvarnom mjestu. Locirana na planini Fuji, Aokigahara se smatra “samoubilačkom šumom“ gdje ljudi odlaze počiniti suicid ili ih, kao u filmu, familije ostave tamo da um(i)ru.

U toj je šumi zadnji put viđena identična sestra blizanka heroine Sare (Natalie Dormer; “Igra prijestolja“, “Igre gladi: Šojka rugalica 1&2“) i ona je, osjećajući da je Jess izgubljena, ne mrtva, odlazi potražiti s australskim novinarom (Taylor Kinney) i lokalnim vodičem (Yukiyoshi Ozawa) koji izdaje upozorenja tipa “ne napuštaj stazu“ i “danju se lako izgubiti, noću si slijep“. Po dolasku u Japan redatelj snima Saru u neonskom “lost in translation“ odrazu Tokija, naslonjenu na prozor taksija. Isprve, Zada nije “izgubljen u prijevodu“ J-horora.

 

 

 


Klišeje američkih “scary“ filmova (nema signala zbog planine pune metala, pošandrcali kompas) režiser uspijeva prigušiti izostankom glazbene podloge karakteristične za Japance Hidea Nakatu i Takashija Shimizua, preuzimajući od njih minimalističku taktiku da se prvo skoči pa tek onda napravi “jump scare“, tj. da se tenzije podižu prirodnim zvukovima, ne glazbenim krešendom, dok Sara tumara mračnom šumom pored rijeke koja mijenja tok (!) te bi je nešto svaki tren (neizbježno) moglo zaskočiti.

I hoće, kao i neiskusne tinejdžere u publici. Zada se s vremenom pouzdaje isključivo u tipske novohollywoodske “bu“ scene odvlačeći pažnju od sve učestalijih priviđanja junakinje s nakupljenim pitanjima “što je stvarno, a što (samo) halucinacija u njezinoj glavi“. Finalni preokret na trenutak iskupljuje prethodno viđeno i možda bi dojam “Šume užasa“ bio bolji da ga nije upropastio sami završetak izvađen iz zagađenog bunara ŽNJ-horora s nečijim licem na sigurnosnoj distanciji kojemu se kamera mora približiti do krupnog plana horora. Možda jesu u bunaru. Možda nisu u šumi.
MARKO NJEGIĆ

Tara 'glumila' Aokigaharu

Da troškovi snimanja budu jeftiniji, eksterijeri “Šume užasa“ većinski su snimljeni u Srbiji. Japansku šumu glumi srpska Tara. Zanimljivo je dodati i da se Aokigahara našla u još jednom hollywoodskom filmu – drami “More drveća“ Gusa Van Santa s Matthewom McConaugheyjem i Kenom Watanabeom.

 

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/suma-uzasa-mozda-ni-su-u-sumi-299055 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=dd394bd8300a004726e0548d0e3cfeee54765bff [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%C5%A0UMA+U%C5%BDASA+Mo%C5%BEda+%28ni%29su+u+%C5%A1umi&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fsuma-uzasa-mozda-ni-su-u-sumi-299055 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fsuma-uzasa-mozda-ni-su-u-sumi-299055 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

ŠUMA UŽASA Možda (ni)su u šumi

16. siječnja 2016. - 09:11

Film: THE FOREST; horor; SAD, 2015.
Režija: Jason Zada
Uloge: Natalie Dormer, Taylor Kinney
Distribucija: Continental
Ocjena: **

“Ne napuštaj stazu.“ - “Šuma užasa“ (2016.)

Pisati recenziju filma strave i užasa naizgled je najbolje navečer, na samom izmaku dana. Mrak je vjeran saveznik i sluga pokorni svakog horora, stoga se kasnovečernji sati nameću kao idealan tajming - poslije pogledanog filma, kad se dan presvuče u zavodljivo noćno ruho. No, posljednjih nekoliko godina vaš recenzent više preferira takve recenzije jutro poslije. Na taj se način, potvrdit će vam i svaki filmofil, najbolje testira naknadna interaktivnost netom viđenog horora. Jutro mijenja sve.

Ako je horor pravi, film vam se prethodne večeri uvlači u kuću, postelju i snove koje pretvara u snomorice. Ako zaspet...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 03:23